روز بزرگداشت حکیم عمر خیام؛

رباعیات خیام برروی تلفن همراه + دانلود نرم افزار

ایران زمین، شاعران بسیاری را در دامان خود پرورش داده که آوازه آنها به بیرون از مرزهای کشور نیز نفوذ پیدا کرده است. برخی از این شعرا، معرف همه افراد جامعه هستند و برخی دیگر را تنها علاقه مندان به رشته ادبیات میشناسند و درهر دوصورت مطالعه اشعار آنها میتوان لذت بخش باشد. به همین جهت در سالروز خیام نرم افزار رباعایات خیام را بصورت رایگان آماده دانلود کرده ایم.

به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به "خیام" فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر ایرانی در سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور زاده شد. وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت. وی اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتابهایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. وی به سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.

خیام

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶ - ۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعات‌اش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است.ابداع نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم‌ترین کارهای اوست.

شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند. صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن سینا بوده‌است، بسیار بعید می‌نماید، زیرا از لحاظ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می‌داند اما این استادی ابن سینا، جنبهٔ معنوی دارد.


به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری نرم افزاری را آماده دانلود کرده ایم که مجموعه کامل از رباعیات خیام به همراه زندگینامه و به همراه ویجتی که هر روز یکی از رباعات خیام را برای شما نمایش می دهد محیط گرافیکی زیبا، حجم کم، محیط گرافیکی زیبا را می توان از ویژگی های این نرم افزار دانست.

 • دانلود و مشخصات فایل

دانلود


 • حجم: 543.96مگابایت
 • نسخه: 1.0

 • اجرا در: اندروید 2.3
 • امتیاز:


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار