شورای شهر از سامانه نظارتی دقیقی برخوردار نیست

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: شورای شهر سامانه نظارتی برای رصد دقیق شهر و پروژه‌ها ندارد که همین امر موجب خطا در ارائه طرح و تصویب قوانین شهری می‌شود.

شورای شهر از سامانه نظارتی دقیقی برخوردار نیستمجتبی شاکری ، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، با اشاره به وظایف مهم و اصلی شورای شهر اظهار کرد: تصویب قوانین و نظارت بر شهرداری از جمله کارهای مهم و اصلی شورا است.

وی با اشاره به نقص سیستم‌ نظارتی شورا تصریح کرد: نظارت بخش مهمی از ابعاد کاری شورا را تشکیل می دهد که در حال حاضر با کمبودهایی مواجه است و باید از سوی رئیس شورا و اعضا مورد بازبینی و بررسی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: شورا نیازمند سامانه نظارتی دقیق و بروز است تا اطلاعات و رویدادهای شهر را رصد کند که در حال حاضر شورا فاقد این سامانه اطلاعاتی است، از سوی دیگر مکانیسم دریافت گزارش از ذیحساب‌هایی که با رای شورا در مناطق و معاونت‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار می شوند وجود ندارد و نقص مهم و بزرگ دیگر، عدم سامانه نظارتی بر حسابرسی است که متاسفانه بعد از پایان سال انجام می گیرد و نظارت بروز بر حسابرسی وجود ندارد.

شاکری با اشاره به فقدان سیستم ارتباط شهروندی با شورای شهر بیان کرد: شهرداری از طریق سامانه 1888 و 137 با شهروندان ارتباط برقرار می‌کند این در حالی است که شورای شهر فاقد این سامانه است و وجود آن برای شورا لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه شهرداری اقدام به ارائه شاخص‌ها نکرده است افزود: شهرداری تهران مطابق تبصره 164، 165 و 166 ملزم به ارائه شاخص‌ها برای رصد و پایش و نظارت دقیق است که هنوز این کار انجام نگرفته است.

عضو شورای شهر  گفت: پیشنهاد تشکیل سامانه نظارتی به شورا ارائه شده و حتی پیشنهادی را مبنی بر استفاده از عکس‌های هوایی برای رصد دقیق شهر به منظور جلوگیری از تخریب فضای سبز و ساخت و سازهای غیر مجاز به شورا ارائه کرده‌ام و شورای شهر نیازمند ارتباط مستقیم با سامانه‌های رسمی شهری است.

شاکری با انتقاد از سیستم نظارتی شورا تصریح کرد: عدم نظارت دقیق و بروز در شهر و پروژه‌ها باعث کاهش اثر بخشی فعالیت شورا می‌شود و حتی در تصویب قانون شهری نیز تاثیر مستقیم دارد چرا که باید از نزدیک بر روند شکل‌گیری پروژه ها و رویدادهای شهر نظارت داشته باشد تا قوانین سودبخش شهری را تصویب کند.

وی ادامه داد: تمامی اعضای شورای شهر از این مسئله آگاه هستند ولی هنوز هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: شهرداری تهران قرار بود سامانه رصد پروژه ها را برای بررسی وضعیت مالی، فیزیکی پروژه در اختیار شورا قرار دهد که هنوز محقق نشده است.

وی بیان کرد: در جلسه گذشته طرح سامانه نظارتی یا حسابرسی شهرداری تهران مطرح شد.

شاکری در پایان گفت: مردم انتظار دقیق نظارت از سوی شورا دارند و با توجه به بودجه کلان شهرداری که برابر با بودجه چند استان است، باید نظارت شکل بهتری به خود بگیرد و مسائلی از جمله عدم شکل‌گیری این سامانه در شورا و عدم ارائه شاخص‌ها از سوی شهرداری مورد پیگیری قرار بگیرد.


انتهای پیام/


 

برچسب ها: کمیسیون ، اجتماغی ، فرهنگی ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار