از کتاب الکترونیک رونمایی شد/ سامانه الکترونیک اقدامی مناسب برای نشر کتاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای مجازی نسبتاً فضای گسترده‌ای را در اختیار ما قرار داده تا علم و دانش را در صحنه جهانی معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، حاضر در مراسم رونمایی از دست‌آورد علمی و آثار مکتوب مرجع تشیع جوادی آملی ( سامانه کتاب جامع الکترونیک ایران) که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی معاون وزیر و رئیس بیست‌ و هشتمین نمایش بین‌المللی کتاب تهران و حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی آملی که صبح امروز سرای اهل قلم برگزار شد.

جنتی گفت: من برای عرض خوش‌آمد گویی و ادای احترام به این اقدام مثبت آمده‌ام. ما در فضای مجازی شاهد تحولات شگفت و برق‌آسایی هستیم و در طول این یک دهه گذشته فضای مجازی به سرعت گسترش یافته و علوم و دانش‌های بشری در این فضا جای می‌گیرند.

وی ادامه داد: ابزارهای هنری همچون فیلم‌های سینمایی، فیلم کوتاه عمدتاً در فضای مجازی قابل مشاهده است جالب است که همین youtube در هر دقیقه 300 ساعت فیلم در این سایت گذاشته می‌شود.

جنتی افزود: یک بخشی هم کتاب بوده البته کتاب فیزیکی آنچنان جای خود را دارد در عین حال فضای مجازی نسبتاً فضای گسترده‌ای را در اختیار ما قرار داده که علم و دانش را در صحنه جهانی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: همه مرزها شکسته شده و از بین رفته و دنیای بدون مرزی ایجاد شده که می‌توان اطلاعات را در آن انتقال داد البته اطلاع نامناسب و مضری هم وجود دارد اما در قبال دریای اطلاعات ناچیز بوده لذا این فضای دو سویه هم‌اکنون در دسترس ما قرار گرفته تا هم بتوانیم از اطلاعات نویسندگان و محققان استفاده کنیم و هم اطلاعات خود را در دسترس دیگران قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این اقدامی که با عنایت جوادی آملی شکل گرفته بسیار کار ارزنده‌ای است البته پیش از این هم کسان دیگری مانند این کار را انجام داده بودند.

وی ادامه داد: در این فضا همه کاربران دسترسی به کتاب‌های مختلف و ناشران گوناگون دارند در واقع می‌توان گفت نمایش کتاب در فضای مجازی را داریم که در 365 روز سال می‌توان از آن استفاده کرد و امکان خوبی را برای کاربران در سطح جهان فراهم کرده این اقدام فرصت خوبی برای ایرانیان خارج از کشور است چرا که پست کتاب به خارج از کشور، پول آن بیشتر از قیمت کتاب در می‌آمد به این ترتیب باید دید که چقدر دانش و علم بشریت می‌تواند منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: من به سمع خودم از آیت‌الله جوادی آملی تشکر می‌کنم و امیدوارم که کاربران از این سامانه حداقل استفاده را ببرند./رح

جوادی آملی گفت: ضمن تشکر و سپاس از اصحاب  فکر و فرهنگ خصوصا دکتر جنتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی و دکتر صالحی معاون وزیر که این فضا را برای کسانی‌که در حوزه اندیشه جهانی می‌اندیشند؛  باز گذاشتند.

وی ادامه داد: این کار یک اقدام موثر و نو در عرصه فرهنگ است ایران سرزمین کهن است.

وی ضمن اشاره به این نکته که متاسفانه ما در ابزارهای جهانی و افکار فاصله داریم تصریح کرد: دانشمندان و هنرمندان که با این ابزار آشنا هستند اهتمام بیشتری کنند تا جهان از این ذخیره استفاده کند.

جوادی آملی گفت: گامی که مرکز اسرا برداشته تحت عنوان کتاب جامع الکترونیک گامی موثر در اندیشه جهان و اصحاب فکر و فرهنگ است گامی بسیار وسیع که با نظرات متفکران در حوزه‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند.

مصطفی امرائی مدیر مرکز نشر اسرار گفت: دغدغه‌ای حوزه فرهنگ در توزیع صحیح سطح کشور در راستای ناشران داخلی و مؤلفان تولید شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این طرح به جهت حفظ اقتصاد مقاومتی در نظر گفته شده و بستری را فراهم کرده تا برندهای شاخص در آن جای گیرند و ارتباط با ناشران کاملاً در این سامانه حفظ شود.

وی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب جامع الکترونیک این است که بستری را در باب فروشگاه جامع و امنیت برای مؤلفان و صاحبان قلم فراهم کرده و لایه های امنیتی به لایه کتاب فروشگاه و دستگاهی که کاربران از آن استفاده می‌کنند فراهم کرده است لایحه‌هایی که همچون امنیت بانک است.

امرائی گفت: این سامانه در سیستم‌های عاملی که زیر ساخت‌های آن در کشور وجود دارد طراحی و قابل استفاده است. بحث علم که پی ریزی شده؛ انطباق دیجیتال با فیزیکال است.

 از این سامانه روشندلان کشور و کودکان می‌توانند استفاده لازم را ببرند فضای جامع این سامانه الکترونیک از کتوب ایران است و بر اساس علوم پایه و مطالعاتی کشور در آن برنامه ریزی شده در این سامانه شاخصی داده شده که بدون اینکه ناشر را بشناسند کتاب‌هایی که در زمینه مورد نظر به آن فرد معرفی می‌کند.

مدیر نشر اسرا گفت : در واقع سامانه کتاب جامع الکترونیک نمایشگاه فیزیکی دائم است فروشگاهی که یک شناسنامه دارد و کتاب‌ها را معرفی می‌کند و کارها بدون این که در برندهای اصلی کاربر با ناشر خودش در این سامانه ارتباط برقرار می‌کند.

امرائی ضمن اشاره به این نکته که بخش علاقه‌مندی و بخش هدایا از دیگر امکانات این سامانه است اظهار داشت: موضوع مهم بحث اتصال سامانه به حوزه‌های پرداختی داخلی و خارجی است ما سعی کردیم در این سامانه اقتصاد مقاومتی را رعایت کنیم .

در پایان این مراسم جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سامانه کتاب جامع الکترونیک ایران رونمایی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار