فرانس پرس:

ايران حضور خود را در جشنواره فيلم کن تقويت کرده است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کن (فرانسه) به قلم مارک برلی نوشت: در حالی که تهران در آستانه تعلیق احتمالی تحریم های غرب درهای خود را به روی جهان می گشاید، ایران امسال حضور خود را در بازار سینمایی جشنواره فیلم کن به طور قابل توجهی افزایش داده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، یک مقام وزارت فرهنگ ایران در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد برای نخستین بار از سال 2009، دولت دهها هزار یورو (دلار) برای اجاره یک غرفه در این شهر بندری فرانسه هزینه کرده است.
آرش امینی مدیر امور بین الملل این وزارتخانه اعلام کرد: «این نخستین بار در شش سال گذشته است» که ایران چنین غرفه ای دارد که پرچم کشور بر فراز آن به اهتزاز درآمده است و تولیدات سینمای ملی را تبلیغ می کند.
وی گفت: «در دولت جدید، ما فکر می کردیم که باید درها را باز کنیم و روابط فرهنگی، هنری خود را با دیگر فرهنگ ها، دیگر کشورها بهبود ببخشیم. این سیاست کلی ما است».
این اقدام، نشانه دیگری از تلاش های حسن روحانی رئیس جمهور نسبتا میانه روی ایران برای کنار گذاشتن مواضع انزواطلبانه تر محمود احمدی نژاد سلف خود است.
ایران و قدرت های جهان در حال مذاکره بر سر توافقی هستند که براساس آن، جمهوری اسلامی در ازای کاهش تحریم های غرب که اقتصادش را فلج کرده است، برنامه هسته ای خود را محدود می کند.
یک توافق موقت به کاهش جزئی محدودیت ها منجر شده است ولی تعلیقی گسترده تر فقط در صورتی که یک توافقنامه کامل تا ضرب الاجل سی ام ماه ژوئن حاصل شود، محقق خواهد شد.
در دوران احمدی نژاد، به رغم موفقیت فیلم هایی همچون «جدایی نادر از سیمین» که برنده جایزه اسکار سال 2011 بود، ایران از حضور خود در کن کاست و آن را به یک دکه داخل یک بازار شلوغ و پیچ در پیچ محدود کرد.
آن دکه در بازار کن امسال همچنان برقرار است و سه زن محجبه پشت پیشخوان آن هستند.
با این حال، این امینی بود که از غرفه کنار دریا به امور فروش فیلم های ایرانی و بررسی دیگر فیلم های برای جشنواره های فیلم این کشور رسیدگی می کرد.
امینی خاطر نشان شد علاقه آسیایی ها به سینمای ایران، زیاد است به ویژه چین خواهان درام های خانوادگی حساس این کشور است.
وی با اعلام این که تحریم ها، تاثیر چندانی بر بخش فیلم ایران نداشته است، در عین حال پیش بینی کرد کاهش فعلی برخی از تحریم ها، «اوضاع را برای انتقال پول، اندکی بهبود خواهد بخشید».
وی گفت اگر یک توافق هسته ای کامل در ماه ژوئن حاصل شود، «این به طور حتم اوضاع را بهبود خواهد بخشید. ما امیدوار هستیم که اوضاع بسیار بهتر شود».
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار