قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد

همکاری مشترک ایران و عراق درباره حل مسئله ریزگرد‌ها

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: توطئه تجزیه عراق ریشه در سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد و همکاری مشترک "ایران" و "عراق" می‌تواند این توطئه را خنثی کند.

همکاری مشترک ایران و عراق درباره حل مسئله ریزگرد‌ها، مبارزه با داعش و توطئه تجزیه
"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به اینکه سفر "فوائد معصوم"  به "ایران" یک سلسله موضوع‌های خرد و کلان بین دو کشور را مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: یکی از مسائل خرد، مسئله ریزگردهاست که طبیعتا باید یک همکاری مشترک بین "ایران" و "عراق" در این زمینه صورت گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه این ریزگرد‌ها، مردم دو کشور را آزار می‌دهد، افزود: امیدواریم دولت‌های "ایران" و "عراق" برای جلوگیری از این مشکل زمینه‌ای فراهم کنند و با تدابیر اصولی جلوی برخاستن ریزگرد‌ها از مناطق مبدا گرفته شود.  
 

*کمک "ایران" به دولت "عراق" برای مقابله با تروریسم

این کار‌شناس مسائل غرب آسیا به معضل گروه تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: این هم یکی از مسائل خرد دیگری است که باید برای جلوگیری از تحرکات تروریستی داعش در خاک عراق انجام داد و از آنجایی که ایران در برخورد با تروریست تجربه‌های زیادی دارد، می‌تواند کمک شایانی به دولت عراق کند.  
 
وی با بیان اینکه عراقی‌ها ایران را قابل اعتماد‌ترین کشور منطقه می‌دانند، افزود: در موضوع‌های کلان این موضوع بر می‌گردد به روابط دو کشور دوست و همسایه در منطقه، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ایران قابل اعتماد‌ترین کشور در منطقه است، زیرا که عراقی‌ها در دوستی با آمریکا هیچ سودی نبردند و زیان‌های زیادی را متحمل شدند.  
 
*مهاجرت 2 میلیون عراقی در اثر حمایت آمریکا از داعش

قنادباشی ادامه داد: عراقی‌ها در دوستی با آمریکا در  ۱۰ سال گذشته  به این نتیجه رسیدند که جز تخریب و به کشتن دادن مردم "عراق " آمریکایی‌ها کار دیگری انجام ندادند؛ که یکی از این نمونه‌ها حمایت از گروه تروریستی وحشی داعش است که اخیرا منجر به مهاجرت نزدیک به دو میلیون نفر از منطقه ناامن عراق به منطقه امن آن کشور شد.  
 
دلارهای نفتی عربستان و قطر در خدمت داعش

وی تصریح کرد: آن‌ها "ایران" را بهترین دوست خود می‌دانند، چرا که بعضی از این کشورهای عرب خلیج فارس همانند عربستان و قطر با دلارهای نفتی که در اختیار دارند به داعش می‌دهند تا آن‌ها عراق را تخریب کنند و کشورشان را به سمت هرج و مرج ببرند.  
 
"ایران" از انتخابات مردمی در "عراق" حمایت می‌کند

قنادباشی افزود: برخی از کشورهای عرب خلیج فارس در سال گذشته در صدد این بودند که این انتخابات برگزار نشود تا به نوعی از مردم سالاری جلوگیری کنند، اما ایرانی‌ها از این انتخابات مردمی در عراق حمایت همه جانبه کردند، زیرا که مردم و دولت عراق این را می‌دانند که همکاری با ما برای آن‌ها سودآوری دارد و اگر عراقی‌ها بخواهند تمامیت ارضی و منافع ملیشان حفظ شود، در گرو همکاری با ایران است.  
 
*امنیت "عراق"، امنیت "ایران "است

کار‌شناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه منافع ایران هم اقتضاء می‌کند که با منافع عراق همراه باشد، افزود: ما با عراق بیش از هر کشوری در منطقه منافع مشترک داریم و امنیت عراق، امنیت ما نیز هست.  
 
قنادباشی با اشاره به تلاش برای تجزیه عراق به عنوان یک سیاست ریشه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: با تجزیه این کشور، قدرت رژیم صهیونیستی بیشتر می‌شود و برعکس قدرت "عراق" کاهش می‌یابد و موضع گیری ما برای خنثی کردن این توطئه، همکاری نزدیک بین "ایران" و "عراق" است.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در این سفر مطرح شده، همکاری اقتصادی و دوستی واقعی بین "ایران" و "عراق" در منطقه است. آمریکا برای منطقه چیزی جز ضرر و زیان ندارد و امپریالیسم بین‌الملل درپی منفعت طلبی و سیطره بر منطقه است.  

 انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، تجزیه ، عراق ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار