این نرمش‌ها را انجام دهید

داشتن برنامه منظم ورزشی برای دوره‌ای طولانی،‌ پس از جراحی تعویض مفصل ضروری است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران،  مهرداد منصوری متخصص ارتوپدی ـ جراح لگن و مفصل ران می‌گوید: پس از جراحی باید نکاتی رعایت شود، روش‌های صحیح راه رفتن، نشستن و خوابیدن و در ‌‌نهایت نرمش‌هایی که باید انجام شوند. در شماره پایانی، به نحوه انجام نرمش‌هایی اشاره خواهد شد که بعد از چند هفته انجام می‌شوند.  

این نرمش‌ها در حالت ایستاده انجام می‌شوند و آن‌ها را می‌توانید یکی دو هفته بعد از عمل جراحی با کسب اجازه از پزشک معالج خود انجام دهید. در چند بار اول که سعی می‌کنید سرپا بایستید کمی احساس سرگیجه و ناپایداری می‌کنید. این حالت کاملا طبیعی است و بعد از چند روز از بین می‌رود. 

در این مدت باید یک نفر دیگر شما را حمایت کند تا زمین نخورید. دقت کنید که در تمام این نرمش‌ها باید سر پا بایستید و با هر دو دست بالا‌ترین قسمت پشتی یک صندلی را محکم بگیرید تا تعادل شما در حالت ایستاده کاملا برقرار شود. 

زانویتان را خم کرده و ران را بالا بیاورید، به طوریکه کف پای شما از زمین فاصله بگیرد. ران خود را می‌توانید آنقدر بالا بیاورید که با تنه شما زاویه قائمه پیدا کند. این وضعیت را تا سه ثانیه حفظ کرده و سپس پا را مجددا آرام پایین بیاورید. این حرکت را می‌توانید روزی سه بار و هر بار ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید. 

زانویتان را کاملا صاف نگه دارید و کل اندام تحتانی را از مفصل ران به طرف خارج حرکت داده و از بدن دور کنید و سپس به آهستگی آن را به سر جایش برگردانید. این حرکت را می‌توانید روزی ۳ بار و هر بار ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید. 

در حالی که ران و مفصل رانتان بدون حرکت است، زانویتان را خم کرده و به این وسیله پای خود را به عقب ببرید. این وضعیت را تا سه ثانیه حفظ کرده و سپس به آرامی پا را به سرجایش برگردانید. این حرکت را می‌توانید روزی ۳ بار و هر بار ۵ تا ۱۰ بار انجام دهید. 

نرمش‌هایی که بعد از یکی دو ماه انجام می‌شوند
افزایش قدرت عضلات اطراف مفصل ران موجب می‌شود تا شما بتوانید بهتر و بدون لنگش راه بروید. این نرمش‌ها را می‌توانید چند هفته تا یکی دو ماه بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل لگن انجام دهید. 

برای انجام این نرمش‌ها سرپا و کاملا مستقیم بایستید و با هر دو دست خود بالا‌ترین قسمت پشتی یک صندلی را بگیرید تا کاملا پایدار باشید. سپس یک سر یک کش را دور مچ پایتان بسته و سر دیگر آن را به یک نقطه ثابت ببندید و نرمش‌ها را انجام دهید. این نرمش‌ها را روزی چهار بار و هر بار ده مرتبه می‌توانید انجام دهید. 

در حالیکه زانو را کاملا مستقیم نگه داشته‌اید، کل اندام تحتانی را که از مچ پا با کش به نقطه ثابتی بسته‌اید از مفصل ران به طرف جلو خم کرده و به جلو آورید. سپس پا را آهسته سر جای اولش برگردانید. 

زانوی خود را کاملا صاف نگه دارید و کل اندام تحتانی را که از مچ پا به نقطه ثابتی بسته‌اید از مفصل ران به طرف خارج حرکت داده و از بدن دور کنید و سپس به آهستگی آن را به سر جایش برگردانید. 

در حالیکه زانو را کاملا مستقیم نگه داشته‌اید کل اندام تحتانی را که از مچ پا به نقطه ثابتی بسته‌اید از مفصل ران به طرف عقب خم کرده و به عقب بیاورید. سپس پا را آهسته سر جای اولش برگردانید. 

استفاده از دوچرخه ثابت 
دوچرخه ثابت وسیله‌ای عالی برای افزایش دامنه حرکت و قدرت عضلات اطراف مفصل ران است. چند هفته بعد از جراحی با صلاحدید پزشک معالج می‌توانید از دوچرخه استفاده کنید. در استفاده از دوچرخه به موارد زیر دقت کنید. 

نشیمن دوچرخه را طوری تنظیم کنید که وقتی زانوی شما کاملا در حالت مستقیم است، کف پای شما پدال را لمس کند و وقتی پدال در بالا‌ترین محل خود قرار می‌گیرد زانوی شما پایین‌تر از مفصل رانتان باشد. به عبارت دیگر، هیچگاه زاویه بین ران و تنه شما از ۹۰ درجه کمتر نشود. 
در روزهای اول به سمت عقب پدال بزنید و وقتی بعد از مدتی احساس راحتی کردید می‌توانید به سمت جلو پدال بزنید. 

بعد از ۴ تا ۶ هفته می‌توانید کشش دوچرخه را بیشتر کنید. 

در ابتدا روزی دوبار و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رکاب بزنید و به تدریج آن را به روزی ۴ بار و هر بار ۳۰ دقیقه افزایش دهید.



انتهای پیام/
برچسب ها: نرمش ، جراحی ، مفصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار