مشاور اقتصادی رئیس جمهور تشریح کرد

دلایل ناهمسویی نرخ سود بانکی و نرخ تورم

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به کاهش تورم به 15 درصد در سال 93 گفت: ‌متاسفانه نرخ سود بانکی هم سو با نرخ تورم نبوده و مسیر واگرایی را دنبال کرده است.

خبر کامرانی///دلایل ناهمسویی نرخ سود بانکی و نرخ تورمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور امروز در پنل تخصصی اصلاح نظام مالی همایش همدلی و همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال با انتقاد از عدم هماهنگی نرخ سود بانکی با نرخ تورم گفت: امروز در سیستم بانکی شاهد یک پدیده جدیدی هستیم و علی رغم اینکه نرخ تورم از 35درصد در  سال 92 به 15درصد در سال 93 کاهش یافت اما نرخ سود بانکی یک مسیر واگرایی را دنبال کرد.

وی افزود: در این‌جا این سوال پیش می آید که چرا این اتفاق افتاده و فاصله نرخ تورم و نرخ سود بانکی به عددی تبدیل شد که تاکنون تجربه آن را نداشتیم.

نیلی تصریح کرد:‌ما قبل از آنکه بیمار را مورد نکوهش قرار دهیم باید بیماری را شناسایی کنیم تا بتوانیم راه حل مناسبی را انتخاب نماییم.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های 91 و 92 اقتصاد کشور با بحران مواجه شد، گفت: مشکلات ساختاری بلند مدت نحوه مدیریت دوران وفور درآمدهای نفتی و تحریم‌ها از جمله عوامل موثر در بحران‌‌ اقتصاد بود.

وی تصریح کرد: در دوره وفور درآمدهای نفتی حجم واردات افزایش یافت و همچنین دولت حجم زیادی از منابع خود را برای پرداخت یارانه در نظر گرفت و از طرف دیگر حجم بالای سرمایه گذاری به سمت مسکن و ساختمان رفت.

وی ادامه داد: تمامی  این عوامل موجب شد تا تولید کنندگان و بخش تولید در نتیجه شوک عرضی و تحریم‌ها با مشکل مالی مواجه شوند و در حالی که دولت موظف بود که مسئله بدهی را حل کند خود به بزرگترین بدهکار تبدیل شد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: فشار اداری به بانک‌ها و بانک مرکزی اثر مثبتی بر تولید ندارد و برای ایجاد اصلاحات در اقتصاد کشور باید شوک ناشی از تحریم‌ها با بهبود شرایط  جهانی اصلاح شود.

وی ادامه داد: عواملی که مشکل را در سیستم بانکی بوجود آوردند باید کاملا جدی شناسایی شده و اصلاح شوند.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: قانون خروج از رکود که با تاخیر زیاد دیروز ابلاغ شد، سه مورد را در نظر گرفته که می‌توان برای اصلاح اقتصاد کشور به آن امیدوار بود که یکی از آ‌ن‌ها این است که بدهی دولت را از طریق صکوک اجاره نقد شود و همچنین امکان تهاتر برای شرکت‌هایی که به دولت بدهکار هستند فراهم شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سود بانکی ، نرخ ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار