ایران زیبا؛

از چشمه غربال بیز دیدن کنید

یکی از دیدنی‌های استان یزد چشمه غربال‌بیز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران باشگاه یزد، این استان یکی از استانهایی می‌باشد که دارای دیدنی‌های بسیار فراوانی برای تماشا می‌باشد و به عنوان یک استان گرم و خشک و تاریخی از آن یاد می شود دارای بناهای سنگی و خشتی و معماری بسیاری می‌باشد  اما بهشتی در یزد وجود دارد که باید معرفی شود که  یکی از زیباترین پدیده طبیعی ایران است.

از چشمه غربال بیز دیدن کنید

دریاچه غربال بیز که دارای آب و هوایی خوش و منظره‌ای بسیار زیبا می‌باشد که بین شهر مهریز قرار گرفته است  که دارای آب و هوایی بسیار لطیف و طبیعتی بسیار دیدنی است که مردم هرساله در فصل گرما به سراغ این دریاچه می‌روند.

از چشمه غربال بیز دیدن کنید

لازم به ذکر است،  این دریاچه به این دلیل غربال بیز نام گرفته که  که در فصل‌های پرباران، آب چشمه غربال بیز از دامنه کوه جاری می‌شد که این چشمه از مناظر کوهستانی جذاب این منظقه می‌باشد که آب غربال بیز به صورت سرریز از مظهر چشمه سرازیر می‌شود که حفره‌های این چشمه در وسعت 40 متر مربع پراکنده می‌باشد.



یادآوری می‌شود، که این دریاچه از نظر تاریخی دارای اهمیت فراوانی می‌باشد زیرا آثاری مثل ظروف سفالی، ادوات مفرغی، بقایای شهر باستانی و گورهای خورشیدی  را در خود جای داده است و همچنین دارای تمدن‌هایی همانند عصر حجر، مفرغ، آهن، مادها، اشکانیان و ساسانیان می‌باشد.

از چشمه غربال بیز دیدن کنید

گفتنی است، قبرهایی که در این  منطقه یافت شده است، نشان دهنده این موضوع بسیار مهم می‌باشد که عمر سکونت در این منطقه به اوایل دوران هخامنشی می‌رسد.

از چشمه غربال بیز دیدن کنید

لازم به ذکر است، مساحت چشمه غربال بیز حدود 10 کیلومتر مربع می‌باشد که بیشترین میزان آب دهی 1270 لیتر در ثانیه است و این در زمان بارندگی می‌باشد که در فصل بهار صورت می‌گیرد .

از چشمه غربال بیز دیدن کنید
 ویژگی هم که این چشمه دارد این است، که آب آن تغییر رنگ نمی‌دهد و از نظر  طعمی  لطمه‌ای به کیفیت آن وارد نمی‌شود و این چشمه دارای ماهی نیز می‌باشد ولی هنوز راز این چشمه برای مردمان آن منطقه مشخص نشده است،  و ماهی‌هایی که در این چشمه می‌باشند از نوع ماهی‌های کور هستند، از جاذبه‌های طبیعی این منطقه این است که این ماهی‌های کور غذای پرنده‌هایی است که در فصل کوچ از سمت شمالی به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند.

از چشمه غربال بیز دیدن کنید

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.