مصطفوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

ظواهر در روابط خارجی از منظر امام خمینی(ره) با چاشنی خاطره

عضو شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به رعایت ظواهر در روابط خارجی نیز عنایت داشتند، گفت: ایشان می‌فرمودند سفارتخانه‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران باید رنگ و بویی از اسلام داشته باشد و کسی که وارد سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران می‌شود باید احساس کند این مکان الهام گرفته از اسلام و انقلاب است.

"مهدی مصطفوی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، اظهار داشت: ایشان معمار انقلاب اسلامی بودند و در رابطه با سیاست خارجی این معماری را نیز اعمال کرذند.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) سیاست خارجی را بر مبنای ارزش‌های اسلامی پایه گذاری کردند و این این پایه گذاری مبتنی بر چند اصل بود که مهم‌ترین آن مبانی عقیدتی و ارزشی است و سیاست خارجی انقلاب اسلام حول محوریت خداگرایی و معنویت می‌گردد و این کاملا متفاوت با دیگر الگوهای دیپلامسی در دنیا متفاوت است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی، تصریح کرد: حضرت امام(ره) چون خدامحوری و معنویت‌گرایی را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده بودند در نتیجه فعالیت و حرکت خودشان را با اتکا به حمایت و نصرت الهی انجام می‌دادند و کاملا به این نصرت اعتماد داشتند در نتیجه همچون کوه مقابل هر بادی که می‌ورزید می‌ایستادند و بر اسا همین خدا محوری در سیاست خارجی، ایشان تمام حرکت‌هایی را که ضدیت داشت با خدا محوری نفی کردند.

مصطفوی افزود: موضوعاتی چون استکبار ستیزی برای ایشان مبتنی بود بر همان فریضه‌های الهی و در بحث دفاع از مظلوم برای ایشان فرقی نمی‌کرد که این مظلوم شیعه است یا سنی به همین ایشان از مسلمانان بوسنی با اینکه شیعه بودند حمایت می‌کردند، همچنین می‌توان به حمایت‌های امام(ره) از مردم مظلوم و دیگر آزادی‌ خواهان جهان اشاره کرد که ایشان حتی از آزادی خواهان جهان که مسلمان هم نبودندحمایت می‌کردند.

وی اضافه کرد: با حمله شوروی سابق حضرت امام(ره) به طور جدی از مردم مظلوم افغانستان حمایت کردند و برای ایشان فرقی نمی‌کرد مبارزه با مستکبران از چه نوعی است.( غربی یا شرقی)

عضو شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اینکه گفتمان سیاست خارجی امام الهام گرفته از هیچ گفتمان دیگری در جهان ماندد لیبرالیسم، سوسیالیسم و ... نیست، گفت: گفتمان حضرت امام(ره) تنها مبتنی بر ارزش‌های اسلامی بود.

مصطفوی با اشاره به جمله‌ای از رهبر انقلاب درباره فتح خرمشهر، اظهار داشت: ایشان فرمودند؛ خرمشهر تنها فتح خاک نیست بلکه فتح ارزش‌ها بود چراکه به همان اندازه که برای ایشان مهم بود تا یک وجب از خاک ما به دست دشمن نیوفتد، این مسئله نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود که ارزش‌های اسلامی دچار خدشه نشوذ و همگی این‌ها نشان می‌دهد که خدا محوری در جای جای سیاست خارجی ایران وجود دارد.

وی تاکید کرد: حضرت امام یک شناخت دقیق نسبت به معادلات جهانی قدرت داشتند و این شناخت را در تلاش بودند تا به دیگران منتقل کنند، در معادلات قدرت نکته‌ای که حضرت امام(ره) روی آن شناخت داشتند و برخی سیاستمداران در سطح جهان به آن بی توجه بودند این بود که ایشان ایدئولوژِی اسلامی را به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت می‌دانستند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی، ادامه داد: هرگاه ما در عملیات راهبردی خود با تکیه بر ارزش‌های اسلامی وارد می‌شدیم، می‌دیدیم که که حتی دیگر قدرت‌ها در مقابل ما تسلیم شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مصطفوی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) یکی دیگر از مولفه‌های قدرت را نقش دادن به مردم می‌دانستند، گفت: از همان ابتدای انقلاب جایگاه مردم در پیش حضرت امام(ره) بسیار بالا بود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به رعایت ظواهر در روابط خارجی نیز عنایت داشتند، گفت: به طور مثال می‌فرمودند سفارتخانه‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران باید رنگ و بویی از اسلام داشته باشد و کسی که وارد سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران می‌شود باید احساس کند این مکان الهام گرفته از اسلام  و انقلاب است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی، با ذکر این نکته که رهبر انقلاب به ظاهر دیپلمات‌ها نیز توجه داشتند، اظهار داشت: من خاطرم هست که یکبار که با چند نفر از سفرا خدمت امام(ره) مشرف بودیم ایشان به چند نکته اشاره فرمودند از جمله اینکه نوع صحبت کردن شما با صحبت کردن من باید متفاوت باشه چراکه ادبیات دیپلماسی در دنیا شناخته شده است اما در کنار آن باید ارزش‌های اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

مصطفوی تصریح کرد: ایشان حتی به لباس دیپلمات‌ها نیز توجه داشتند، اوایل انقلاب ما و برخی از دیپلمات‌ها بدمان نمی‌آمد با کاپشن نظامی فعالیت کنیم اما ایشان تاکید داشتند که لباس متناسب با کار خودتان را داشته باشید و هنگامی که به همراه چند نفر از سفرا به خدمت امام رسیدیم، ایشان توجه فرمودند که یکی از افراد گیوه پوشیده است و امام(ره) به طور خصوصی آن فرد را فرا خوانده و خواستند تا کفش مناسب بپوشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر کبیر انقلاب تلاش داشتند تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند تا سیاست خارجی ارزش‌های اسلامی را به طرف مقابل معرفی کنند، مبانی که حضرت امام در انقلاب پایه گذاری کردند مبانی است که اسلام سیاسی را به جهان معرفی کرد؛ یک سیاست خارجی خدا محور در تعامل با جهان، سازنده و مدافع مظلوم معرفی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار