انحراف چشم در بزرگسالان معمولا با حالت دوبینی همراه است

درمان عیوب انکساری چشم‌ها از متداول‌ترین راهکارهای درمانی به شمار می رود که تاثیر آن با استفاده از روش‌های بینایی درمان(vt) تقویت می‌شود.

دکتر محمد‌ کی‌پور اپتومتریست در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انحراف چشم عبارت است از عدم هماهنگی حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که باعث می‌شود چشم‌ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند. 

وی افزود: این بیماری از مشکلات شایع چشم پزشکی محسوب می‌شود، همچنین عمده انحراف چشم مادر زادی تا بیش از سن 3 سالگی در بیماران ظاهر می‌شود. 

کی‌پور اظهار کرد: انحراف چشم در کودکان منجر به ایجاد تنبلی چشم می‌گردد که معمولا به دلیل تکامل مکانیزم جبرانی حالت دوبینی ایجاد نمی‌شود، همچنین ظهور انحراف چشم در بزرگسالان معمولا با حالت دوبینی همراه است و البته در سنین بزرگسالی احتمال بروز تنبلی چشم وجود ندارد. 

وی ادامه داد: نکته اساسی در انحرافات چشمی انجام تدابیر درمانی در زمان مناسب و در راستای حفظ قابلیت دید دو چشمی و پیشگیری از تنبلی چشم در افراد می‌باشد. 

کی‌پور گفت: درمان عیوب انکساری چشم و تجویز عینک همراه با بستن متناوب چشم‌ها از متداول‌ترین راه کارهای درمانی به شمار می‌رود که تاثیر آن با استفاده از روش‌های بینایی درمانی(vti) تقویت می گردد و معمولا عمل جراحی برای اصلاح وضعیت ظاهری فرد توصیه می‌شود و ممکن است شاخص‌های دید دو چشمی خود را نیز بهبود بخشد. 

کی‌پور گفت: بر اساس نوع و شدت انحراف چشم ممکن است انجام عمل جراحی اجتناب ناپذیر باشد که با تغییر وضعیت و کیفیت اتصال عضلات خارج از چشمی صورت می‌پذیرد. 

تزریق بوتولینم توکسین نیز از دیگر کارهای درمان انحراف چشم به شمار می‌آید که به عنوان جایگزین ایمنی برای جراحی در برخی از موارد پیشنهاد می‌شود و با ایجاد فلج عضلات چشمی به اصلاح انحرافات می‌انجامد. 

وی در پایان گفت: اگر درمان انحراف در دوران طفولیت و بیش از سن 7 سالگی صورت گیرد امکان دست یابی به دید دوچشمی کامل وجود دارد. ولی در صورت تاخیر در فرآیند درمان چنین امکانی از بیمار سلب خواهد  شد و امکان ظهور مجدد انحراف چشم در سالیان بعد به دنبال عمل جراحی نیز وجود دارد که در چنین مواردی عمل مجدد ضرورت می‌یابد. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار