ضیاء الدین دری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

امام خمینی یک پدیده استثنایی و آغازگر یک تحول عجیب و جهانی است

مقام معظم رهبری نیز به خاطر هنر دوست بودن و شخصیت فرهنگی که دارند در خصوص سینما رهرو راه امام خمینی (ره) هستند.

امام خمینی یک پدیده استثنایی و آغازگر یک تحول عجیب و جهانی استضیاء الدین دری، کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص ویژگی های امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی یک پدیده استثنایی است و آغازگر یک تحول عجیب و جهانی شدند طوری که شرایط جهان را هم توانست عوض کند.

وی افزود: وقتی اعتراضات بالا گرفت و در رسانه‌های بین الملل ظاهر شد به خاطر شخصیت روحانی و حالت استقلال فردی که داشتند در برابر قدرتهای آن زمان بسیار راحت حرف می‌زدند و همه را تحت تأثیر سخنان خود قرار دادند.

دری ادامه داد: نکته اتکای امام، مردم ایران بود و رابطه معنوی‌اش با مردم ایران یک رابطه خصوصی و مثال زدنی بود به نحوی که افکار و روش زندگی مردم ایران را عوض کرد. در جهان عصر مدرن و این دوره درک این رابطه برای جهانیان قابل درک نبود و نیست.

وی ادامه داد: در یک بررسی می‌خواستند رفتار و عملکرد و بازخوردهای کارهای امام را با افراد بزرگ دنیا مثل گاندی و ... مقایسه کنند که به هیچ وجه این امر اتفاق نیفتاد و باعث مبهوت شدن جهانیان شد. مضاف بر اینکه کاریزمای امام هنوز قابل بحث است . طرز نگاه، مدل چهره و ... کاملاً او را خاص کرده و انگار برای نفوذ معنوی از طرف خداوند آماده شده بود و این کاریزما در زمان نوجوانی و جوانی نیز با امام همراه بوده است.

دری در خصوص تأثیر امام خمینی (ره) بر روی شکل گیری سینمای آن دوره گفت: طبیعی بود کسانی که دست اندرکاران سینما بودند می‌دانستند که همه چیز تغییر خواهد کرد و این اتفاق افتاد. زمان انقلاب امام با آتش زدن سینماها، مخالفت برخی روحانیون همراه امام با سینمای آن زمان و ... و آیا اینکه سینما باید وجود داشته باشد یا نه؟ مواجه شد. بنابر این امام با شرایط خاصی در خصوص سینما روبرو شد ولی بهترین تصمیم ممکن را گرفت.

وی افزود: امام به خاطر آگاهی کامل و با استفاده از نفوذی‌ که در همه زمینه‌ها داشت و با این نظریه که سینما با خودش تکنولوژی، علم، تحولات یک قرن را به همراه دارد فرمود باید سینماها را درست کرده و از آنها پشتیبانی و این مقوله را بومی کنید و سینماهایی را درست کنید که در آن فحشا نباشد که این سخنان دستور العمل سینمای ما شد.

دری ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز به خاطر هنر دوست بودن و شخصیت فرهنگی که دارند از همان مسیر امام خمینی حرکت می‌کنند و مسیر درستی را برای سینما در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: باید تأکید کرد که موقعیت‌ فحشای بصری و بیرونی در سینمای ما نیست و اگر بخواهیم عیار سنجی کنیم هنرمندان بویژه فیلمسازان ما وفادارترین اقشار نسبت به ایده‌ها و گفته‌های امام بوده و هستند.

این کارگردان افزود: یک نوع وابستگی، احساس مسئولیت، حجب و حیا نسبت به شخصیت امام در بین فیلمسازان ما نسبت به شخصیت امام وجود دارد و باید کاری کنیم که این وفاداری در نسلهای دیگر هم زنجیروار ادامه یابد.

دری در خصوص داشتن خاطره‌ای از امام خمینی (ره) گفت: متاسفانه با امام از نزدیک مواجه نشدم ولی دو نکته قابل بحث و شنیدنی است یکی اینکه در زمان حیات امام دیدن امام از طریق تلویزیون به خاطر حالت روحانی و گفته‌های الهی و ... برای همه عادت دلی و عشقی مثال زدنی بود که انگار در کنار او و زمانی که در تلویزیون مشاهده می‌شد نشسته‌ایم. نکته بعد زمان وفات امام و آن ایام بود که خاطره‌ای ماندگار را برای من رقم زد.

وی افزود: چند روز از وفات امام می‌گذشت و تلویزیون مرتب تصاویر، غزلیات، سخنان و .... از امام پخش میکرد. دختر من آن زمان 4 ساله بود و یک روز با همسرم شاهد نشستن او پای تلویزیون و دیدن آن لحظات و تصاویر بودیم که کاملاً محو شده بود. وقتی تصاویر تمام شد و او را صدا زدیم و دلیل گریه او را پرسیدیم با چشمان پر از اشک و جمله‌ای که هیچ وقت از ذهن ما خارج نمی‌شود گفت «آخه ما دیگه امام نداریم».

دری افزود: باید دید و تأمل کرد که تا چه حد سخنان امام بر روی یک بچه 4 ساله تأثیر گذاشته که در پی آن باید شاهد این واکنش باشیم؟

وی در پایان گفت: امام خمینی(ره) برای ما همیشه زنده خواهد ماند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار