اصفهان؛

صرفه جویی 24 میلیارد ریالی در فولاد مبارکه

سرپرست واحد نگهداري و تعميرات تجهيزات آزمايشگاهي فولاد مبارکه اصفهان گفت: مدت 20سال به صورت چهار شيفت تست نمونه هاي محصول نورد گرم و سرد توسط اين دستگاه صورت ميگرفته است به همين خاطر دستگاه از چندين ناحيه مستهلک و غير قابل استفاده شده بود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان، عباس آراسته با بيان خبر فوق افزود: با تلاش کارکنان آزمايشگاه کاليبراسيون وابزار دقيق وآزمايشگاه محصول وهمکاري شرکت هاي داخلي، دستگاه کشش 25 تن آزمايشگاه محصول مجدداً راه اندازي شد و علاوه بر جلوگيري از خروج مبالغ قابل توجهي ارز جهت خريد دستگاه جايگزين، مبلغ 24ميليارد ريال صرفه جويي حاصل شد.

در همين رابطه علي صفدريان رئيس آزمايشگاه محصول تصريح کرد: مدت 20سال به صورت چهار شيفت تست نمونه هاي محصول نورد گرم و سرد توسط اين دستگاه صورت ميگرفته است به همين خاطر دستگاه از چندين ناحيه مستهلک وعملاً غير قابل استفاده شده بود. شرکت سازنده ي آلماني (کمپاني ZWICK) مبلغ بسيار زيادي را براي بازسازي دستگاه پيشنهاد داده بود که علاوه بر بالا بودن مبلغ به دليل شرايط تحريم، امکان حضور آنها نيز براي تعميروجود نداشت.

وي ادامه داد: بخش هاي معيوب دستگاه شاملBall Screw ,Load Cell ,Extensometerوسيستم اندازه گيري ابعادي مورد برسي قرار گرفت و طي چندين فاز جداگانه باز سازي ، ساخت داخل وتعميرقطعات معيوب در دستور کار قرار گرفت. در مرحله ابتدايي طرح Ball Screwکه انتقال نيرو از موتور و گيربکس به فريم و فک متحرک دستگاه را به عهده دارد، بطور کامل و با استفاده از دانش فني شرکتهاي داخلي و کارشناسان آزمايشگاه محصول و واحد ابزار دقيق و کاليبراسيون تعويض و راه اندازي شد.

در مرحله بعدي گيربکس دستگاه که با استهلاک قطعات داخلي از مدار خارج شده بود با تعويض کلاچ و ساير قطعات و تأمين اين قطعات از منابع داخلي، تعمير، تنظيم و توسط کارشناسان بازرسي فني و اتوماسيون و ابزار دقيق و آزمايشگاه محصول دوباره راه اندازي گرديد.

در همين رابطه، علي برقيکار کارشناس بخش تعميرات تجهيزات آزمايشگاهي با توجه به مشکلات تحريم وعدم دسترسي به لودسلهاي يدکي دستگاه و دقت بالاي لودسل هاي اصلي بازسازي اين لودسلها در دستور کار قرار گرفت و قطعه مذکور پس از رفع عيب باز سازي و توسط پرسنل ابزار دقيق و کاليبراسيون بر روي دستگاه نصب شد.در آخرين مرحله سيستم اندازه گيري ابعادي (Extensometer)نيز که وظيفه ي اندازهگيري افزايش طول وکاهش ضخامت و عرض و همسانگردي ورق را به عهده دارد، با تلاش کارکنان تعميرات تجهيزات آزمايشگاهي واحد ابزار دقيق وکاليبراسيون وآزمايشگاه محصول بازسازي و تنظيم شد.

وي با ذکر اين نکته که پس از طي مراحل عملياتي فوق عملکرد کليه بخشهاي ذکر شده ضمن کاليبراسيون و صحه گذاري مورد تأييد مؤسسه استاندارد قرار گرفت، خاطرنشان کرد:کليه ي قطعات ساخت داخل وکاليبراسيون دستگاه حدود 800 ميليون ريال هزينه در بر داشت.

عباس آراسته سرپرست نگهداري و تعميرات تجهيزات آزمايشگاهي در پايان از رئيس و کارکنان آزمايشگاه محصول، مديريت بازرسي فني و اتوماسيون وابزار دقيق، کليه همکاران بخش تعميرات آزمايشگاهي، مديريت آزمايشگاهها و نيز شرکت هاي داخلي که در بازسازي اين دستگاه همکاري ومساعدت نمودند تشکر و قدرداني کرد. 


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.