خسرو دهقان منتقد پیشکسوت سینما در پردیس ملت:

جشنواره فیلم شهر پتانسیل دائمی بودن را دارد

خسرو دهقان منتقد سرشناس و صاحب نام سینمای ایران در سومین روز از جشنواره بین المللی فیلم شهر در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کرد.

به گزارش حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران؛ خسرو دهقان منتقد سرشناس و صاحب نام سینمای ایران در سومین روز از جشنواره بین المللی فیلم شهر در پردیس سینمایی ملت حضور پیدا کرد.

وی معتقد است: جشنواره فیلم شهر می تواند مرکزی باشد که هم ورودی و هم خروجی داشته باشد. ورودی از این جهت که فیلم هایی که مضامین شان شهریست می توانند در جشنواره فیلم شهر شرکت کنند  و خروجی یک جشنواره  از این جهت که خودش تولید فیلم داشته باشد و به زوایای پنهان و آشکار شهر بپردازند.

خسرو دهقان در گفت و گو با روابط عمومی جشنواره فیلم شهر گفت: در سینمای ایران مقدار اندکی از فیلم ها هستند که در فضای غیرشهری ساخته می شوند حتی فیلم هایی هم که در فضای بسته آپارتمان یا  آشپزخانه آپارتمان روایت می شوند هم فیلم های شهری هستند.

وی افزود: به نظر  من چیزی در حدود 96 درصد از سینما، شهری روایت می شود. در فیلم های وسترن هم کاراکتر عنوان می کند که به شهر می رود. به نظر من تنها فیلم های ارباب رعیتی هستند که در روستا می  گذرند که در این صورت این نوع فیلم ها متفاوت از فیلم های شهریست.

منتقد پیشکسوت سینمای ایران در ادامه صحبتش در خصوص تصویر واقعی سینمای شهر ی در فیلم های سینمای ایران گفت: به نظر من زوایای بیشماری از شهر در فیلم هایمان نشان داده نشده مثل سینمای جنگ که تنها خمپاره و دشمن و سرباز نیست. جنگ ما میلیون ها قصه های کوچک و ساده داردکه می تواند به واسطه این قصه ها به سینمای جنگ بپردازد و تا ابد هم این قصه ها ادامه دارد. در شهر هم میلیون ها اتفاق می افتد و میلیون ها زاویه وجود دارد که کسی به سراغ این زوایا نرفته. فیلم هایی که تا به حال در سینمای ایران دیده ایم نمی گویم بد است اما همه تاکنون به بخش های سطحی زندگی شهری پرداخته اند و به عقیده من زوایای پنهان زیادی در شهر وجود دارد که هنوز کاویده نشده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه صحبت خود در خصوص اینکه جشنواره فیلم شهر چقدر می تواند  به سینمای شهری کمک کند گفت: جشنواره فیلم شهر می تواند مرکزی باشد که هم ورودی و هم خروجی داشته باشد. ورودی از این جهت که فیلم هایی که مضامین شان شهری است می توانند در جشنواره فیلم شهر شرکت کنند و خروجی یک جشنواره  از این جهت که خودش تولید فیلم داشته باشد و به زوایای پنهان و آشکار شهر بپردازند. البته این نکته را هم باید گفت پرداختن به زوایای شهر لزوما انتقادی نیست. منظور زوایای ناشناخته شهر است که به مخاطب نشان داده شود.در کلان شهری چون تهران اتفاقات گوناگون چون مهاجرت و سوژه های بسیار کوچک و بزرگ وجود داردکه می توانند فیلمسازان آن را پرورش دهند و بزرگ کنند.

وی با اشاره به فیلمسازان شهری موفق سینمای ایران خاطر نشان ساخت: به نظر من مهرجویی، کیمیایی، رخشان بنی اعتماد و اغلب فیلمسازان جوان توانسته اند فیلم های خوب شهری بسازند.

دهقان در انتها گفت: امیدوارم برگزاری این جشنواره به چهار روز و پنج روز حال حاضر نباشد. دبیرخانه مستقل فیلم داشته باشد و تبدیل به بنیاد فرهنگی شود. توسط اساتید کتاب، درس، جزوه صادر شود. چون به واقع این جشنواره پتانسیل و ظرفیت دائمی بودن را دارد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار