رضا ایرانمنش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نگاه و عملکرد سلیقه‌ای هنر را بی‌هویت کرده است

بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت اقتصادی سینما گفت: تقابل یک گروه غیر متخصص با گروه تخصصی در زمینه سینما موجب جدال و درگیری شد و این اتفاق باعث بی‌معنا شدن هنر کشور شد.

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ضمن انتقاد از هدر رفتن سرمایه و ثروت کشور بیان کرد: اینکه در کشور ثروتمند ایران بگویند سینما و هنر بودجه ندارد معقول نیست.

وی در ادامه افزود: نگاه و عملکرد سلیقه‌ای در هنر موجب شد که هنر، هنر بی‌هویت شود. به این ترتیب که اهداف عالیه و والای مسئولان و بزرگان ما پس از انقلاب به یکباره رو به نزول و رکود رفت. جمع شدن یک گروه غیر متخصص در عرصه هنر پیرامون هنر و سینما و در مقابل تشکیل گروه تخصصی در این زمینه و تقابل این دو گروه که موجب جدال و درگیری شد باعث بی‌معنا شدن هنر کشور و پایین آمدن سطح کیفی آن شد.

هنر و هنرمند ما بی‌هویت شده است

ایرانمنش تاکید کرد: به هر صورت به آن چیزی که از هنر انتظار داشتیم نرسیدم، اما اگر مسئولان کشور از بالاترین رده تا پایین‌ترین چه آن‌هایی که در حوزه هنر هستند چه آن‌هایی نیستند اگر دست به دست هم بدهند و در این مسیر حرکت کنند می‌توانیم بگوییم هنر ما هویت پیدا کرده است. به زعم من هنر ما هویت ندارد و دلیل بی‌هویتی هنر ما اینست که هنرمند ما بی‌هویت شده است.

وی ادامه داد: هنر بدون هنرمند هیچ معنا و مفهومی ندارد، هنرمند است که هنر را خلق و  عرضه می‌کند. در حال حاضر کدام یک از هنرمندان، عاقبت به بخیر هستند؟ نه متولی درستی دارند و نه در عرصه هنر عاقبت به خیر شده‌آند. باید اول به این نتیجه برسیم که به هنرمند شخصیت و هویت بدهیم و برایش جایگاه قائل شویم سپس در خصوص هنر نظر بدهیم.

ایرانمنش بیان کرد: در جلسه‌ای که با میر کریمی داشتم توجه همت زیاد به خرج می‌دهد تا به سینما کمک کند. از نظر من سینما جنازه‌ای است که روی زمین مانده و باید بلندش کرد. ارگان‌ها و سیاستگذاران هنری باید دست به دست هم بدهند تا این جنازه از روی زمین برداشته شود . میر کریمی با تلاش خود موفق خواهد شد.

این بازیگر ادامه داد: وقتی اشخاصی در جناح‌ها و دسته‌های خاص وارد می‌شوند هدف اصلی از بین می‌رود و به بیراهه کشیده می‌شود. در خانه سینما و سازمان‌های مشابه با نگاه و عملکرد سلیقه‌ای از پیشرفت خانه سینما. در کل سینمای کشور جلوگیری می‌کردند. اما اگر متولیان هنر دست به دست همدیگر بدهند می‌توان به آینده سینما امیدوار بود.

ایرانمنش تصریح کرد: من در حال حاضر آمادگی شروع فیلم را دارم اما با قول و وعده و عید روبه رو شده‌ام. متاسفانه زمانی که پای حرف در میان است. مسئولان قول می‌دهند و می‌گویند هستیم اما زمان آمادگی ما برای شروع کار مسئولان را نمی‌توانیم پیدا کنیم.

وی افزود‌: اما در این میان حجت‌الله ایوبی که زحمت  زیاد کشیده و حمایت‌های زیادی از من کرد: به من قول 100 درصدی حمایت برای تولید فیلم را داده است که زودتر کلید بخورد.

وی افزود: موضوع این نیست که من بخواهم کار بسازم و کارگردانی کنم بلکه بحث بر این است که حتماً باید اینگونه فیلم‌ها ساخته و مثبت و ضبط شود . من سال 75 این فیلمنامه را نوشتم. اینها تخیلات من نیست «موقعیت من» نا گفته‌های جنگ است. من فقط حقایق را تنظیم کرده‌ام.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.