باشگاه خبرنگاران گزارش می‎دهد

پروژه تبیین نقش و عملکرد دولت در دفاع مقدس به دنبال چیست؟

مشاور سازمان موزه و دفاع مقدس جزئیات نخستین جلسه شورای عالی راهبردی پروژه نقش و عملکرد دولت در دفاع مقدس را تشریح کرد.

پروژه تبیین نقش و عملکرد دولت در دفاع مقدس به دنبال چیست؟به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، دفاع مقدس برگی از تاریخ پرافتخار ملت ایران است و جلوگيری از كمرنگ شدن شدن اين ارزش‎ها و استفاده از آن به عنوان الگوی اجتماعی مسئله‎ای است که باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. این مهم بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته و ایشان در این راستا می‎فرمایند: «اعتقاد من این است که ما هرچه برای دوره‌ دفاع مقدس سرمایه‌گذاری و کار کنیم، زیاد نیست؛ چون ظرفیت هنری و ادبی کشور برای تبیین این دوره، خیلی گسترده، وسیع و عمیق است.» و در همین زمینه بر مستندسازی آثار دفاع مقدس تاکید ویژه‎ دارند. بیانات (26 اسفند سال 92)

از آنجا که بهترین الگوی موفق و کاربردی مدیریتی نیز در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان جوان اسلام به منصه ظهور رسید. بنابراین مسئولان می‎توانند از آن در ابعاد مختلف خدمات رسانی به مردم استفاده کنند. به طوری که می‎توان گفت که ایستادگی جانانه دولتمردان و مردم در برابر زیاده خواهی‎های نظام سلطه و استکبار جهانی از برکات و آثار ماندگار دوران دفاع مقدس است. در همین راستا دولت یازدهم نیز به عنوان تداوم گر گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه دفاع مقدس سعی در الگو قرار دادن دستاوردهای سالهای دفاع مقدس دارد. با همین هدف بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم؛ "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 25 /1 /1394 با صدور بخشنامه‎ای به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌ها از آنها خواست که به منظور جمع‌آوری، نگهداری و ثبت گنجینه تمام نشدنی انقلاب اسلامی و حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، جهت بهره برداری و انتقال به نسلهای آینده کشور و در راستای اجرای پروژه مستندسازی نقش و عملکرد دولت در دفاع مقدس به عنوان بخش مهمی از محتوای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همکاری لازم را در زمینه تحویل اسناد، مدارک، آثار، وسایل، تجهیزات و سایر موارد مرتبط به دوران دفاع مقدس به آقای مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست جمهوری به عنوان نماینده تام الاختیار دولت معمول دارند.

قرار بر این شد تا در این پروژه ابعاد نهفته‎ای از تاریخ دفاع مقدس را برای نسل‎های آینده بازگو کند و تجربیات ارزنده مدیریت کشور در زمان بحران گسترده را با توجه به محدودیت‎های گوناگون و شرایط غیرعادی به مدیران آینده کشور انتقال دهد.

به دنبال ابلاغ این بخشنامه، مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست جمهوری و نماینده تام الاختیار دولت نیز نامه‎ای را با این عنوان به تمامی وزارتخانه‎ها، سازمانها و دستگاه‎های دولتی ارسال کرد، وی در این نامه از وزارتخانه‎ها، سازمانها و دستگاه‎های دولتی خواست که طبق بخشنامه شماره 4456 /39407 به تاریخ 15 /1 /1394، گزارش دقیق از موضوعات ذیل ارسال تا برای اجرایی شدن بخشنامه مزبور مراحل بعدی برنامه ریزی شود. در این بخشنامه آمده است: 

1. آخرین وضعیت نگهداری و ثبت اسناد جنگ در دوران دفاع مقدس در آن دستگاه از نظر نسخه های دیجیتالی یا نسخه کاغذی را اعلام فرمایید.

2. آیا محل متمرکزی برای اسناد مکتوب یا دیجیتالی وجود دارد؟

3. حجم تقریبی و میزان و درصد تفکیک اسناد جنگ از سایر اسناد مشخص شود.

4. نماینده ای تام الاختیار و مسلط به امور اسنادی برای تداوم همکاری معرفی شود.

5. در صورتی که اسناد آن دستگاه، سازماندهی نشده است، زمان لازم برای ساماندهی اعلام شود.

اضافه می‎شود که مرتضی بانک به عنوان مجری طرح این نامه را در تاریخ 13 /2 /1394 برای اجرا به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی ارسال کرد. پس از آن اولین جلسه شورای عالی راهبردی پروژه نقش و عملکرد دولت در دفاع مقدس به ریاست وی و با حضور سردار رسول یاحی مسئول پروژه و سایر اعضا برگزار شد.

برهمین اساس خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران در گفت‎‎وگویی با "علیرضا رجایی" مشاور سازمان موزه و دفاع مقدس به تشریح این جلسه پرداخت و گفت: جلسه بررسی روش‌ها و روند اجرای پروژه نقش و عملکرد دولت در دفاع مقدس روز نهم خرداد ماه جاری با حضور مرتضی بانک، سردار یا حی، ولی‎زاده، عاشوری، راحمی، زنجانی، ملاجردی، یکتا، سلطان‎زاده، کارگر و پنبه‎زار در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که ضمن آن اهداف پروژه، کیفیت اجرای آن و سابقه پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهارداشت: کار احداث موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس دستور مقام معظم رهبری مدظله العالی آغاز شده است. برهمین اساس آقای فیروزآبادی به سران سه حوزه نامه نوشته‌اند و ضمن ابراز خرسندی از انتخاب آقای بانک به عنوان نماینده دولت گفتند که لازم است برای انجام این کار مهم و ملی ساختار مناسبی داشته باشیم که کار را به خوبی و علمی انجام دهیم. باید نقش دولت در دفاع مقدس را تبیین کنیم و یک سایت به نام دولت در دفاع مقدس طراحی شود.

رجایی با بیان اینکه راحمی نیز به عنوان نماینده وزارت نیرو در این جلسه به تشریح برنامه‎های خود پرداخت و گفت: در وزارت نیرو یک ستاد پشتیبانی جنگ بود ما خودمان 20 هزار سند جمع آوری کردیم و در قالب 4 جلد کتاب منتشر شد. هزینه‌های مربوطه را خود وزارت نیرو با همکاری بسیج پرداخت نمود ما توانستیم کار خوبی را مستند کنیم که طی آن اسامی 550 شهید و مشخصات آن‌ها مستند شده است و یک کتاب دیگر هم به نام دستاورهای جنگ در دست تالیف داریم.

وی تصریح کرد: میرهاشمی که به عنوان نماینده وزارت نفت در جلسه حضور داشت نیز در ارائه توضیحات خود در همین باره گفت: ما 40 هزار سند و GB100 عکس جمع آوری کرده‌ایم و آماده‌ایم تجربیات خودمان را در اختیار پروژه دولت قرار دهیم. 

مشاور سازمان موزه و دفاع مقدس از عاشوری به عنوان نماینده بسیج ادارات در این جلسه یاد کرد و اظهارداشت: آقای عاشوری نیز گفت که تعدادی از نیروهای بسیج ادارات را در یک شبکه منسجم سازماندهی کرده‌ایم و در دانشگاه مکان مشخصی را به عنوان مرکز جمع آوری اسناد و مدارک ایثارگران به مدیریت دکتر جوانمرد ایجاد کرده‌ایم در صورتی که در نهاد ریاست جمهوری سازماندهی ویژه‌ای تحت ستاد یا دبیرخانه صورت پذیرد، آماده هر گونه همکاری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مرتضی بانک نیز طی سخنانی در این جلسه با بیان اینکه بحث در مورد این پروژه خیلی ساده نیست و با توجه به ملی بودن جنگ لازم است تلاش‌های گسترده‌تر و عمیق‌تری صورت گیرد. چنانچه در گذشته کسی به دنبال مستند کردن نبود و فقط می‌خواستند کاری کرده باشند که کار جنگ انجام شده باشد. لذا نقش و عملکرد دستگاه باید تبیین شود و لازم است در این راستا به شخصیت‌ها و مسئولان زمان جنگ مراجعه شود. کار پروژه مستلزم صرف زمان است. نمی‌توان ساده اندیشی کرد باید مشخص شود نقش هر سازمان و تاثیر آن بر جنگ چه بوده است باید جلساتی بگذاریم و تبیین کنیم باید ستادی در وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها و همین طور در نهاد تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه آقای بانک در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که آقایان معیری، فیروزآبادی و موسوی مسئول جنگ بودند، گفت: باید یک ارتباط با مرکز اسناد ملی (کتابخانه ملی) داشته باشیم و نماینده وزیر باید اختیار و دسترسی داشته باشد و آقای رجائی دقیق‌تر وظیفه‌ها را مشخص کند و نماینده‌ها گزارش بدهند که چه کرده‌اند و پیگیری کنیم مشکلات را رفع کنیم. آقای ملکی‌تبار باید یک سایت برای پروژه طراحی کند که به سایت دولت متصل باشد که ایجاد انگیزه کند و آقای صالحی ستادی تشکیل دهد. 
 
رجائی با تاکید بر اینکه در جلسه بر لزوم فعالیت وزارت کشور تاکید شد، خاطرنشان کرد: این کار به آن جهت که با امنیت ملی ارتباط دارد و ما نمی‌خواهیم نظر شخصی خود را تثبیت کنیم. لذا باید مخاطب‌های گوناگون را تعریف کنیم.

مشاور سازمان موزه و دفاع مقدس با بیان اینکه سپاه و دفاع محصول بسیج بوده است و باید به این پروژه به عنوان یک پیام ملی و دینی نگاه کنیم، تصریح کرد: باید رزمندگی به عنوان یک افتخار ملی مطرح شود. چرا که جنگ هنوز به اشکال مختلف ادامه دارد، زیرا دشمن نمی‌خواهد ما را رها کند و باید از تجربیات درس گرفته و آن را تبدیل به دانش کنیم. جنگ در همه ابعاد کشور و جامعه اتفاق افتاده بود و لازم است جامعه از تحولات دفاع مقدس، برای آینده درس بگیرد و همینطور در نهاد تشکیل دهیم. 

وی با بیان اینکه در پایان جلسه سردار یاحی افرادی را به عنوان مسئولین و اعضای ستاد پیشنهاد کردند، گفت: برهمین اساس سردار یا حی به عنوان دبیر ستاد، مرتضی بانک مسئول تشکیل جلسه با وزیران یا نمایندان تام‎الاختیار آنها و تبیین اهمیت موضوع موزه و مستند سازی و نقش دولت در دفاع مقدس برای آنان، علیرضا رجایی مسئول تشکیل ستاد عالی در نهاد ریاست جمهوری و  ابلاغ به دستگاه‌ها و نهادها و استانداری‌ها جهت همکاری با مسئولین پروژه همچنین تشکیل جلسات ماهیانه و گزارش وضعیت به ستاد و آقای عاشوری مسئول هماهنگی با بسیج ادارات و بهره‌گیری از توان بسیج در امر پروژه شدند.


انتهای پیام/

گزارش از مهری حسنی لیواری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار