رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگی:

چشم انداز روشنی براي موسيقي كشور نداريم

رييس كميسيون هنرو معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار اميدواري كرد با تصويب سند موسيقي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بخشي از مسايل و مشكلات حوزه موسيقي برطرف شود.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ جلسه كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با ارائه گزارش مديركل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از وضعيت موسيقي در كشور برگزار شد و اعضاي كميسيون نظرات و ديدگاههاي خود را بيان كردند.

محمدحسين ايماني خوشخو؛ رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين جلسه گفت: در حوزه موسيقي نظرات و مباحث متعدد و گوناگوني وجود دارد و هماهنگي لازم بين نهادها وجود ندارد. سند موسيقي با نظر كارشناسان و هنرمندان موسيقي بر اساس ضرورت و نياز اين حوزه در كميسيون هنر و معماري تهيه شده است و اميدواريم با تصويب اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با برطرف شدن مشکلات، هنر موسيقي اثربخش تر به راه خود ادامه دهد.

ايماني خوشخو افزود: شوراي عالي انقلاب فرهنگي عالي ترين نهاد فرهنگي است كه مصوبات آن براي همه دستگاهها و نهادها لازم الاجراست و اميدواريم از اين ظرفيت قانوني براي حمايت از موسيقي استفاده شود و در اين زمينه كميسيون هنر و معماري با بررسي وضعيت موسيقي و جلسات و نشست هايي با هنرمندان، كارشناسان و مسوولان نهادهاي مختلف سعي مي كند حمايت و همكاري كند. 

رييس كميسيون هنر و معماري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به اهميت و نقش موسيقي گفت: هنرمندان موسيقي سرمايه هاي فرهنگي هستند و نقش موسيقي در جامعه پررنگ است و در مقاطع مختلف انقلاب اسلامي نيز موسيقي نقش داشته است. بنابراين ضرورت دارد كه براي امنيت رواني و آرامش جامعه موسيقي فكر و تلاش شود.

پيروز ارجمند؛ مديركل دفتر موسيقي در اين جلسه گفت: براي سياستگذاري در حوزه موسيقي به اسناد بالادستي نياز است اما سند بالادستي موسيقي نداريم و اين امر باعث مي شود مديران و مسوولان با نگاه شخصي امور را اداره كنند. ارائه گزارش كامل و دقيق از وضعيت موسيقي كشور مستلزم كار پژوهشي آماري و دقيق است كه هنوز چنين كاري انجام نشده است اما براساس آمار واطلاعات و گزارش هاي حوزه دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي توان تا اندازه اي مسايل هنر موسيقي را مشاهده و بررسي كرد.

ارجمند در ادامه گفت: در حال حاضر با توجه به وضعيت موجود براي موسيقي چشم اندازي را نمي توان تصور كرد و ضرورت دارد كه دفتر موسيقي به يك مركز سياستگذاري و نظارتي تبديل شود، از كار اجرايي فاصله بگيرد و مانند برج مراقبت براي موسيقي باشد.

ارجمند افزود: موسيقي بالاترين ميزان مصرف را در بين كالاهاي فرهنگي دارد و مصرف آن صد در صدي است اما برنامه ريزي و بودجه براي موسيقي نداريم. بودجه سال گذشته دفتر موسيقي برابر با بودجه سال 1376 و كمتر از سه ميليارد تومان بود كه از آن ميزان هم كمتر از دو ميليارد تومان اختصاص داده شد.

مديركل دفتر موسيقي با اشاره به گردش مالي موسيقي گفت: در زمينه برگزاري كنسرتهاي موسيقي و گستردگي جغرافيايي آنها رشد كمي وجود دارد و سال گذشته حدود 350 ميليارد تومان فروش بليت كنسرت هاي موسيقي بوده اما واقعيت اين است كه دفتر موسيقي در تعيين اين مسير و سياستگذاري نقشي نداشته و بخش خصوصي است كه در اين زمينه موثر است.

ارجمند با اشاره به آيين نامه ها و دستورالعمل هاي دفتر موسيقي گفت: آيين نامه ها و دستورالعمل هاي دفتر موسيقي مبتني بر واقعيت هاي موجود نيست و نيازهاي امروز را جوابگو نيست. بنابراين با اصلاح بعضي از آيين نامه ها فضايي براي صدور مجوز و انتشار تك آهنگ ها و كليپ ها نيز ميسر شد. جريان موسيقي زيرزميني سيال و فعال است اما بر اساس تحقيقي بيش از50 درصد موسيقي زيرزميني سالم و بدون مشكل است و ما با اصلاح آيين نامه ها به طور موقت سعي كرديم مسايل و موانع موسيقي هاي زیرزميني سالم شناسایی کنیم و افرادي را كه تمايل داشتند در چارچوب قانون فعاليت كنند، به سمت اخذ مجوز هدایت کنیم.

مديركل دفتر موسيقي همچنين درباره حضور گروههاي موسيقي ايراني در خارج از كشور گفت: در تعامل با ديگر كشورها در زمينه اعزام گروههاي موسيقي به خارج از كشور رشد خوبي داشته ايم اما براي حضور گروههاي خارجي هنوز مسايلي وجود دارد.

ارجمند ادامه داد: سال گذشته براي 1600 كنسرت موسيقي مجوز صادر شد كه 14 مجوز از سوي خود موسسات و شركت هاي برگزار كننده يا گروهها لغو شد و چند كنسرت هم با ممانعت لغو شد. سال گذشته مجوز 480 آلبوم موسيقي صادر شد اما دفتر موسيقي هيچ نقش حمايتي و توليدي در آنها ندارد.

ارجمند با اشاره به برنامه دفتر موسيقي براي راه اندازي سامانه براي صدور مجوز گفت: حدود 50 درصد از اختيارات دفتر موسيقي را به استان ها تفويض كرديم و دستور العمل ها و آيين نامه ها نيز بازنويسي شده است تا برنامه هاي دفتر موسيقي در روند مناسب تر و با سرعت بيشتري پيش برود.

مديركل دفتر موسيقي با اشاره به اينكه آثار موسيقي ارزشمند و ماندگار با شعر و ملودي خوب در شرايطي كه هنرمندان موسيقي آرامش داشته باشند توليد مي شود گفت: در نظر داريم تا زمينه هايي براي حمايت از موسيقي سنتي فراهم شود.

مديركل دفتر موسيقي اظهار اميدواري كرد با تصويب سند موسيقي بخشي از مسايل موسيقي برطرف شود و هماهنگي بين نهادها در حوزه موسيقي فراهم شود و گفت: قرار است شورايي با حضور مديران موسيقي نهادهاي گوناگون تشكيل شود.

در اين جلسه حسن رياحي، حميدرضا نوربخش، حسن بلخاري، محمدرضا جعفري جلوه، امير اسماعيل آذر، غلامرضا اسلامي، محمدعلي خبري، عباس اخوين، محمدعلي خبري، حسين پارسايي، محمدحسين نيرومند، محمد خزاعي، عبدالمجيد شريف زاده، مجتبي آقايي و رحمت اميني از اعضاي كميسيون هنر و معماري حضور داشتند و نظرات خود را درباره گزارش دفتر موسيقي و وضعيت موسيقي بيان كردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار