رئيس كل دادگستري استان آذربايجان غربي:

قاچاق یکی از عوامل مهم كاهش توليدات داخلي است

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: قاچاق از معضلات اجتماعی درگیر در تمامی جوامع بوده و یکی از عوامل مهم در کاهش تولیدات داخلی است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به نقل ازسایت قوه قضاییه توکل حیدری  رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در دومین همایش ملی با عنوان تحلیل و بررسی جرائم و آسیب های اجتماعی با محوریت پیشگیری از قاچاق کالا، انسان، ارز و مشروبات الکلی که در سالن ولایت دادگستری کل استان اظهارکرد:استان های مرزی کشور خصوصا استان های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب و شرق کشور همیشه با پدیده قاچاق مواجه بودند و حتی این موضوع به استان های همجوار مرزها نیز سرایت کرده بود و تبعات مخرب آن حتی در استان های مرکزی کشور هم دیده می شد.

وی افزود: آذربایجان غربی با وسعت 966 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان دارد و به همین دلیل نیز ار نظر جغرافیایی در منطقه بسیار ویژه ای قرار گرفته است.

حیدری با اشاره به بلاتکلیفی قانونی در بخش اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: بسیاری از گروه های معاند با ارزش های انقلاب اسلامی و منافق با استفاده از قاچاق در مناطق مختلف مرزها تامین مالی شده و فعالیت های خود را گسترش می دهند، در نتیجه همیشه در بحث قاچاق پای یک عنصر خارجی در میان است.

وی مطرح کرد: هر ساله هزینه های زیادی برای مقابله با پدیده قاچاق در کشور توسط ارگان های درگیر با این امر هزینه می شود ولی فرهنگ سازی مناسب می تواند راهکاری مناسب برای پیشگیری از این پدیده شوم باشد.

حیدری افزود: مهمترین آسیبی که قاچاق برای کشور به همراه خواهد داشت، تحت الشعاع قرار دادن تولیدات داخلی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور است؛ بسیاری از کسانی که در زمینه قاچاق در چنگال قانون اسیر می شوند، علت روی آوردن خود به این شغل کاذب را نداشتن فرصت های کاری می دانند ولی این نکته قابل تامل است که جوانان و اشخاص درگیر با موضوع قاچاق باید بدانند که این پدیده شوم نه تنها شغل محسوب نشده بلکه جزء معضلات اجتماعی به شمار می آید.

وی فرهنگ سازی مناسب را از مهم ترین عوامل ریشه کن سازی قاچاق دانست و گفت: وابسته نبودن به وارادات کالا از کشورهای خارجی، تکیه بر تولیدات داخلی کشور و فرهنگ سازی های مناسب در راستای از بین بردن ریشه های قاچاق را می توان از مهم ترین عوامل برای عمل به منویات رهبری و پیشبرد اقتصاد مقاومتی دانست. 

حیدری افزود: از بین بردن ریشه های قاچاق در جامعه عزم ملی می خواهد و باید تمامی دستگاه های درگیر در این موضوع نهایت همکاری و همدلی را با هم داشته تا بتوان گام  بزرگی در انجام این وظیفه خطیر و کمک به اقتصاد کشور برداشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: قوه مقننه باید تصویب قوانین و لایحه های مربوط به اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده از قاچاق را مورد بررسی قرار داده و قوانینی را با شفافیت لازم به تصویب برساند تا قضات دادگستری در صدور حکم و مجازات این افراد دچار سردرگمی نشوند.

وی اشاره کرد: تعداد رفت و آمدهای غیرمجاز مرزی و قاچاق انسان از مرزها، هر ساله در استان رو به افزایش است و این موضوع باید به طور جدی در تمامی ارگان های درگیر با بحث قاچاق مورد بررسی قرار داده شود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی درپایان گفت: حساسیت استان های مرزی در کشور بسیار زیاد است به همین دلیل از تمامی مسئولین عالی کشور در زمین مبارزه با این معضل انتظار می رود تا توجهات بیشتری به این استان ها داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار