حجت الاسلام قرنی مطرح کرد :

امام خميني غارتگر دل های مردم/ شیعه اثنی اشعری به چه معناست؟

استاد سطح عالی حوزه گفت:امروزه متاسفانه برای بحث عرفان در قم شبنامه پخش می کنند و این در صورتی است که حضرت امام با این عشق و محبت که همان عرفان است دل هارا غارت کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، حجت الاسلام محمد حسین قرنی عصر جمعه در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی ره در مسجد منیره حوزه علمیه حضرت ابوطالب با اشاره به بحث عرفان و ابعاد شخصیتی حضرت امام ره اظهار داشت : حضرت امام رضوان تعالی علیه در عرفان و حکمت عملی استادشان ایت الله میرزاجواد ملکی تبریزی ودر عرفان و حکمت نظری مرحوم شاه ابادی و همچنین در فقه و اصول حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی بوده است.
 
استاد سطح عالی حوزه با بیان فعلیت عرفان ابراز داشت : یکی از مباحثی که در عرفان و حکمت نظری مطرح است ،فعلیت حق تعالی بوده که در مسلک های مختلف تعبیرهای متعددی شده به طوری که فلاسفه ای همچون ارسطو و ابو علی سینا و فارابی فاعلیت به حق را فاعلیت با العنایه تعریف کرده به طوری که در عرفان  شامصین فاعلیت به الحق را با الحب ذکر کرده و فاعلیت را به کارهایی که خداوند متعال در عالم هستی انجام داده تعریف شده و این در مذهب شیعه اثنی اشعری بدین معناست که حضرت حق همه چیز را افریده و بحث افرینش خشک شده و انسان تنها باید مسائل گوناگون را اکتشاف کند . 

وی با ذکر معنای فاعلیت به الحب اضافه کرد : در نگاه عارف کارهای خدا در متن هستی با اکسیر محبت تحقق پیدا کرده و به طور مثال جاذبه زمین یک نوع جاذبه حبی و محبتی است لذا می توان نتیجه گرفت که بنا بر نظریه ملا هادی سبزواری ، میل ترکیبی بین عناصر یک کشش محبتی در تفسیر عارفانه است . 

قرنی با اشاره به اشعار حضرت امام ره عنوان کرد : شعر های امام راحل ره پر از مصداق های عرفانی و معارف الهی است به گونه ای که امام  عبادت خداوند را من باب محبت به معشوق عنوان کرده و این نوع عبادت را مخصوص اهل بیت است و حضرت علی ع هم در این باره می فرماید که من خدا را نه از ترس عذاب و نه از شور به بهشت عبادت می کنم بلکه حضرت حق را برای با الحب می پرستم . 

وی اشاره کرد : بحث های عرفان ناب که توسط حضرت امام ذکر شده بود در همین زمان در خود قم غریب بوده و متاسفانه برعلیه ان شبنامه های زیادی نوشته شده که اساتید ایشان همچون سید احمد کربلایی ،ایت الله بهجت ، شیخ انصاری ایت الله کشمیری و حتی سید ابن طاووس  و حتی علامه حسن زاده املی از اسطیر عرفان بوده و عبادت را یک نوع محبت بین بنده و خدای خویش میدانسته که اما هنوز این مسئله در بین بعضی به خوبی جا نافتاده است . 

حجت الاسلام قرنی با اشاره به اوج بندگی در عشق به خداست گفت : خدا با عشق خدایی کرده و اوج بندگی یک مخلوق با عشق بوده که این امر در تمام مدیریت ها این عشق سبب موفقیت در کارها شده و عارف بزرگ ما حضرت امام خمینی ره نیز با عشق خدا را دید و دل هارا چاپید و غارت کرد و انقلاب و دفاع مقدس را محبت و عشق  به پیروزی رساند . 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار