نقوی‌حسینی در واکنش به اظهارات دو سناتور آمریکایی؛

بازی با «تحریم‌ها» خط قرمز ایران است

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات دو سناتور آمریکایی مبنی بر تمدید ده‌ساله تحریم‌های ایران گفت: آمریکا قصد‌ دارد در جریان مذاکرات هسته ای از طریق بازی «پلیس بد و پلیس خوب» دبه کنند!

به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ چندی است سنگ‌اندازی‌های جدید در جریان مذاکرات هسته‌ای‌ ایران و گروه1+5 خواب را از سر سناتورهای آمریکایی ربوده است.

مارک کرک و رابرت منندز، دو سناتور امریکایی هستند که به تازگی از  تمدید ده ساله تحریم‌های ایران، صحبت به میان آورده اند و گفتند که در رابطه با تمدید تحریم های ایران، به دنبال جلب رضایت اعضای کنگره خواهند بود.

این درحالی است که موضوع تحریم ها از جمله موضوعات مهم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بوده و بسیاری از منتقدین مذاکرات هسته ای ،همواره ابهامات در لغو تحریم ها را مورد تاکید قرار داده اند.

اما سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین به موضوع تمدید ده ساله تحریم‌های ایران از سوی دو سناتور آمریکایی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران واکنش نشان داد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع تمدید ده ساله تحریم های ایران شباهتی با موضوع زمان برداشتن تحریم ها در جریان مذاکرات دارد، گفت: یکی از دلایلی که باعث بی‌اعتمادی ملت و مقام معظم رهبری به آمریکایی‌ها و 1+5 شده ، بدون شک موضوع فریب کاری و سیاست‌های چند گانه و عهدشکنی ها است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مفاد توافق ژنو و لوزان متذکر شد: در این دو رویداد ؛ایران بر لغو تحریم‌ها و عدم وضع تحریم‌های جدید تاکید داشته است.

نقوی حسینی با بیان اینکه برداشتن تحریم‌ها یکی از اهداف اصلی ایران در مذاکرات است بیان داشت: ایران در مذاکرات پیش رو دو هدف عمده از جمله اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران در جامعه جهانی و برداشتن تحریم‌ها را پیگیری می‌کند که عدم رسیدن به این دو هدف نوعی وقت تلف کردن در جریان مذاکرات محسوب می‌شود. 


وی با اشاره به مواضع دو سناتور امریکایی درباره تمدید ده ساله تحریم های ایران تصریح کرد:ما این اقدام دو سناتور را تنها سنگ اندازی در جریان مذاکرات می‌دانیم و برداشتمان این است که آمریکایی‌ها به شکلی با بازی پلیس بد و پلیس خوب می‌خواهند دبه کنند!

این نماینده مجلس تاکید کرد: بدون شک اینگونه رفتارهای سیاسی در جریان مذاکرات باعث بی اعتمادی طرفین خواهد شد.

نقوی حسینی با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر تحریم‌ها قرار است پایدار بماند پس نتیجه این مذاکرات چیست؟ افزود: در بیانیه لوزان تاکید بر برداشتن تحریم ها شده و امریکا باید تحریم های ثانویه علیه ایران را لغو کند وگرنه این مذاکرات نتیجه ای نداشته و اینگونه حرکات از سوی دو سناتور امریکایی مزورانه و مکارانه است.

این نماینده مردم ورامین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روند "یعنی بازی با تحریم‌های حیاتی ایران" چه فرجامی را برای مذاکرات رقم خواهد زد گفت: لغو تحریم‌ها خط قرمز ایران در مذاکرات بوده و تیم مذاکره کننده باید با تمام هوشمندی به شکلی حرکت کند که لغو تحریم‌ها و عدم اعمال تحریم‌های جدید تضمین شود.

نقوی حسینی متذکر شد : اگر قرار باشد تحریم‌ها لغو شود و پس از آن مجددا کنگره آمریکا علیه ایران تحریم‌های تازه‌ای وضع کند این مذاکرات بی‌فایده است لذا تیم مذاکره کننده باید ضمانت‌های لازم تحریم‌ها و عدم اعمال تحریم‌های جدید را از طرف مقابل دریافت کند و گرنه ما در موضوع تحریم‌ها دچار بازی شده و چاره‌ای جز این نداریم که مذاکرات را به بن‌بست رسیده تلقی کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه موضوع طرح شده از سوی سناتورهای امریکایی به چه میزان به مسائل امتیازگیری از ایران در موعد مقرر توافق بستگی دارد در پایان گفت: یکی از هدف‌ها در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات این است که آمریکا فکر می‌کند با این حرکات می‌تواند ایران را تحت فشار قرار داده و امتیازات بیشتری از ایران دریافت کند که متوجه نیست مذاکره کنندگان ما چارچوب‌هایی دارند و خارج از آن چارچوب ها هیچ امتیازی به غرب نخواهند داد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، تحریم ها ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار