انعقاد ۲۸ قرارداد آتی کنجاله سویا در روز افتتاح

در حالیکه مراسم افتتاح معاملات قرارداد آتی کنجاله سویا روز گذشته به طور رسمی افتتاح شد، مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سهم آشنا از انعقاد ۲۸ قرداد این محصول خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، امین شکرریز مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سهم آشنا با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: روز گذشته ۲۸ قرارداد آتی کنجاله سویا منعقد شد که از این میان ۱۶ قرداد توسط کارگزاری سهم آشنا و ۱۲ قرداد توسط سایر کارگزاری ها انجام شد.

وی گفت: با توجه به عمده کنجاله سویا مصرفی کشور از محل واردات تامین می شود، در نتیجه تغییر نرخ ارز تاثیر زیادی بر روند قیمتی این محصول می گذارد، بنابراین راه اندازی معاملات آتی کنجاله سویا موجب خواهد شد که معامله گران این محصول به راحتی ریسک نوسانات قیمت کنجاله را مدیریت کنند. 

شکرریز افزود: زمانی رونق بازار کنجاله بیشتر خواهد شد که تمامی فعالان این بازار وارد بورس شوند که با افزایش شمار بازیگران این بازار، جذابیت و سودآوری معامله گران بیشتر می شود.

وی به مزیت های قرداد آتی کنجاله اشاره کرد و گفت: فعالان بازار کنجاله و سرمایه گذاران می توانند با سرمایه اندکی وارد معاملات آتی بورس کالا شوند و حجم بالاتری از میزان سرمایه خود را در بازار دادوستد کنند.

شکرریز تصریح کرد: هر قرارداد آتی کنجاله سویا پنج تن است که اگر این مقدار را ضرب در قیمت تقریبی این محصول یعنی یک هزار و ۶۱۰ تومان در هر کیلو کنیم، ارزش هر قرارداد رقمی حدود ۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان می شود، بر این اساس در معاملات آتی لازم نیست خریدار تمام پول را نقدی پرداخت کنند؛ چراکه بر اساس قوانین می تواند تنها ۱۶ درصد مبلغ را که به طور تقریبی حدود یک میلیون ۲۷۵ هزار تومان می شود پرداخت کرده و وارد معاملات شود.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سهم آشنا ادامه داد: از دیگر مزیت قرارداد آتی، الکترونیکی بودن معاملات است که این امر روند کار را برای خریداران راحت تر می کند. همچنین حمایت سازمان بورس برای قرارداد آتی کنجاله سویا درخصوص عدم دریافت کارمزد -برخلاف سکه آتی- بیانگر نگاه مثبت این سازمان نسبت به معاملات آتی کنجاله سویا است که این امر مشوق خوبی نیز برای جذب معامله گران محسوب می شود.

وی در مورد اهمیت قیمت این محصول بر روی سایر مواد غذایی گفت: از آنجا که کنجاله سویا روی قیمت مواد پروتئینی تاثیر زیادی می گذارد، یک کالای نسبتا اساسی محسوب شده و قیمت آن برای دولت نیز اهمیت زیادی دارد؛ در نتیجه شفاف تر شدن قیمت این نهاده از طریق قراردادهای آتی، به تنظیم بازار و جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت کمک می کند.

شکر ریز اظهار داشت: نکته قابل توجه در مورد بازار های آتی این است که بازیگران زیادی را در بر می گیرد، به طوری که یک دسته از این معامله گران افرادی هستند که می خواهند ریسک معاملاتی خود را پوشش دهند و براساس قوانین، وارد معاملات می شوند.

وی گفت: دسته دیگر خریداران افرادی هستند که به آنها سفته بازان می گویند، یعنی در مواقع نوسان قیمتی و اختلاف قیمت بین بازارها وارد معاملات می شوند و از این اختلاف قیمتی سود می برند.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سهم آشنا در پایان اضافه کرد: آموزش و فرهنگ سازی، اهمیت ویژه ای در معاملات آتی دارد به طوریکه هنوز بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از مزایای معاملات قراردادهای آتی، در بازارهای سنتی فعال هستند که امیدواریم بورس کالای ایران با حمایت های دولت و دستگاه های مربوطه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار