حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

حفظ شرافت كشور يكي از نشانه‌هاي زنده بودن جامعه است

اعضای ستاد مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان قم با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ اعضای ستاد مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان قم با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند. 

آیت الله جوادی آملی در این دیدار به تبیین چیستی حیات والای انسانی پرداخت و گفت: عده ای از انسانها در خواب غفلت هستند و عده ای از انسانها نیز گرچه در ظاهر زنده اند اما در حقیقت مرده اند لکن گاهی اتفاقی انسان را از خواب غفلت بیدار می کند و گاهی آن اتفاق چنان بزرگ و مهم است که انسان مرده را نیز زنده می کند مانند بعثت حضرت رسول(ص) که انسانهای مرده عصر جاهلیت را زنده کرد و حیات دوباره بخشید. 

وي ادامه داد: اینکه بعضی از انسانها در حال حیات ظاهری مرده اند مورد اشاره قرآن کریم نیز هست آنجا که می فرماید "قرآن تنها در زندگان اثر دارد" اما این سوال مطرح است که این حیات چگونه حیاتی است و مقصود از حیات انسانی چیست.

آیت الله جوادی آملی در ادامه به بیان تقسیم بندی انواع حیات پرداخت و اظهار داشت: حیات چند قسم است؛ حیات گیاهی که شامل سه اصل خوب خوردن، رشد خوب کردن و خوب تولید مثل کردن است این مرحله از حیات، حیات گیاهی بالفعل و حیات حیوانی بالقوه است.

اين مرجع تقليد افزود: مرحله بعد حیات حیوانی است که این مرحله از حیات موجود، حیوان بالفعل و انسان بالقوه است؛ باید توجه داشت که داشتن عاطفه، توجه به هم نوع، در قبال دیگران احساس مسئولیت کردن حتی در حیوانات نیز قابل مشاهده است آنجا که یک پرنده قبل از جوجه دار شدن به محض مشاهده خطر فرار می کند اما پس از جوجه دار شدن با مشاهده خطر نه تنها فرار نمی کند بلکه می ایستد و از جوجه های خود در مقابل خطر دفاع می کند. 

وي خاطرنشان كرد: پس می شود کسی که ظاهرش انسان است باطنش حتی از حیوان نیز پست تر باشد چرا که حتی سگ شکاری قابل تربیت است که برود و شکاری مانند کبک که دارای گوشت لذیذی است را شکار کند و با وجود گرسنگی به آن امانت خیانت نکند و آن را برای شکارچی بیاورد، این شکار سک شکاری حلال است اما کسی که اختلاس می کند و رومیزی و زیر میزی می گیرد و در امانت خیانت می کند از آن حیوان نیز پست تر می شود.

آيت الله جوادي عاملي ادامه داد : پس امکان دارد انسانی دارای باطنی پست تر از حیوان باشد؛ امام سجاد و امام صادق علیهم السلام در صحرای عرفات باطن بسیاری از افراد را به یاران خاص خود نشان دادند و آنان دیدند که باطن بسیاری از افراد با ظاهر انسانی شان متفاوت است. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم حفظ شرافت کشور را یکی از نشانه های زنده بودن جامعه ای دانست و خاطر نشان کرد: شرافت یعنی پایبندی به گفته های خود و اگر به گذشته ایران بعد از انقلاب اسلامی و پذیرش قطع نامه بیان ایران و عراق نگاه کنیم به شرافت جامعه ای مانند ایران پی می بریم که هرگز در تعهداتی که داشت خطا نکرده است. 

آیت الله جوادی آملی انقلاب اسلامی را وسیله زنده کردن ملت ایران بیان کرد و ابراز داشت: اگر مردم ایران در مقابل ظلم ایستادگی می کنند و به تعهدات خود پایبند هستند از برکات انقلاب اسلامی است که ایران را زنده کرد و باید بدانیم برای حفظ پرچم انقلاب به قرآن و ائمه اطهار(ع) تکیه کنیم که جامعه را نگه می دارد. 

وي به پایبندی انقلاب اسلامی و مردم ایران به تعهدات خود اشاره کرد و گفت: در مذاکرات ایران اعتماد سازی کرده است و برای اثبات این اعتماد می توان به گذشته انقلاب اسلامی در برابر تعهدات خود اشاره کرد و پایبندی ایران به تعهدات خود به دنیا اثبات شده است و این به خاطر شرف مسلمانان و بیداری است که اسلام و قرآن به ملت ایران هدیه داده است 

استاد برجسته اخلاق به خدمات جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و يادآور شد: 
برخی در محدوده حیات انسانی که والاترین مرتبه حیات است زندگی می کنند؛ عزیزان بسیجی و و سایر مجاهدین در این محدوده زندگی می کنند و این حیاتی است که اسلام و قرآن آن را به ما عطا کرده است؛ اگر علم را بر اساس اهداف تقسیم بندی کنیم پزشکی که در صحنه جنگ بر سر رزمنده زخمی حاضر می شود دارای علم ابدان است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار