گزارش/

مردم همچنان نگران گرانی کالا ناشی از افزایش قیمت بنزین

اگرچه به گفته دولت تک نرخی شدن بنزین تاثیر چندانی بر افزایش قیمت کالاها و خدمات ندارد، اما مردم همچنان نگران افزایش قیمت کالا و خدمات در سال جاری هستند.

به گزارش خبرنگار تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با تک نرخی شدن بنزین، بسیاری از تولیدکنندگان در پی افزایش هزینه‌های خود از جمله هزینه‌های حمل و نقل درخواست افزایش قیمت را به دولت ارائه کردند.

اما بنا به بخشنامه معاون اول رییس جمهور، دولت اجازه هیچ افزایش قیمتی را بدون هماهنگی با دولت نداده است و بر این اساس تولیدکنندگان از افزایش هزینه‌های خود می‌نالند و مردم نیز در انتظار شوک جدید قیمتی به سر می‌برند.

این در حالی است که در آستانه ماه مبارک رمضان تمامی مسئولان و فعالان بازار خبر از وفور کالا در بازار و همچنان کسادی بازار می‌دهند و عرضه بیش از تقاضا را عامل ارائه کالا با تخفیف به مشتری عنوان می‌کنند.

با این شرایط، این طور که به نظر می‌رسد دولت بهترین زمان را با توجه به فراوانی کالا در بازار، برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته است.

به گفته فعالان بازار، پیش بینی می‌شود افزایش قیمت بنزین در قیمت خودرو تاثیرگذار باشد و این توپ سرگردان قیمت‌گذاری را به سمت کاهش قیمت شوت کند، اما به گفته "قاسمیان" رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تهران، این افزایش قیمت 18 هزار تومانی در قیمت خودرو تاثیرگذار نیست.

وی با اشاره به رکود شدید در بازار خودرو به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: در مقایسه با سال گذشته خرید و فروش خودرو بسیار راکد است و مشتری چندانی در بازار وجود ندارد.

قاسمیان افزود: در سال‌های گذشته نیز شاهد افزایش قیمت بنزین بودیم اما با این وجود قیمت خودرو تغییری نکرد.

گفتنی است؛ قیمتگذاری خودروها به توپ سرگردانی تبدیل شده که بین سازمان‌های مختلف پاس کاری می‌شود و این طور که به نظر می‌رسد هیچ عامل خارجی نمی‌تواند این توپ را جابجا کند.

کالاهای اساسی نیز بخش دیگری هستند که انتظار می‌رود با افزایش قیمت بنزین بر موج افزایش قیمت‌ها سوار شوند اما با توجه به وفور کالا در بازار به لطف واردات بالا و نیز عرضه بیش از تقاضا و همچنین به گفته فعالان بازار کسادی پیش بینی نمی‌شود که حداقل تا دو ماه آینده این بخش نیز از افزایش قیمت بنزین تاثیر بگیرد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به افزایش ناچیز قیمت گازوئیل در بخش حمل و نقل سنگین نیزشاهد افزایش قیمت چشمگیر هزینه‌های حمل و نقل نخواهیم بود.

هر چند که بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت ملزم به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود اما بنا به گفته نوبخت، این تصمیم از بین بد و بدتر انتخاب شده و با توجه به محاسبات اقتصادی در بدبینانه‌ترین حالت با تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی نرخ تورم می‌تواند بین یک تا دو درصد تحت تاثیر قرار گیرد.

با این وجود، مردم پیش بینی می‌کنند که افزایش قیمت کالا و خدمات تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین رخ خواهد داد اما دولت با جدیت تصمیم به کنترل بازار دارد و باید منتظر ماند و دید که پیش بینی مردم محقق می‌شود یا دولت تصمیم خود را عملی خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۲۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
کرایه ها گرون شدن.
آخرین اخبار