واشینگتن مدعی شد:

کره شمالی تاسیسات هسته‌ای مخفی دارد

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد این احتمال وجود دارد که کره شمالی تاسیسات هسته‌ای مخفی داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سال 2015 خود درباره تعهد و پایبندی به توافقنامه های خلع سلاح ، کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مدعی شد: "گمان می رود پیونگ یانگ علاوه بر تاسیسات موجود در مجتمع هسته ای یانگ بیون، تاسیسات هسته‌ای مخفی دیگری نیز داشته باشد ."

در این گزارش همچنین آمده است: به نظر نمی رسد پیونگ یانگ تمایلی برای پایبندی به تعهدات خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای داشته باشد. 

این گزارش مدعی شد: در مجتمع هسته ای یانگ بیون کره شمالی، رآکتور پنج مگاواتی و تاسیسات دیگری وجود دارد که پلوتونیوم مورد استفاده در ساخت بمب را تولید می کند و کره شمالی تاکنون سه آزمایش هسته ای در سال های 2006 ، 2009 و 2013 میلادی انجام داده است. 

علاوه بر تاسیسات موجود در مجتمع یانگ بیون، کره شمالی مدتهاست که به دراختیار داشتن تاسیسات هسته ای مخفیانه در دیگر نقاط این کشور همچون تاسیسات غنی سازی اورانیوم مشکوک است. 

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است: کره شمالی یک رآکتور پنج مگاواتی را در سال 2013 میلادی بار دیگر راه اندازی کرد و رآکتور  آب سبکی که این کشور در دست احداث دارد این امکان را به پیونگ یانگ خواهد داد تا فن آوری غنی سازی اورانیوم را برای تولید مواد شکاف پذیر مورد استفاده در ساخت تسلیحات هسته ای، در اختیار داشته باشد. 

این وزارتخانه اعلام کرد: واشینگتن همواره از کره شمالی خواسته است به تلاش های بین المللی برای ایجاد فضای مناسب برای ازسرگیری گفتگوهای شش جانبه بر سر برنامه هسته ای این کشور پاسخ دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار