باشگاه خبرنگاران توضیح می‌دهد

آیا چینی‎ها اشتغال جوان ایرانی را تهدید می‎کنند؟

اشتغال جوانان در کشور نباید با حضور اتباع غیر ایرانی مورد تهدید قرار گیرد و این موضوعی است که نباید از نگاه دولتمردان و دست‎اندرکاران سیاست کشور پنهان بماند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، اشتغال و اقتصاد خانوار یکی از دغدغه‎های اصلی امروز جامعه‌ ایران است و این در حالی است که با پدیده ورود نیروی کار خارجی به کشورمان مواجه هستیم. نیروهایی که در پروژه‌هایی همچون ساخت راه‌ها، تکمیل فرودگاه‌ها، کارخانجات فولاد و.. به کار گرفته می‌شوند.

برخی کارفرمایان در کشور حضور این کارگران را موقتی اعلام می‌کنند و معتقدند که پس از تکمیل پروژه‌ها کارگران غیر ایرانی سایت مربوطه را ترک کرده و به کشور خود باز می‎گردند. اما با قبول این موضوع که حضور نیروی کار خارجی در کشور موقتی است، باز هم نمی‎توان ارتباط مستقیم آن با معضل بیکاری جوانان و خروج ارز از کشور را نادیده گرفت و بی تفاوت از کنار آن عبور کرد. 

* کارگران چینی کارآمدترند!

"مهدی تقوی" عضو هیئت دانشگاه علامه طباطبایی در این باره به باشگاه خبرنگاران می‎گوید: حضور نیروی کار غیر ایرانی به ویژه چینی‎ها بر سر پروژه‎های صنعتی داخل کشور به این دلیل است که کارگران چینی تخصص و بهره‌بری بالاتری نسبت به کارگران ایرانی دارند و پیمانکار به منظور راحتی در کار و امنیت کاری بیشتر نیروی کارآمد را در اولویت خود قرار می‎دهند.

وی ادامه می‎دهد: زمانی که قراردادهای ما با پیمانکاران چینی منعقد می‌شود، آن‌ها ترجیح می‌دهند که با نیروهای خود که آنها را آزموده‎اند و کارآمدی آنها برایشان محرز شده، همکاری کنند.

تقوی تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد نیروی ایرانی بیکار نشود، نباید کار را به کارفرمای خارجی دهد. در این صورت ایرانی‌ها خودشان باید پروژه‌های داخلی را بسازند در این صورت از نیروی کار بومی نیز استفاده می‌شود. اما واقعیت این است که در برخی پروژه‌‌های صنعتی ممکن است نیروی ایرانی تجربه‌ کافی را در نصب ماشین‌آلات را نداشته باشد و به همین دلیل کارفرما افراد خود را وارد می‌کند تا کار سریع‌تر پیش رود. لذا تنها راه این مسئله این است که نیروهای بومی باید تخصص و بهره‌وری خود را بالا ببرند تا از ورود متخصصین خارجی جلوگیری شود.

تقوی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در ایران دکتری می‌گیرند اغلب در دانشگاههای آمریکا تدریس می‌کنند. چرا که استعداد بالایی دارند و زیر دست استادان با تجربه و سختگیر تربیت شده‎اند. پس ما توانایی کارهای بزرگ را داریم و باید بیشتر کار کنیم تا ورزیده‌تر شویم.

* هیچ نیروی بومی بیکار نشده

"حسین امیری کامخانی" نماینده کرمان و زرند در مجلس شورای اسلامی نیز در همین‎باره ضمن رد اخراج نیروهای بومی از پروژه فولاد زرند  به دلیل حضور کارگران چینی گفت: چنین چیزی صحت ندارد و مسئولین پروژه  با حضور در شورای اداری زرند در این مورد توضیح دادند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولان مربوطه  اظهار داشتند که پروژه فولاد زرند به صورت کوره بلند انجام می‌شود و تجهیزات اصلی از چین وارد شده است و طبق قرارداد شرکت چینی باید به کمک شریک ایرانی آن را نصب کند و قرار نیست کسی بیکار شود.

امیری کامخانی در مورد حضور کارگران چینی در کارخانه گندوله نیز گفت: وزیر مربوطه به دلیل نیاز به این کارخانه دستور داد تا زودتر راه‌اندازی شود، یک تعداد چینی در حال نصب تجهیزات بودند و یک تعداد هم اضافه کردند تا تجهیزات کوره بلند نصب شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تجهیزات استفاده شده در این کارخانه حساس هستند و در صورت انفجار در شروع کار تبعاتی را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل شرکت فروشنده باید آن‌ها را نصب، گارانتی کند و تحویل دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد ما امیدواریم که مسئولان پروژه تا می‌توانند از نیروهای بومی منطقه استفاده کنند و در صورت اجبار از غیر بومی‌ها استفاده شود.

و حرف آخر

مسئله اشتغال جوانان در کشور ما آن‌قدر اهمیت دارد که اتباع چینی، افغانی و یا هر تبعه‌ دیگری باید در الویت دوم کار قرار بگیرند، لذا کارفرمایان، مسئولان دولتی و غیر دولتی باید به این موضوع حساس بوده و نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

گزارش از مهری حسنی
برچسب ها: نیروی ، کار ، چینی ، زرند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۰:۱۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
چه سوال بی ربطی .. چینی ها ازسال ها پیش جوانان ما را بیکار کردند و میکنند واردات اجناس بنجل چینی انواع پارچه و لباس و ...و... یکی یکی درب کارخانجات ما بسته شد آیا نساجی مازندران مثل سابق است؟؟؟
آخرین اخبار