باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

کسانی که می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه طی کنند

مصرف داروها و مکمل‌های ورزشی در صورتیکه زیر نظر پزشک تجویز نشود به دلیل مشخص نبودن میزان دوز موجود در آنها عوارض جبران ناپذیری را برای ورزشکاران به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، عکس‌ها و تبلیغات موجود بر روی بسته‌های مکمل‌های ورزشی که معمولا اندامی خوش فرم و ورزیده را به نمایش می‌گذارد باعث جلب توجه پسران جوان به این موضوع و سوق دادن آنها به سمت استفاده از این مکمل‌ها و هورمون‌های بدن سازی می‌شود تا در رویای داشتن اندامی زیبا جیب فروشنده‌های غیر مجاز این مکمل‌ها و هورمونها که اکثرا در باشگاه‌های ورزشی و بدن سازی حضور دارند را پر کنند، بدون توجه به آینده‌ای که شاید اثرات جبران ناپذیری را بر نحوه زندگی آنها بگذارد.

پیام فرهبخش متخصص تغذیه در خصوص نحوه استفاده از مکمل‌ها و هورمون‌های ورزشی می‌گوید: مصرف اینگونه مواد حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه و همچنین متخصص طب ورزشی باشد اما در حال حاضر شاهد آن هستیم که در اکثر باشگاه‌های بدن سازی تجویز این داروها توسط افراد غیر متخصص و سودجو انجام می‌شود که راهی برای در آمدزایی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: استفاده از این داروهای مکمل و همچنین هورمون‌هایی نظیر سوما و یا انسولین و تاموکسیفن که در باشگاه‌های بدن سازی و با نظر افراد غیر متخصص برای ورزشکاران صورت می‌گیرد به هیچ عنوان قابل تایید پزشکی نیست و عوارض و خطرات ناگواری ار پیش رو خواهد داشت.

این متخصص تغذیه همچنین در رابطه با خطرات مصرف هورمون‌های بدنسازی افزود: مصرف این دسته از مواد آسیب‌های جدی همچون اختلالات هورمونی خطرناک، اختلالات پوستی، اختلالات کبدی، نارسایی کلیه و از همه مهمتر ناباروری فرد مصرف کننده را در پی خواهد داشت.

کربوهیدرات‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی جایگزین خوب مکمل‌های ورزشی
دو دسته از مکمل‌ ورزشی برای ورزشکاران طبق نظر پزشک قابل مصرف است که یک دسته آن مکمل‌های تغذیه‌ای، نوشیدنی‌های ورزشی، منابعی که حاوی عناصر مورد نیاز نظیر آهن، کلسیم و پتاسیم برای بدن است و همینطور مصرف کربوهیدارتها و دسته دوم مکمل‌های نیرو زا که حاوی کراتین هستند.

فرهمند یادآور شد: حتی مصرف این دسته از مواد در صورت استفاده صحیح می‌تواند جایگزین خوبی برای مکملی‌های ورزشی باشد اگر بیش از حد و به طور خود سرانه مصرف شود می‌تواند اثرات منفی و  جبران ناپذیری را برای سلامت فرد به ارمغان آورد.

ناباروری مردان مهمترین عارضه مکمل‌های ورزشی
وی اظهار کرد: هورمون‌های مورد استفاده توسط ورزشکاران همچون تستوسترون باعث می‌شوند این هورمون جایگزین سایر هورمون‌ها در مسیر اصلی هورمونی بدن شود و در عملکرد دستگاه تناسلی اختلال جدی ایجاد کند در نتیجه فرد مصرف کننده قطعا دچار عقیمی زودرس خواهد شد. 



گزارش از فرزانه فدوی




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار