محمد علی کلی روی ارتش آمریکا را زمین زد،حساب جنگ ویتنام بهم ریخت

گرایش محمدعلی کلی قهرمان سنگین وزن بوکس جهان به دین اسلام با فعالیت های سیاسی او همزمان شد تا قهرمانی هایش از او گرفته شود.

محمدعلی فقط روی رینگ مبارزه می کند نه جنگ!به گزارش خبرنگار حوزه کشتی و رزمی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛ مستند چند قسمتی "محمدعلی کلی" قهرمان، نابغه و اسطوره بوکس حرفه ای دنیا چند شبی است که از شبکه خبر پخش می شود.

در این مستند که به زندگی شخصی و حرفه ای این ورزشکار پرداخت شده، از دوران جوانی تا قهرمانی های محمدعلی صحبت می شود اما محوریت اصلی این برنامه مسلمان شدن این ورزشکار سیاه پوست آمریکایی است که هرگز حاضر نشد دینش را به رفتارهای حاکمان نژادپرستان و سفیدپوست بفروشد.

او که بعد از شکست رقیبانش یکی پس از دیگری حالا برای خود نامی در دنیای بوکس حرفه ای دست و پا کرده در اندیشه مبارزه ای دیگر روی رینگ بود اما گرایش وی به دین اسلام اگر و تغییر نام او اگرچه برای برخی ها قابل قبول نبود اما وی در آن سالها به جز ورزش بوکس به فعالیت های سیاسی خود نیز می پرداخت.

"کَاسیوس مارسلوس کلی جونیور" یکی از مشهورترین بوکسورهای سنگین وزن جهان بعد از گرویدن به دین اسلام نام خود را به "محمدعلی" تغییر داد اما خیلی ها او را همچنان کاسیوس کلی می نامیدند گرچه خود اواصرار داشت او را محمدعلی خطاب کنند.

او با مسلمان شدن و داشتن فعالیت های سیاسی بیش از سایر قهرمانان ورزشی در جهان مطرح شد. وی همچنین در قرن بیستم عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان ورزشی را نیز از آن خود کرد.

نکته مهم در دوران حرفه ای این بوکسور مسلمان آمریکایی، در سال ۱۹۶۶ بود که وی از حضور در ارتش آمریکا برای جنگ ویتنام سر باز زد و اعلام کرد که هرگز به روی همنوعان ویتنامی خود آتش نمی‌گشاید. اگرچه عده ای او را خائن به وطن نامیدند اما او با اعلام اینکه در اسلام هرگز آدم کشی وجود ندارد و مسلمانان صلح طلب هستند حاضر به خدمت در ارتش ایلات متحده نشد.

مسئولان ارتش آمریکا این موضوع در جنگ ویتنام برایشان گران تمام شد و همین مساله مدتها سر زبانها بود و پس از آن کلی حتی از حضور در رقابتهای بوکس به مدت ۵ سال محروم شد و گواهینامه بوکسش نیز به حالت تعلیق درآمد، البته مدتی بعد این محکومیت به ۳ سال کاهش پیدا کرد.

البته برای کلی حتی جریمه حبس هم در نظر گرفته بودند در حالیکه برخی از حریفان او به ارتش پیوسته بودند و اما هرگز اسلحه بدست نگرفتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار