در صحن علنی امروز مجلس؛

یک فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات تصویب شد

نمایندگان مجلس پس از رد دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و طرح‌های تجاری، با یک فوریت آن موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمان گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 24 خردادماه) مجلس شورای اسلامی یک فوریت لایحه  تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و طرح‌های تجاری را به تصویب رساندند.

در جریان بررسی این لایحه، علیپور به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت: انتظار داشتیم که دولت خیلی زودتر این لایحه را تقدیم مجلس نماید، ولی متاسفانه دولت برای انجام امور، اولویت کاری قائل نیست و کارها را در موقع خود انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ما اگرچه مخالف این لایحه نیستیم ولی زمان طرح آن زمان مناسبی نیست. هفته قبل درخواست تغییر برنامه اقتصادی را مطرح کردیم ولی مورد موافقت قرار نگرفت. متاسفانه اکثر وقت مجلس به بررسی طرح‌ها می گذرد. دولت باید زودتر این لایحه را ارائه می‌کرد تا دستور کار مجلس با وقت مناسب قرار می‌گرفت.

ملکشاهی به عنوان موافق لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و طرح‌های تجاری گفت: لایحه‌ای که با 2 فوریت به مجلس ارائه شده است چند ماه پیش مهلت قانونی آن به پایان رسیده است و امروز خلاء قانونی در این مسئله را مشاهده می‌کنیم. سازمان ثبت اسناد و املاک و محاکم قضائی امروز با مشکل مواجه شده اند. دولت دهم این لایحه را با کارشناسی تنظیم کرده و دارای نکات مهمی است که نمی‌توان نسبت به آنها بی‌اعتنا بود.

لاهوتی به عنوان نماینده مخالف گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که در سال جاری متاسفانه در چند مورد دولت خلاف آئین نامه عمل نموده و مجلس آن را رفع کرده است. در ماده 167 آمده است مجلس هر وقت ضروری تشخیص دهد قانونی را تمدید کند اما دولت می‌بایست 6 ماه قبل از پایان دوره آزمایشی قانون مذکور اقدامات لازم را انجام می داد ولی این کار را انجام نداده است.

غضنفرآبادی در موافقت با لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و طرح‌های تجاری گفت: خلاء قانونی در زمینه ثبت اختراعات به یک مشکل تبدیل شده است و ما به شدت نیازمند قانون هستیم. اگر قانون تصویب نشود کار معطل می‌ماند، ما تعداد زیادی نخبه داریم که اختراعاتی دارند و ما باید در حمایت از آنها هر اقدامی که لازم است را انجام دهیم. چه کسی در این مجلس نمی‌خواهد از نخبگان حمایت کند. ممکن است یک نخبه در فعالیت‌های خود یک اقدام بزرگ انجام دهد. آیا این فرد پژوهشگر باید سرگردان شود؛ همه ما دلسوز نخبگان هستیم و باید کمک کنیم، اگر اختراع شخصی ثبت نشود حق او ضایع شده است و ما باید مانع این موضوع شویم.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و طرح‌های تجاری گفت: دولت درخواست نموده است که این لایحه به صورت آزمایشی با قید 2 فوریت در مجلس تصویب شود. ما صحبت‌های مخالفان و موافقان را شنیدیم. این قانون در بهمن ماه سال 86 به صورت آزمایشی برای اجرا تصویب شده است و تاکنون 2 مرتبه نیز تمدید شده است، آخرین مهلتی که تمدید شده بود در تاریخ 93/11/3 به پایان رسید و این قانون امروز دیگر لازم الاجرا نمی‌باشد.

در نهایت نمایندگان مجلس با 2 فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و طرح‌های تجاری موافقت نکردند ولی یک فوریت آن با 194 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار