حسینی خبر داد

امحا 100 تن مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر از امحای 100 تن مواد افیونی در 23 استان کشور همزمان با سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر خبرداد.

امحا 100تن مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر/ اعطای وام 4درصد به معتادین بهبود یافتهبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سید نجیب حسینی، معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که امروز در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های این ستاد برای برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 93 سه بار در خصوص معضلات و قاچاق مواد مخدر و درمان معتادین صحبت کردند که این نشان از جدی بودن این موضوع دارد، لذا تلاش می‌کنیم در سال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، برنامه‌های جدی تر و تخصصی تری را به مرحله اجرا بگذاریم.

دامه: وی در ادامه افزود: امحای 100تن مواد مخدر چه از نوع سنتی و چه از نوع صنعتی از برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در 23 استان کشور صورت خواهد گرفت.

حسینی تصریح کرد: موضوع اعتیاد و مبارزه با آن یک موضوع جدی است و یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی،‌فرهنگی و  ‌بهداشتی است که مانع  رشد جامعه بشری می‌شود.

وی یادآور شد: درصد ورودی زندانیان و آمار زندان های کشور این  هشدار را می‌دهد که ما باید در بحث پیشگیری،‌درمان و به کارگیری ظرفیت های بزرگ مردمی جدی تر رفتار کنیم.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال 85 سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر در قالب 11 بند مطرح شد، گفت: یکی از موضوعاتی که ما نسبت به آن غفلت داشته ایم اجتماعی کردن این معضل بوده است این در حالیست که امروزه مواد مخدر و اعتیاد یکی از مسائلی مهمی است که به عنوان از بین برنده نسل جوان توسط کشورهای غربی برای بسیاری از کشورها به ارمغان برده شده است.

حسینی ادامه داد: در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر 4کمیته در سراسر کشور هم در دبیرخانه  و هم در شورای هماهنگی استان های سراسر کشور برگزار می‌شود و یکی از این کمیته ها که توجه ویژه ای به آن داریم کمیته مشارکت های مردمی و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان و خانواده های معتادین در سراسر کشور است.

وی یادآور شد: در ابتدا شیوه نامه اجرایی را به همه استان های کشور ابلاغ کرده ایم و براساس همان شیوه نامه عملکرد استان را ارزیابی خواهیم کرد.

حسینی تاکید کرد: ابتدا تلاش کردیم در بحث اجتماعی کردن این معضل هم فرمانداران و هم استانداران و ائمه جماعات سراسر کشور بخشی از خطبه های دو هفته منتهی به سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر را به بحث مواد مخدر در بخش پیشگیری،‌درمان و صیانت اجتماعی اختصاص دهند.

وی از اعطای تسهیلات به معتادین بهبودیافته خبر داد و گفت: 57درصد کسانیکه دچار اعتیاد شدند دارای مشاغل تخصصی هستند که اگر بهبود یابند و مدت 6 ماه از بهبود یافتگی آنها بگذرد،‌ با آشنا کردن آنان با کارآفرينان و با تعهداتی که بین ما و صندوق مهر امام رضا منعقد شده است تسهیلات 4 درصد به آنان داده می‌شود چنانچه بخش اعظمی از بهبود یافتگان با کمک کارآفرینان به مراکز کارآفرینی راه یافته اند که نمونه بارز آن شهرداری منطقه 9 است.

حسینی گفت: برگزاری گردهمایی بهبودیافتگان، برگزاری مسابقات ورزشی با حضور افراد شاغل، برپایی نمایشگاه تولیدات بهبودیافتگان و خانواده های آنان با استفاده از ظرفیت بسیاری از دستگاه ها از جمله هلال احمر از دیگر برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

وی به ارائه آماری از معضلات اجتماعی که منشا آنان اعتیاد است پرداخت و تصریح کرد: منشا 65 درصد همسرآزاری ها، 55درصد طلاق، 30 درصد کودک آزاری و 25 درصد جرایم قتل، اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان ها است.

وی با بیان اینکه شعار امسال بیایید با هم زندگی مان، جامعه مان و هویتمان را عاری از مواد مخدر سازیم است، گفت: امیدواریم این شعار راهبرد و سیاست مهم و استراتژی برای عملکرد جامعه بین الملل در سال جاری باشد.

حسینی گفت: همایش امسال را با همه سمن ها و سازمان های مردم نهاد در بخش های مختلف مبارزه با مواد مخدر اجرا خواهیم کرد چنانچه کمیته تبلیغات کارهای متنوعی را در دستور کار خود قرار داده همچنین 3فیلم هفت دقیقه ای از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در طول سال 93 برای سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تهیه خواهیم کرد.

رئیس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: یک کمپین خبری در چند ماه آینده به مدت سه ماه به صورت آزمایشی برای بکار گیری از همه ابزاری که در حوزه تبلیغات مبارزه با مواد مخدر هستند راه اندازی خواهد شد.

وی به طرح اشتغال زایی، توانمندسازی و صیانت اجتماعی از بهبود یافتگان اشاره و یادآور شد: در نیمه سال 93 ششصد نفر توسط مردم در چرخه اشتغال قرار گرفتند و امسال نیز برنامه داریم تا 3هزار نفر به این چرخه بپیوندند.

حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه در موضوع مبارزه با مواد مخدر قانون مشکلی ندارد گفت: اسناد بالادستی در قالب سیاست های کلان وجود دارد که در آن به موضوع اجتماعی شدن توجه ویژه ای شده است ضمن اینکه دستگاه های عضو ستاد متشکل از وزارت آموزش و پرورش، تحقیقات، بهزیستی و دستگاه های فرهنگی،‌ امنیتی و انتظامی در این خصوص فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر یاد آور شد: خلایی که وجود دارد این است که بسیاری از مسئولین و مدیرانی که در بخش اجتماعی فعالیت می‌کنند و متولی آسیب های اجتماعی کشور هستند نسبت به موضوع مواد مخدر شناخت دقیقی ندارند لذا باید بتوانیم اطلاع رسانی دقیق برای دستگاه های عضو و غیر عضو داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خلا دومی که در این زمینه احساس می‌شود نبود ساختار اداری منسجم و پاسخگو در دستگاه های عضو ستاد است که باید نظامند شوند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به قانون مبارزه با موادمخدر انتقاداتی مطرح است، گفت: برای آنکه به ادبیات مشترکی برسیم از 10 ماه قبل جلساتی تحت عنوان اتاق فکر حقوقی در ستاد شکل گرفت و هماهنگی‌های لازم با مجلس در حال انجام است. همچنین اساتید دانشگاهی و صاحبنظران به اتاق فکر دعوت شدند. قصد داریم مجموعه پیشنهادات اتاق فکر در آینده نزدیک در صورت تصویب در شورای پژوهشی به مجلس ارائه دهیم. همچنین قرار شده است در کمیسیون حقوقی – قضایی مجلس حضور یابیم. اعتقاد دارم مجلس با ما همراهی خواهد کرد تا آنچه را صلاح است تدوین و به قانون تبدیل کنیم.

معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: بخشی از موادقانون جدید را قبول نداریم و بر روی آن نظر داریم که در اگر در کمیسیون حقوقی قضایی تصویب و سیر اداری‌اش طی شود شاید قانون تغییر کند.

حسینی به ارائه آماری از سنین معتادین کشور پرداخت و گفت: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که از این میان 58 درصد در رنج سنی 15 تا 34 سال هستند که اگر بخواهیم جزئی تر به این موضوع بپردازیم باید گفت معتادین 15تا19 سال عدد 5.13درصد  ، 19 تا 24 سال 83.16درصد، 24 تا 30 32.14 درصد ، 35تا39 سال 94.16 درصد ، 40تا 44 سال 39.7 درصد را به خود اختصاص داده اند.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متاسفانه رشد اعتیاد در زنان از 5 درصد به 10 درصد در حال افزایش است اما مشاور زنان و خانواده در موضوع  کاهش اعتیاد در بخش زنان منصوب شده است ضمن اینکه انسجام و هماهنگی بین ما و مجموعه سازمان گردشگری کشور و مجموعه متولیان مبارزه با اعتیاد سیگار باعث شده تا توافقاتی در این زمینه به وجود بیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
بجای امحاء مواد مخدر باید اینا رو یطوری میرسوندن اسرایبل نسل جووناشون از روی زمین کنده بشه
آخرین اخبار