در اولین نشست مطبوعاتی سی وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛

رویکرد تولید محوری را جایگزین جشنواره‌گرایی می‌کنیم

دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر از نحوه شکل‌گیری فراخوان جشنواره تئاتر فجر و تغییرات این دوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در اولین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ابتدا با ارائه گزارشی در خصوص فراخوان جشنواره، عنوان کرد: بعد از گرفتن حکم دبیری بلافاصله دبیرخانه را فعال کردیم که بخشی از کار شکل گرفت و بخشی از آن باقی مانده، اما مبنای شکل‌گیری فراخوان براساس نقدهایی بود که در این چند دوره مطبوعات بر آن داشتند و مهمترین ویژگی نقدها ارتقاءبخشیدن به اعتبار جشنواره است، چرا که این جشنواره مهمترین رویداد فرهنگی تلقی می‌شود. البته از خارج از کشور نیز چنین نگاهی بر جشنواره دارند. 
 
وی ادامه داد: برای تدوین فراخوان با کارشناسان زیادی مشورت کردم، یکی از نکات مهم آن است که جشنواره باید به سمت حرفه‌ای شدن پیش برود، البته نقصی در تولید ‌آثار وجود داشت که تغییراتی ایجاد کردیم. 
 
اسدی تصریح کرد: جشنواره بهانه‌ای است برای حضور گروه‌های نمایشی و از امسال تلاش‌مان بر این است که رویکرد تولیدمحوری را جایگزین جشنواره‌گرایی کنیم بنابراین سهم جشنواره از تولیدات اجرا شده است و تولیدات تازه سهم کمتری دارد. 
 
وی با تاکید بر آثار تولیدی در این دوره از جشنواره بیان کرد: در این سالها آثار بسیاری برای جشنواره تولید می‌شدند، اما به اجرا نمی‌رسیدند و هدف ما این است که تولیدات تازه را به اجرا برسانیم، همچنین جدول 115 اجرایی سال گذشته را به 75 اجرا برسانیم. 
 
اسدی افزود: کیفیت آثار از کمیت آن در جشنواره امسال برای ما اهمیت دارد، چرا که هرچه آثار کمتر باشد ما می‌توانیم امکان اجرا و حمایت‌های مالی را برای گروه‌های نمایشی بیشتر کنیم و اعتبار حضور در جشنواره نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد. 
 
وی گفت: گرفتن متون و بازبینی را حذف کردیم و فقط در بخش نسل نو این کار صورت گرفته، ما امسال 4 معیار برای ورود آثار نمایشی در جشنواره خواهیم داشت. در واقع هویت دانشگاهی در جشنواره بیشتر خواهد شد و جوانانی که مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند در بخش نسل نو شرکت کنند، همچنین پایان‌نامه‌های دانشجویان می‌تواند متقاضی حضور در نسل نو باشد و کسانی که دانشجو نیستند، با اجرای این تعداد مشخصی از آثار خود می‌توانند در این بخش شرکت کنند. 
 
اسدی با بیان اینکه بیشترین حجم آثار در بخش مرور قرار گرفته، اظهار داشت: در این دوره از جشنواره بخش مناطق حذف شده، در واقع برگزیدگان تئاتر استانی به جشنواره فجر راه خواهند یافت. حذف این بخش به دلیل دشواری‌ها، هدر رفتن برق و نیرو و بودجه و سرمایه است. در واقع طی سالهای گذشته که این بخش برگزار می‌شد، هنرمندان شکایت‌هایی نسبت به سالن‌های شهرهای کشورمان داشتند و این موضوع نیز از دلایل دیگر حذف شدن بخش مناطق است. 
 
وی ادامه داد: امسال ظرفیت فجر استانی را افزایش خواهیم داد و با برنامه‌ریزی سازمانی را برای فجر استانی برقرار می‌کنیم که دارای ساختار و دبیر ویژه‌ای باشد که در این صورت تئاتر فجر کمک هزینه‌های سفر را تقبل می‌کند، اما اقامت و بقیه کارها به عهده استان است. البته فجر استانها نیز غیررقابتی برگزار خواهد شد. 
 
اسدی بیان کرد: زمان برای تولید آثار تازه در نظر گرفته شده و 80 روز امکان تمرین برای آنها وجود دارد، امسال بخشی نیز به اسم میهمان خواهیم داشت که دبیر جشنواره از گروه‌ها به عنوان میهمان دعوت می‌کند و کوشش ما آن است که این آثار کیفیت جشنواره فجر را تضمین کند. 
 
وی با تاکید بر گروه‌گرایی اظهار داشت: سعی ما همچون سیاست اداره کل هنرهای نمایشی بر آن است که گروه‌های نمایشی را تقویت کنیم و از توان حرفه‌ای گروه‌ها برای انتخاب آثار استفاده خواهیم کرد. هر برنامه‌ای در جشنواره امسال با هویت گروه مطرح خواهد شد. 
 
اسدی در خصوص بخش تئاتر خیابانی عنوان کرد: در بخش تئاتر خیابانی تغییر عمده‌ای نداریم، اما به دنبال ارتقاء کیفیت آثار هستیم ، همچنین عنوان نمایش‌های خیابانی به تئاتر غیرصحنه‌ای تغییر خواهد کرد. 
 
وی در ادامه با اشاره به بخش بین‌الملل گفت: ارتباطات لازم برقرار شده و جستجو و فراخوان نیز منتشر شده است، البته ما تنها به فراخوان اکتفا نمی‌کنیم، هدف ما پیدا کردن آثاری است که جذابیت داشته باشد و در شانیت جشنواره فجر باشد. همانطور که می‌دانید برای انتخاب کارهای غیر ایرانی مشکلاتی وجود دارد و تفاوت‌های فرهنگی دست انتخاب‌کننده‌ها را بسته است. 
 
اسدی افزود: اکنون در مطالعه و رصد هستیم، چرا که معتقدیم هر اثری که از خارج از کشور به ایران می‌آید، باید ایده‌ای به تئاتر کشور بدهد، همچنین ما هم باید ایده‌ای به آنها بدهیم. 
 
وی در پاسخ به برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها خاطرنشان کرد: از اوایل پاییز کارگاه‌ها و سمینارهای جشنواره شروع خواهد شد که بخشی از آن سمینارها مربوط به جوانان است و بخش دیگر از این امکانات در دسترس تئاتر حرفه‌ای قرار خواهد گرفت. 
 
اسدی گفت: در حوزه نشر جشنواره کتاب عکس، پوستر و نمایشنامه‌های منتخب و مقالات منتشر خواهد شد و سعی می‌کنیم با ناشران ارتباط بیشتری بگیریم و پنل‌هایی در قالب کتابها منتشر کنیم. 
 
وی از تشکیل کارگروه تدوین آئین‌نامه برای جشنواره خبر داد و گفت: همه کسانی که می‌خواهند در جشنواره شرکت کنند به زمانبندی آن دقت کنند و به هیچ‌وجه بخشی از جشنواره را تمدید نخواهیم کرد. 
 
اسدی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حذف بخش رادیو تئاتر گفت: بخش رادیو تئاتر به لحاظ شیوه اجرایی آن جذابیت بسیاری دارد، اما ما منتظر پیشنهادی از طرف رادیو برای برگزاری این بخش هستیم و تاکنون پیشنهادی به ما نرسیده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار