سايت نشنال ريويو: امتيازات بزرگ هسته اي که اوباما به ايران مي دهد

پایگاه اینترنتی نشنال ریویو در مقاله ای به قلم فرد فلیتس با عنوان «امتیازهای بزرگ هسته ای که دولت اوباما به ایران می دهد» به بررسی گفتگوهای هسته ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، فرد فلیتس نوشت یازدهم ژوئن موسسه تحقیقات رسانه ای شرق گزارشی را درباره امتیاز بزرگی که دولت اوباما برای شکستن بن بست در گفتگوهای هسته ای پیشنهاد کرده، منتشر کرد. بن بست در مذاکرات هسته ای نتیجه مخالفت تهران با بازرسی از تاسیسات نظامی ایران و پاسخ به سوالات درباره فعالیتهای گذشته این کشور مرتبط با تسلیحات هسته ای است که اصطلاحا به ابعاد احتمالی نظامی مشهور شده است. در حالیکه زمان به سرعت به ضرب الاجل سی ژوئن نزدیک می شود، مخالفت سران ایران با دادن امتیاز در خصوص این مسائل مشکلی سیاسی برای اوباما شده است. او آوریل گفت که ایران با شدیدترین و گسترده ترین بازرسیها و نظام شفاف سازی که تا کنون در طول تاریخ در خصوص برنامه هسته ای یک کشور درباره آن مذاکره شده، موافقت کرده است. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما گفت توافق هسته ای اجازه خواهد داد تا بازرسان هر زمان و از هر جایی و هر تاسیساتی در ایران بازرسی کنند.

برخی سازمانهای آمریکایی از جمله مرکز سیاست امنیتی، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک (AIPAC) ، موسسه یهودی برای امور امنیت ملی موسوم به جینسا (JINSA) و کار گروه مشترک هر دو حزب ویژه ایران ، تاکید کرده اند بازرسی در هر زمان و از هر مکان و حل مسائل مربوط به ابعاد احتمالی نظامی خطوط قرمزی هستند که باید در توافق هسته ای با ایران رعایت شود. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اواخر ماه گذشته گفته که فرانسه توافقی را که تهران امکان بازرسی از سایتهای نظامی را منتفی بداند، امضا نمی کند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات رسانه ای شرق ، دولت اوباما برای عبور از بن بست پیش آمده، پیشنهاد کرده است پرونده آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران را ببندد و بی خیال بازرسیهای واقعی آژانس از تاسیسات هسته ای مشکوک ایران شود و به جای آن آژانس فقط برای نمونه از چند سایت هسته ای از جمله دو سایت نظامی بازرسی کند و با چند مقام ارشد نظامی ایران مصاحبه کند. البته بازرسیها از سایتهای هسته ای ایران محدود به سایتهای اعلام شده خواهد بود. همچنین سایتهای مشکوک هسته ای و تسلیحاتی از طریق ابزارها و روشهای اطلاعاتی بازرسی و نظارت خواهد شد.

این موسسه مطالبی را از عباس عراقچی و حمید بعیدی نژاد نقل می کند که در مطبوعات ایران چاپ شده است. این موسسه به نقل از مطبوعات ایران نوشت عراقچی گفته است تیم مذاکره کننده ایران با امتیازی که آمریکا پیشنهاد کرده موافقت کرد اما رهبر معظم ایران آن را رد کرد و انتقادات تندی را از طرف مقامات ایران در اردوگاه به اصطلاح عملگرا به همراه داشت. بعیدی نژاد هم ادعا کرد تیم مذاکره کننده ایران پیشنهاد آمریکا را رد کرد اما درخواست آمریکا را پذیرفت که این پیشنهاد را به اطلاعات رهبر معظم ایران برسانند که او نیز فورا آن را رد کرد. گفته می شود جان برنان مدیر سیا نیز از طرف دولت آمریکا به اسرائیل اعزام شده بود تا این طرح را با آنها مطرح کند و آنها را درباره حصول توافق هسته ای با ایران راضی کند. حدس زده می شود مقامات اسرائیلی با شنیدن این پیشنهاد به آن خندیده باشند. در واقع از نظر اسرائیلی ها اوباما با این پیشنهاد عملا قبول کرده است به ایران بمب اتم بدهد. زیرا با این پیشنهاد ایران عملا سایتهای نظامی خود را در برابر بازرسی ها مصون می کند. منطقی است که اگر ایران واقعا درگیر تحقیقات درباره ساخت سلاح اتمی بوده است ، این کار را در سایتهای هسته ای اعلام شده انجام نمی دهد. با توجه به عملکرد ضعیف دستگاههای اطلاعاتی آمریکا در کشف تاسیسات هسته ای مخفی ایران و کره شمالی ، پیشنهاد نظارت و بازرسی با ابزارهای اطلاعاتی به جای بازرسیهای آژانس از سایتهای نظامی و سایتهای هسته ای مشکوک ایران بی معناست. این خود نشان می دهد دولت اوباما حاضر است هر امتیازی به ایران بدهد تا توافق هسته ای با این کشور را به نتیجه برساند. بنابراین کنگره نباید اجازه نهایی شدن چنین توافقی را بدهد و باید آن را رد کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار