مدیر میراث فرهنگی شهرستان ورامین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسجد جامع ورامین امسال طی دو مرحله مرمت می‌شود

غبار روبی از مسجد جامع ورامین فرصتی برای معرفی هنر و آئین های ایرانی اسلامی است.

مسجد جامع ورامین امسال طی دو مرحله مرمت می‌شودشهاب پازوکی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ پیرامون مسجد جامع ورامین گفت: امسال قرار است طی دو مرحله به مرمت مسجد جامع ورامین که جزء اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است بپردازیم، مرحله ی اول این پروژه مرمتی که تامین اعتبار آن در حال عقد قرارداد است انشاء ا... در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد و برای مرحله ی دوم این پروژه که در سطح ملی صورت می‌گیرد در حال رایزنی هستیم.

وی افزود: در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان و همزمان با هفته‌ی تکریم و بزرگداشت مساجد  امروز مراسم غبار روبی از این مسجد تاریخی که متعلق به دوره‌ی ایلخانی بوده به منظور تکریم ماه رمضان و ارج نهادن به آثار میراث فرهنگی انجام می‌شود.

مسجد جامع ورامین یا مسجد جمعه‌ی ورامین که یکی از قدیمی ترین بناهای شهر ورامین است در دوره‌ی سلطان محمد خدابنده کار ساخت آن آغاز و در زمان پسرش به اتمام رسیده است دارای گچ بری‌های منحصر به فرد است. ايوان شبستان بلند و زيباى مسجد جامع داراى کتيبه‌هايى ارزشمند است کتيبه‌هاى سوره جمعه در متن و در حاشيه کتيبه‌هاى کوفى آن از نمونه‌هاى خوب کتيبه‌هاى گچبرى اين عصر است و انواع طرح‌هاى اسليمى و خط‌هاى عربى، کوفى و فارسى را دارا است.

پازوکی با اشاره به ضرورت حفظ میراث فرهنگی گفت: مراسم غبار روبی از این مسجد که با حضور دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی انجام می‌شود شامل گشت فرهنگی تاریخی در شهرستان ورامین و بازدید از بناهای دیگر از جمله برج علاء‌الدوله هم عصر و هم دوره‌ی مسجد جامع ورامین و قلعه‌ی ایرج متعلق به پیش از اسلام است.

رجبعلی خسروآبادی رئیس میراث فرهنگی استان تهران در خصوص چنین مراسم فرهنگی مذهبی افزود : از آنجایی‌که تبلور هنر ایرانی اسلامی را می‌توان در مسجد جامع دید، بازدید و غبار روبی از این مسجد تاریخی و سایر اماکن تاریخی دیگر این شهر فرصتی برای استقبال از ماه مبارک رمضان و معرفی هنر و آئین‌های ایرانی اسلامی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار