رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت مطرح کرد

مکاتبه برای جلوگیری از واردات 110 قلم کالای تولید داخل

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: مکاتباتی با وزارت نفت و صنعت، معدن و تجارت انجام شده و توافق کردیم که از بعد کمی و کیفی بتوانیم از واردات 110 قلم کالا که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد، جلوگیری شود.

مکاتبه برای جلوگیری از واردات 110 قلم کالای تولید داخل/ محرومیت 30درصد سازندگان در نمایشگاه بیستم نفتبه گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد در خصوص دستاوردهای بیستمین نمایشگاه نفت و گاز گفت: در سال جاری انجمن سازندگان شاهد رونمایی 10 قلم از کالای استراتژیک از جمله پمپ‌های برودتی الکتریکی مستغرق، رتور کمپروسور گازی گریز از مرکز، بومی سازی دانش فنی و ساخت کمپروسورهای ابزار دقیق و کسب دانش فنی سخت کاتالیست بود.

وی تصریح کرد: انجمن سازندگان با در اختیار داشتن یک برنامه استراتژیک و مدون و هماهنگ با نهادهای کارفرمای یتوانست فعالیت‌های چشمگیری را در این عرصه به سرانجام برساند.

پدیدار تأکید کرد: یکی از شاخص‌های بسیار مهم که می‌تواند نهادهای رسمی و تشکل‌های پایدار شکل بگیرد بحث شاخص اعتماد است که در دولت یازدهم به این موضوع بیشتر توجه شده است.

وی ادامه داد: ضریب شاخص اعتماد در دهه 50، حدود 54 درصد بوده است و این ضریب در دهه 73، کاهش یافته و به 21 درصد رسیده است که این رقم حاکی از آن است که انجمن سازندگان و تولیدکنندگان به دلیل نبود حمایت به مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال 93 دولت دم از حمایت از ساخت داخل زده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجمن و دفتر اقتصاد کلان اتاق بازرگانی تسهیلات بانکی مربوط به تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت نسبت به سال 92، به میزان 14 درصد کاهش یافته است.

پدیدار با اشاره به اینکه روش‌های سرمایه‌گذاری کاملاً درست نیست و باید شفاف شود، گفت: یکی از درخواست های انجمن این است که در هیأت‌های اقتصادی دولت کرسی داشته باشیم.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به پیشنهاد دیگر این انجمن خاطرنشان کرد: در یک بررسی که در 6 ماه دوم سال 93 صورت گرفت مشخص شد از هزار و 104 شرکت شناسایی شده در معاونت ساخت داخل وزارت نفت بیش از 700 شرکت عضو این انجمن هستند که براساس ظرفیتی که شناساییی کردیم و براساس مطالعات آماری و تطبیقی ظرفیت تولید داخل 70 درصد است، اما متأسفانه باید گفت: تنها 30 درصد از کل ظرفیت ساخت داخل در کشور استفاده می‌شود و مابقی این ظرفیت خالی است.

پدیدار تأکید کرد: انجمن باید تقویت مالی شود و سفارش‌پذیری در این انجمن بیش از گذشته صورت گیرد که متأسفانه این 2 مورد در دستورکار دولت نیست.

وی با اشاره به عدم حمایت از ساخت داخل و ضعف در فرآیند برگزاری مناقصات گفت: درحال حاضر شاهد افزایش بی‌رویه واردات کالاها هستیم که مشابه داخلی‌شان وجود دارد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اضافه کرد: در حال حاضر، 10 قلم کالای اساسی صنعت نفت توسط سازندگان کشور تولید می‌شود که این میزان 70 درصد قابلیت و توانمندی صنعتگران را نشان می‌دهد و با وجود این متأسفانه تنها زیر 30 درصد از توان داخلی در کشور استفاده می شود.

پدیدار تأکید کرد: اگر بخواهیم از ظرفیت‌های این صنعت در کشور به صورت بهینه استفاده کنیم باید دولت و وزارت نفت پروژه‌های کلیدی را فعال نماید در غیر این صورت خسارت ملی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمانی که دولت ضریب رشد اقتصادی کشور را اعلام کرد در سال 93 عدد بین یک یا 2 درصد بود و امسال بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته باید ضریب رشد به عدد سه برسد این امر محقق نمی‌شود مگر ا ینکه برنامه‌ریزی اساسی در این راستا شکل بگیرد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت دلیل وجود ظرفیت های خالی در بخش تولید کشور را واردات بی رویه و فعال نبودن پروژه ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه در حالی که پروژه های مهم در صنعت نفت کشور متوقف است، درآمد کشور به جای فعال سازی پروژه ها در تأمین یارانه ها تزریق می شود.

وی ادامه داد: وزیر نیرو میزان بدهی های این وزارتخانه را به بخش خصوصی اعلام کرده اما وزیر نفت تاکنون این رقم را اعلام نکرده است؛ فقط وزارت نفت به اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت 25 تا 30 هزار میلیارد تومان است.

پدیدار با انتقاد از روش های اجرایی قراردادها در صنعت نفت کشور گفت: مواردی داشتیم که هنوز پیش پرداخت از سوی کارفرما پرداخت نشده، رفتند ضمانت نامه شرکت تولیدکننده تجهیزات را به دلیل تأخیر به اجرا گذاشته اند، بعد که رفتیم با سند و مدرک ثابت کردیم هنوزپیش پرداختی به تولیدکننده نداده اید که کار را آغاز کند، مدیرعامل شرکت ملی نفت از ما عذرخواهی کرده که ببخشید اشتباه شده بود.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با رفع تحریم ها مشکلات ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت برطرف می شود، گفت: با رفع تحریم ها معجزه ای رخ نمی دهد؛ ما در مدت تحریم ها توانستیم به توانمندی هایی دست یابیم که ننگرانیم بعد از رفع تحریم ها، حقوق ما حفظ شود و دستاوردها از بین نرود.

وی افزود: تنها 40 درصد از موانع تولید داخلی و رشد اقتصادی کشور به مسائل مبادلات بین کشورها و تحریم ها وابسته است، 60 درصد خودتحریمی است.

پدیدار گفت: در حال حاضر ترکیه ، حدود 73 درصد، کره جنوبی 78 درصد و مالزی 75 درصد از توان داخلی استفاده می‌کند این در حالی است که در ایران حدود 32 درصد از توان داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای حمایت از توان داخلی باید توان مالی، تقویت و کالاهای اساسی به این بخش سفارش داده شود در این صورت ضریب رشد اقتصادی به سطح مورد نظر و انتظار خواهد رسید.

پدیدار گفت: اکثر پروژه‌ها به دلیل پرداخت یارانه به هدفمندی تعطیل شده است چرا که منابع صرف توسعه طرح‌ها نمی‌شود در حال حاضر وزارت نفت حدود 5.5 میلیارد دلار به انجمن سازندگان بدهکار است.

وی گفت: متأسفانه در روند اجرای قانون کار و فرایند برگزاری مناقصات ضعیف عمل می‌شود چرا که زمان اجرای مناقصات طولانی است و اکثر شرکت‌کنندگان از آن خودداری می‌کنند همچنین ورود کالاهای مشابه به داخل در کشور افزایش یافته باید ساماندهی شود.

پدیدار با انتقاد از وزارت صنایع، در خصوص افزایش واردات تجهیزات نفتی به کشور گفت: وزارت صنعت در راستای حمایت از توان داخلی کار اساسی انجام نداده است تا جایی که حدود 102 قلم کالا در کشور تولید می‌شود با وجود این وزارت صنعت با تغییر تعرفه‌ها اجازه ورود کالا را به داخل با تعرفه بالاتر می‌دهد.

وی همچنین به اجرا نشدن وندولیست واحد اشاره کرد و گفت: با وجو د اینکه این موضوع به تصویب رسیده هنوز عملیاتی نشده است امیدواریم در برنامه ششم اجرایی شود و حمایت جدی و شفافیت از ساخت داخل در افزایش جایگاه توان داخلی صورت گیرد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به نظام جایگاه نوآوری در ساخت داخل گفت: دولت باید برنامه خود را به منظور گسترش نظام جامع تحقیق و توسعه در دستورکار قرار دهد و همچنین ضمانت اجرایی برای قانون ارجاع را پیگیری کند.

وی تأکید کرد: خوشبختانه توانستیم در شرایط تحریم 10 قلم کالای استراتژیک صنعت نفت را بهینه‌سازی کنیم، اما نگرانی ما پس از توافق سیاسی ایران و 1+5 است، زیرا ما از این بابت بسیار نگران هستیم که پس از لغو تحریم‌ها حقوق‌مان پایمال شود.

پدیدار در خصوص بازار تجهیزات صنعت نفت در کشورهای دیگر نیز گفت: در حال حاضر به کشورهای همسایه نظیر عراق، سوریه، ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان تجهیزات صنعت نفت را صادر می کنیم.

محرومیت 30درصد سازندگان در نمایشگاه بیستم نفت

سعید آهنگران گفت: برای حضور در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با افزایش 30 درصدی درخواست سازندگان تجهیزات صنعت نفت برای حضور در نمایشگاه مواجه بودیم که این درخواست ها را برای کمیته برگزار کننده نمایشگاه ارسال کردیم.

وی افزود: در عمل از لحاظ متراژ درخواستی نسبت به سال گذشته با 20 درصد رشد همراه بودیم، اما در عمل، فضایی که اختیار سازدنگان تجهیزات صنعت نفت برای ارائه توانمندی هایشان قرار گرفت 5 درصد بیش از گذشته بود.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه به طور متوسط چیزی در حدود 20 متر سرانه هر سازنده تجهیزات صنعت نفت در نمایشگاه بیستم بود، گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه اعلام کردند به دلیل کمبود جا نمی توانند فضای بیشتری به سازندگان اختصاص دهند و در عمل، نتوانستیم به درخواست 30 درصد از سازندگان تجهیزات صنعت نفت برای حضور در نمایشگاه، جامه عمل بپوشانیم.

وی خاطرنشان کرد: مجری نمایشگاه بزرگ صنعت نفت علاوه بر تخصص های معمول باید اشراف کامل به صنعت نفت ایران و نقش مشارکت کنندگان در این صنعت داشته باشد تا بتواند نمایشگاه را هر چه بهتر در تناسب با منافع ملی برگزار کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار