جلالی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران خبر داد

اختصاص 60 میلیارد تومان بودجه برای احیا دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و جنگل‌داری گفت: امسال 60 میلیارد تومان اعتبار برای احیا و بیابان‌زدایی اطراف دریاچه ارومیه اختصاص یافته است.

اختصاص 60 میلیارد تومان بودجه برای احیا دریاچه ارومیهبه گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها در همایشی که به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای سه میلیون هکتار از کانون‌های بحرانی درجه یک بیابانی کشور طرح بیابان‌زدایی تهیه کردیم و به اعتباری معادل 7 هزار و 500 میلیارد تومان نیاز داریم، چرا که هزینه هر هکتار از بیابان‌زدایی 2.5 میلیون تومان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر تدوین طرحی برای بیابان‌زدایی و مراحل اجرایی آن گفت: یک طرح شش ساله تدوین شده و از سال 1394 آغاز و تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه دارد، در قالب این طرح سالانه 500 هزار هکتار بیابان‌زدایی صورت می‌گیرد که علی‌رغم محدودیت‌ها و بودجه‌های اندک تلاش می‌کنیم متناسب با تخصیص‌های داده شده و سیاست‌های راهبردی سازمان مبنی بر بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی به اهداف خود دست یابیم.

جلالی ادامه داد: سال گذشته 50 هزار هکتار جنگل‌کاری با هزینه‌های حداقلی و مشارکت مردم انجام شده و در این طرح کاشت و تامین نهال بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراقبت و نگهداری برعهده مردم بوده و سود آن به خود مردم منتقل می‌گردد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و جنگل‌داری تصریح کرد: در طرح احیاء دریاچه ارومیه بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در حدود 300 هزار هکتار از عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد و سال گذشته که اولین سال مشارکت سازمان در این طرح بود 30 میلیارد تومان به سازمان، بودجه اختصاص پیدا کرد و امسال نیز 60 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه اختصاص یافته است که این اعتبارات باید تا پنج سال آینده ادامه پیدا کند تا بتوانیم عملیات بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در حوزه دریاچه ارومیه را اجرا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص سایر طرح‌های بیابان زدایی اظهار داشت: به دلیل این که در بعضی از مناطق با مشکل شن‌های روان مواجه هستیم عملیات مالچ‌پاشی صورت می‌گیرد، البته در گذشته مالچ‌پاشی به صورت رایگان انجام می‌شد اما هم‌اکنون هزینه هر لیتر مالچ 2 هزار تومان است و در این زمینه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در صدد کاهش این هزینه است.

جلالی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران درخصوص چرای بی‌رویه دام‌ها خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، در قالب طرح‌های مرتع‌داری یکی از اهدافی که در سطح کشور دنبال می‌کند بحث تعادل دام و مرتع است که دام متعادل با ظرفیت مرتع، چَرا کند و در حال حاضر بخشی از این طرح اجرایی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار