شیراز؛

بهره بردن از فضائل ماه مبارک رمضان

رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ حجت الاسلام سلامی کارشناس مذهبی در شیراز می گوید: در باب فضیلت ماه رمضان از ائمه معصومین (ع) روایت زیادی وجود دارد پیامبر (ص) فرمودند: رمضان را برای این رمضان می خوانند که خداوند متعال گناهان را در آن می‌سوزاند و از بین می برد .

وی ادامه داد: در روایتی دیگر در خطبه شعبانیه پیامبر (ص) می فرمایند: رمضان ماهی است که شما به مهمانی خدا دعوت شده اید اینکه شما مهمان خدا شدید، خدای متعال نفس های شما را عبادت می داند و ذکر و عبادت شما را مورد پذیرش قرار می دهد.

این کارشناس افزود: در روایتی دیگر امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد بخشش قرار نگیرد دیگر امیدی نداشته باشد چون این ماه، ماه مغفرت و نزول رحمت الهی است.

حجت الاسلام سلامی بیان کرد: در روایتی پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: این ماه اولش رحمت است، میانه اش مغفرت است و آخر آن اجابت و دوری و نجات از آتش جهنم است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از اعمالی که بسیار از ائمه معصومین (ع) در ماه مبارک رمضان توصیه شده قرائت و تلاوت قرآن کریم است در روایت داریم از وجود مقدس پیغمبر (ص) که هر آیه ای که انسان در ماه مبارک رمضان می خواند ثواب و فضیلت ختم یک ختم قرآن را دارد و کلمات قرآن را هر کسی بخواند ثوابهای بسیاری را برای او مدنظر قرار داده اند این به این معنا است که چون ماه نزول قرآن است باید با قرآن انس بگیریم و از فضائل و معنویات باطن قرآن به نحو احسن در این ماه مبارک استفاده کنیم.

وی افزود: اعمالی که در ماه مبارک رمضان وارد شده است : کمک به فقرا در اولویت است که ما می بینیم بزرگان دین ما به این مساله بسیار اهمیت می دادند، تلاوت قرآن بسیار سفارش شده در این ماه، صله رحم در این ماه و دید و بازدیدها بسیار وارد شده، عیادت از مریض ها، کمک به فقرا و توجه خاص به ایتام در این ماه از ائمه معصومین (ع) وارد شده است.

راهکارهایی برای بهره بردن از ماه مبارک رمضان:

این کارشناس بیان کرد: نخستین راهکار برنامه ریزی است دوم توبه و آمادگی برای ورود به خانه خدا سوم ترک عادتهای غلط همانطور که می توانیم عادتهای خوب را در این ماه ترک کنیم عادتهای غلط را نیز می توانیم در این ماه ترک کنیم، چهارم خودسازی و خداشناسی و پنجم انس با قرآن کریم و بیانات و کلمات و نصایح علما و بزرگان در این زمینه است.

خودشناسی و خدا شناسی

حجت الاسلام سلامی ادامه داد: در روایت داریم که وجود مقدس پیامبر (ص) فرمودند: در این ماه اگر خودمان را شناختیم و حقیقت وجودی خود را شناختیم مسلما می توانیم به خداشناسی پی ببریم و خداشناس شویم و لازمه آن این است که پای منبر علما بنشینیم و از بیانات آنها استفاده کنیم تا به خودشناسی و خداشناسی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/ز

گزارشی از مژده عینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.