کرمان؛

دوره آموزشی پیشگیری از تب مالت ویژه بخشداران کرمان

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان، از برگزاری یکدوره کلاس آموزشی پیشگیری از ابتلا به تب مالت به منظور ارتقا سطح دانش دهیاران و بخشداران شهرستان کرمان در محل فرمانداری کرمان خبر داد.

دوره آموزشی پیشگیری از تب مالت ویژه بخشداران کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از کرمان و بنا به اعلام روابط عمومی دامپزشکی کرمان مهلا ارومیه ای  گفت: تب مالت در مناطق دارای شرایط غیربهداشتی یا نزدیک بودن مکان نگهداری دام‌ها و زندگی انسان‌ها، شیوع بیشتری دارد و در همین خصوص اداره کل دامپزشکی استان کرمان برای بخشداران و دهیاران شهرستان کرمان کلاس آموزشی آشنایی با بیماری تب مالت (برسلوز) برگزار نمود.

وی اظهار داشت: تدریس دوره آموزشی مذکور بر عهده دکتر علیرضا سلطانی کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان  وبه مدت 2 روز برگزار می شود.

دکتر سلطانی در خلال برگزاری دوره آموزشی تصریح کرد: در بیشتر موارد این بیماری بوسیله خوردن شیر و لبنیات غیر بهداشتی، گوشت و بافت نیم پر دام‌ها منتقل می شود و تماس با ترشحات دام، بخصوص جنین و جفت سقط شده، تنفس هوای آلوده به عامل بیماری در آغل دام های آلوده و ذبح غیر بهداشتی آنها نیز در سرایت بیماری نقش زیادی دارند.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت یک بیماری عفونی میکروبی و قابل انتقال از حیوان به انسان می باشد، اظهار کرد: این بیماری در انسان علائمی چون تب طولانی مدت، بی قراری، تعریق شبانه،سردرد، بی اشتهایی، ضعف و درد بدن و درد مفاصل ایجاد می نماید. از طرفی مهمترین و مشهود ترین ضایعه ای که در حیوانات آلوده به وجود می آورد سقط جنین یا مرده زایی است.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان کرمان رواج دامداری‌های غیرصنعتی بدون استفاده از روش‌های علمی و عدم رعایت موازین بهداشتی در نگهداری دام، عادات غذایی غیربهداشتی مردم، ناکافی بودن آگاهی مردم در بهداشت فردی و محیط، استاندارد نبودن روش‌های جمع‌آوری و آماده‌سازی شیر و تهیه لبنیات، جابجایی و حمل و نقل بدون کنترل دام‌ها را از عوامل شیوع تب مالت دانست.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.