هزینه خشونت‌ها در جهان از 14 هزار میلیارد دلار فراتر رفت

موسسه اقتصاد و صلح IEP در استرالیا هزینه افزایش خشونت‌ها در جهان را 14.3 هزار میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ در گزارش سالانه "امنیت جهانی" که از سوی موسسه اقتصاد و صلح IEP – واقع در استرالیا – منتشر شده است، هزینه تحمیل شده به کشورهای جهان در نتیجه خشونت‌های سال 2014 (93) معادل 14.3 هزار میلیارد دلار برآورد شده است. این مبلغ با مجموع اقتصاد کشورهای برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس برابری می‌کند.

 در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اختلاف میان آرام ترین و ناآرام ترین مناطق جهان به شدت افزایش یافته است، به طوری که بسیاری از مناطق خاورمیانه و کشورهای آفریقایی با خشونت وسیع و گسترده‌ای روبرو شده‌اند.
بر اساس شاخص صلح جهانی 2015، سوریه ناآرام ترین کشور جهان به شمار می‌رود و لیبی نیز با بیشترین اوضاع ناآرام در ماه‌های گذشته روبرو بود. ایسلند نیز آرام‌ترین کشور جهان معرفی شد.

"استیو کیللا،" پایه‌گذار موسسه اقتصاد و صلح استرالیا، در این باره گفت: هزینه خشونت تا حد زیادی با افزایش مرگ و میر در درگیری ها، تبعات اقتصادی درگیری‌ها در کشورهای مختلف و همچنین هزینه‌های رو به افزایش افراد بی خانمان و آواره، مرتبط  بوده است.

هزینه‌های مربوط به حمایت از آوارگان و پناهجویان از سال 2008 (1387) بیش از 267 درصد رشد داشته و به 128 میلیارد دلار رسیده است. تعداد آوارگان در سراسر جهان به بیش از 50 میلیون نفر رسید که این بالاترین رکورد از جنگ جهانی دوم به شمار می رود.

هزینه‌های مربوط به نیروهای نظامی، پلیس و قتل و آدمکشی نیز بالاترین تاثیر را بر هزینه های خشونت در سراسر جهان داشته و بیش از 68 درصد کل هزینه ها را شامل می‌شود.
باوجود درگیری های اوکراین، اروپا همچنان سطح خوبی از صلح و ثبات را تجربه می‌کند و عقب‌نشینی نیروهای اروپایی از عراق و افغانستان موجب کاهش آمار مرگ و میر اروپایی‌ها شده است.
ولی عراق، نیجریه، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی نسبت به یک سال قبل، خشونت های بیشتری را پشت‌سر گذاشتند.

تعداد افراد کشته شده در جریان خشونت ها نیز از 49 هزار نفر در سال 2010 (1389) به بیش از 180 هزار نفر در سال 2014 (1393) رسیده است. در حالی که جنوب آسیا در سال 2013 (1392) خشن ترین منطقه جهان بود ، خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2014 به خشن ترین مکان جهان تبدیل شده است.

کشورهای گینه بیسائو، ساحل عاج، مصر و بنین بیشترین پیشرفت در برقراری صلح را تجربه کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار