رئيس كل بيمه مركزي:

هدف ما از نظارت، دفاع از حقوق مردم است

رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در ديدار كاركنان معاونت نظارت، ضمن قدرداني از زحمات آنها در پيگيري پرونده بيمه توسعه، اين اتفاق را يك تجربه تلخ اما هشداري بزرگ براي صنعت بيمه دانست.

به گزارش حوزه بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي، محمدابراهيم امين در اين نشست از توانگري مالي، توانمندي مديريتي و شفافيت به عنوان سه ابزار مهم براي پيشرفت و توسعه صنعت بيمه نام برد و گفت: اگر ما اين سه محور را در صنعت بيمه نظام مند كنيم و براي آن بستر مقرراتي و چارچوب هاي نظارتي مهيا كنيم، مي توان اميدوار بود كه صنعت بيمه، صنعتي قابل اعتماد، پاسخگو، مسئول و در خدمت رشد، رفاه و توسعه اقتصادي كشور باشد.

وي خاطر نشان كرد: اگر شركت هاي بيمه در اين سه شاخص نقص داشته باشند، طبيعتا پيشرفت و توسعه بيمه در كشور هم با مشكل مواجه مي شود. حال براي اينكه بيمه مركزي از توانگري مالي شركت هاي بيمه مطمئن شود بايد مطابق قوانين نظارتي مالي فعلي در دنيا،  مراقب توانايي ايفاي تعهدات شركت هاي بيمه در هر لحظه باشد و اين مهم از طريق بررسي ميزان حق بيمه هاي دريافتي و هزينه هاي بيمه گري شركت هاي بيمه امكان پذير است و اگر شركتي اين نسبت ها را رعايت نكند در بلند مدت دچار بحران مي شود.

رئيس كل بيمه مركزي در ادامه، تدبير، صداقت، سلامت و اتخاذ تصميمات مهم توسط مديران داراي صلاحيت بيمه گري را توانمندي مديريتي خواند و گفت: اگر مديري صلاحيت لازم را نداشته باشد، نمي تواند ميان توانگري مالي خود و تعهداتش نسبت هاي لازم را رعايت كند و در نهايت مانند يك شركت بيمه، صنعت بيمه را با چالش روبرو مي كند.

وي گفت بيمه مركزي براي جلوگيري از تكرار اين تجربه تلخ، بحث تاييد صلاحيت مديران عامل، قائم مقام، اعضاي هيات مديره، معاونين و مديران فني و اكچوئران شركت هاي بيمه را در راس اقدامات خود قرار داده است تا  سهامداران شركت هاي بيمه نتوانند به دلخواه افراد فاقد صلاحيت را با رابطه در اداره شركت  دخيل كنند.

امين با اشاره به رقابت نمايندگان در جذب پرتفوي با يكديگر گفت: فروش بيمه نامه با توجه به تعداد شركت هاي بيمه موجود، كار دشواري است. در شرايط فعلي نماينده اي موفق است كه يك شركت بيمه معتبر را تبليغ كند تا بتواند مشتري جذب كند و اگر شركت معتبري نداشته باشد به ارزان فروشي روي مي آورد و صرفا با قيمت پايين و تقسيط مي تواند مشتري جذب كند.

وي با اشاره به اعتقاد بيمه مركزي به شفاف سازي، گفت: شفاف سازي شركت هاي بيمه را در مقابل مردم عريان مي كند و مردم راحت تر مي توانند تصميم بگيرند لذا بيمه مركزي تمام اطلاعات و آمار شركت هاي بيمه را با رعايت صداقت و عدالت و با سند و مدرك بر روي پرتال قرار مي دهد، چرا كه اگر بيمه مركزي نتواند شركت بيمه را مجاب به افزايش سرمايه، سطح توانگري مالي و يا محدود نمودن ريسك كند، افكار عمومي به راحتي مي تواند اين كار را انجام دهد، چون اين اطلاعات براي نمايندگان كاربرد دارد تا به استناد آن بتوانند در بازاريابي موفق شوند.

رئيس كل بيمه مركزي با تاكيد بر اين موضوع كه "نمي خواهيم بيمه توسعه ديگري بوجود آيد" گفت: براي رسيدن به اين هدف كار سخت و پيچيده اي نياز نيست، بلكه با اعمال نظارت بدون اغماض و با انگيزه خدمت به جامعه و برچيدن فساد امكان پذير مي شود.

وي افزود: نظارت بر توانگري مالي شركت هاي بيمه يكي از وظايف مهم بيمه مركزي است و در صورتي كه توانگري شركت بيمه اي كاهش يافت بايد اطلاع رساني شود تا مردم در خريد بيمه نامه از اين شركت ها احتياط كنند، بعد به شركت بيمه براي اصلاح وضعيت موجود اخطار مي دهيم و اگر اصلاح نكرد، عزل مديران و تعليق صدور را در دستور كار قرار مي دهيم.

امين تصريح كرد: هدف بيمه مركزي از نظارت، دفاع از حقوق مردم است. اگر كاركنان بيمه مركزي بخصوص حوزه نظارت درست به وظايف خود عمل نكنند، حقوق مردم پايمال مي شود. وقتي آدم بي گناهي با وجود داشتن بيمه نامه معتبر به خاطر تصادف در زندان است همه ما در بيمه مركزي مسئوليم و نبايد بتوانيم راحت بخوابيم.

رئيس كل بيمه مركزي در پايان، نظارت را يك امر مقدس دانست و گفت: اگر صنعت بيمه قابل اعتماد و اتكا نباشد، پيشرفت نخواهد كرد و متعاقبا مردم از مواهب بيمه بهره مند نمي شوند و از يكي از مهمترين دستاوردهاي جامعه بشري محروم مي مانند.

در ادامه اين نشست، حبيب ميرزايي معاون نظارت و فرزانه قرتكيني مديركل نظارت فني بيمه مركزي به ارائه گزارش عملكرد اين حوزه پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار