باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

وقتی آلودگی‌ هوا حبابچه‌های ریه‌ها را نابود می‌کنند

عملکرد اصلی دستگاه تنفسی بدن جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن است که توسط بینی و حبابچه‌های ریه صورت می‌گیرد اما آلودگی‌ها و آلاینده‌ها باعث آسیب رساندن به کار طبیعی این دستگاه شده و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، سیستم تنفسی به طور کلی از سوراخ‌های بینی و دهان آغاز می‌شود که مجاری هوایی فوقانی را تشکیل می‌دهند و ریه که مجاری هوایی تحتانی نامیده می‌شود.

عمل فیلترینگ وظیفه اصلی قسمت‌ فوقانی سیستم تنفسی است که باعث می‌شود ذرات بالای ده میکرون در بینی فیلتر و ذرات کوچکتر از آن وارد حبابچه‌های ریوی شوند.

در مکان‌هایی که آلودگی ناشی از آلاینده‌ها وجود دارد خطر ابتلا به انواع بیمار‌ی‌های ریوی بالا می‌رود و بهتر است افراد با دهان تنفس نکنند، این در حالی است که تنفس با بینی مقاومت مجاری هوایی را بالا می‌برد. در واقع عملکرد آن جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن است.

بابک امرا فوق تخصص بیماریها‌ی ریوی با ذکر این مطلب که سطح مقطع بالای حبابچه های ریوی میزان تبادل خون را بالا می‌برند، می‌گوید: ریه یکی از راه‌های ورود انواع سموم به بدن است که خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برند.

همچنین حدود 90 درصد بیماری‌های ریه مربوط به افراد سیگاری می‌باشد که شانس ابتلا به برونشیت مزمن در آنها زیاد است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های ریه با سرما خوردگی‌های شدید دارای علائم تقریبا مشترکی هستند اظهار کرد: طولانی شدن سرفه‌های مزمن بیش از یک ماه، احساس تنگی نفس در هنگام فعالیت یا حتی خواب که منجر به بیداری شود و همچنین وجود خلط خونی از  جمله عوامل مهمی هستند که نشان می‌دهند فرد به بیماری ریه مبتلا شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی در رابطه با بیماری انسداد ریوی تصریح کرد: بیماری‌ها انسداد ریوی بر 2 نوع است:
1-آسم که در سنین زیر 40 سال با علائمی همچون خس خس سینه و تنگی تنفس ظهور می‌کند و با تست اسپیرومتری قابل تشخیص است 
2-بیماری مزمن ریه که در افراد بالای 40 سال که زمینه مصرف سیگار در آنها بالاست مشاهده می‌شود.

احتمال برگشت پذیری بیماری‌های ریوی نسبت به بیماری آسم کمتر است اما درمان چشم گیری برای آن وجود ندارد بلکه دارای درمان به صورت کنترل کننده هستند.

عوامل شغلی مثل کار در کارخانه‌هایی که با مواد شیمیایی کار می‌کنند در ابتلای افراد به سرطان ریه، برونشیت و بیماری‌های رویه تاثیر گذار است، همچنین افرادی که در کوره‌های آجر پزی کار می‌کنند و با عناصری مثل سیلیس سر و کار دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به سل و سرطان قرار دارند.

امرا با تاکید بر اینکه تحلیل رفتن سیستم دفاعی بدن شانس عفونت ریه را بالا می‌برد افزود: در افرادی که سیگاری هستند و مژک‌های تنفسی آنها از بین رفته احتمال ابتلا به عفونت ریه بالا می‌رود. همچنین سابقه‌ی پیوند عضو، بستری شدن بیش از یک هفته در بیمارستان و استفاده از لوله‌هایی که به مجاری تنفسی متصل هستند نیز از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به عفونت‌های ریوی را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

وی در ارتباط با راه‌های جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی خاطرنشان کرد: دوری از سیگار و افراد سیگاری، زندگی کردن در محل‌هایی که دارای حداقل آلودگی هستند و همچنین اجتناب از داشتن رابطه نزدیک با کسانی که مبتلا به عفونت‌های ریوی هستند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر بسزایی دارد.


گزارش: فرزانه فدوی





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار