ساری؛

کاهش دمای بدن فرد اولین اقدام بعد از گرمازدگی

کاهش هر چه سریع تر دمای بدن فرد اولین اقدام برای درمان گرما زدگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از ساری ، گرمازدگی موقعیتی تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد.

درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.

پوست خشک و داغ ، عدم تعریق، پوست ابتدا قرمز شده و سپس رنگ پریده یا کبود می شود ،تنفس کوتاه و سریع ،نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه ، سردرد ، گرفتگی عضلات ، گشادی مردمک چشم از علائم گرمازدگی است.

علائمی که نشان می دهد در معرض گرمازدگی هستید، شامل ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات ،استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، دمای طبیعی بدن ، گرفتگی عضلات ، سرگیجه ، ضعف و غش ،ادرار زرد تیره یا نارنجی ، سردرد و اسهال است.

درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد.

در صورت مشاهده گرمازدگی باید اقدامات زیر انجام شود:

اولین اقدام برای درمان گرما زدگی، کاهش هر چه سریع تر دمای بدن فرد است.

لباس های فرد گرمازده را درآورده و بدن او را در آب سرد فرو برید و اگر چنین امکانی وجود نداشت، با استفاده از یک پارچه یا حوله یا اسفنج ، بدن فرد را با آب سرد خیس کنید یا اینکه قطعات یخ را به آرامی به بدن فرد بمالید.

پاهای فرد را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود.

دست ها و پاهای فرد را ماساژ دهید تا خونی که خنک شده ، به سمت مغز و مرکز بدن او برود.

هنگامی هم که بدن فرد را در آب سرد فرو می کنید، باید مراقب باشید تا دمای بدنش کمتر از 39/5 درجه نشود. اگر هم دماسنج در اختیار نداشتید، تا وقتی که با لمس کردن بدن او احساس می کنید خنک نشده، عمل خنک کردن را ادامه دهید. ولی به محض خنک شدن بدن فرد ، عمل خنک کردن را متوقف کنید و اگر دمای بدن او مجدداً افزایش یافت، عمل خنک کردن را از نو شروع کنید.

بعد از اولین گرمازدگی بایستی برای مدت چند هفته مقدار آب و نمک بدن و نیز عوارضی مثل ناتوانی کلیه کنترل شود .

بعد ازاین حالت برای چند هفته، تغییرات دمایی بدن رخ خواهد داد که طبیعی است.


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: دما ، کاهش ، بدن ، گرما ، اقدام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.