محمد صادقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پرداختن به زندگی بزرگان باید در تولیدات ما بالقوه شود

باید پرداختن به بخش‌هایی از زندگی بزرگان که خصوصیات و خلقیات آن‌ها در تاریخ کهن ما بالقوه شده و به نمایشنامه تبدیل شوند.

محمد صادقی بازیگر مجموعه "مختارنامه" در خصوص ویژگی‌های بازیگری در کارهای تاریخی و معضلات این حرفه در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در کارهای تاریخی، بزرگترین چالش که بازیگر با آن روبه‌رو می‌شود، شکاف زمانی و مکانی موجود در برقراری ارتباط با نقش بوده و وظیفه بازیگر است که با آماده‌سازی مناسب شکاف زمانی و مکانی بین خود و بیننده را از بین ببرد.

وی ادامه داد: در اینجا لازم است یک تعریف از بازیگری ارائه دهیم آموختن بازیگری پیش نیاز و بخش بسیار مهمی است اما آماده سازی بازیگر، یعنی رصد کردن فاصله بین بازیگر و نقش و از بین بردن شکاف‌ها است. بنابر این به باور رسیدن یک وظیفه خطیر است و یک بازیگر باید شرایط احساسی و ذهنی را به شکلی فراهم کند که قالب آن را باور کرده و در آن باقی بماند.

صادقی عنوان کرد: بزرگترین معضل برای فردی که یک نقش تاریخی را بازی می‌کند، معاصر باقی ماندن اوست. فردی که با گریم و لباس خاص، در حال بازی کردن یک نقش تاریخی است اما بازی او تأثیرگذار و قابل باور نیست بر عکس این مسئله نیز وجود دارد اگر بازیگر غرق در نمایش یک شخصیت تاریخی شود و نتواند یک ترکیب مناسب از رفتار و شرایط دوران گذشته و معاصر را ارائه دهد. برقراری ارتباط سخت می‌شود، هنگامی که بازیگر با این چالش روبه‌رو شد و با آن کنار آمد وقت آن است تا بازی خود را به روز کند تا ارتباط لازم با مخاطب برقرار شود.

بازیگر نقش ابراهیم خلیل‌الله افزود: متأسفانه در مورد مشاهیر و دانشمندان که تعداد آن‌ها در کشور ما کم نیست، کمتر کار می‌شود. معضل بزرگی که با آن روبه‌رو هستیم، دراماتیزه شدن فیلمنامه‌هاست. تاریخ ما کهن بوده و در برگیرنده افراد برجسته‌ای است. پرداختن به بخش‌هایی از زندگی بزرگان که خصوصیات و خلقیات آن‌ها حتی برای انسان‌های امروزی جهان مشمول است و به معلومات ما اضافه می‌کند،‌ باید بالقوه شده و به نمایشنامه تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به ضعفی که در فیلمنامه‌نویسی داریم، با در اختیار داشتن بالقوه‌ها به نقطه‌ی همیشگی می‌رسیم، بنابر این با سه عنصر استعداد، آموزش و تجربه آن بالقوه‌ها به قوت تبدیل خواهند شد. در بازیگری و نویسندگی باید استعدادیابی شود تا بتوانیم استعدادهای فوق‌العاده را شناسایی کنیم. در حال حاضر یک سیستم مؤثر درجهت استعدادیابی و بکارگیری آنها نداریم و کارگاه‌های خاص فیلمنامه نویسی و بازیگری ما منطبق با استانداردهای روز و علمی نیست.

صادقی افزود: همچنین آموزش باید به شکل صحیح و کامل اجرا شود و کسانی که وارد عرصه‌ی بازیگری و نویسندگی می‌شوند، می‌توانند با کسب تجربه‌های شخصی به آدم‌های کاملی در زمینه‌های خاص تبدیل شوند. پس بهتر است این مهم را بپذیریم که در همه زمینه‌ها می‌توانیم استعدادیابی داشته باشیم، اما متأسفانه این کار به درستی اجرا نمی‌شود.

بازیگر نقش مأمون در سریال "ولایت عشق" اظهار داشت: فیلم‌های تاریخی‌ ما، حداقل در منطقه به لحاظ کارگردانی، نویسندگی، گریم، آهنگسازی و ... تخصصی ساخته می‌شوند و ما شاهد فعالیت بسیاری از فیلمسازان هستیم که به حق، هنرمندان ارزنده‌ای هستند، فیلم‌های تاریخی ساخته شده در کشور ما قابلیت عرضه شدن در دیگر کشورها را دارند به عنوان نمونه "ابراهیم خلیل‌الله" طبق آمار رسمی به 28 کشور فروخته شد و در کانال‌های تلویزیونی مختلف دنیا به نمایش درآمده است.

صادقی در پایان بیان کرد: علاقمندان زیادی در زمینه‌های مختلف تکنیکی از جمله رایانه، فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه، تدوین و ... داریم. همه این مجموعه و تخصص‌ها با رشد تکنولوژی رو به جلو حرکت می‌کنند و با دنیا مرتبط هستند. با توجه به اینکه مشکل بودجه در اکثر زمینه‌ها وجود داشته است، اما هم ‌اکنون بسیاری از متخصصان خوب و ماهر را در زمینه‌های مختلف در اختیار داریم که بسیار خوب عمل کرده و کار را به زیبایی هرچه تمام به انجام می‌رسانند و این حاکی از تلاش‌های مستمر ایرانیان است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار