پوتين:

معتقدم توافق با ايران صورت خواهد گرفت/ احتمال تبدیل سوریه به لیبی یا عراق

رئیس جمهور روسیه گفت به اعتقاد وی توافق با ایران صورت خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از شبکه ی تلویزیونی راشا تودی روسیه، ولادیمیرپوتین در جلسه ی پرسش و پاسخ در سنت پترزبورگ درپاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما و براساس آنچه که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ی روسیه به شما می گوید، توافقی صورت خواهد گرفت ، گفت: بله، من چنین اعتقادی دارم (در این لحظه سرگئی لاوروف هم نشان داده شد که سر خود را تکان می دهد)، هدف ما رسیدن به این نتیجه است چون به نظر من چنین نتیجه ای برای بهبود وضعیت بسیار اهمیت دارد. مسئله ی دیگری هم که اهمیت دارد این است که همه ی کشورهای منطقه نباید احساس کنند که لحظه ای برای آنها فرا می رسد که پس از آن انتظار داشته باشند که وضعیت تشدید می شود و تهدید ها پدید می آیند، ما نمی توانیم اجازه ی چنین چیزی را بدهیم و نمی توانیم اجازه دهیم که این احساس پدید آید. روسیه هدف ایجاد روابط خوب همسایگی هم با ایران و هم با همه ی کشورهای منطقه را دنبال می کند.
چارلی رز مجری این نشست از پوتین درباره ی سوریه پرسید: روسیه از دولت اسد حمایت کرده است، ایران از دولت اسد حمایت کرده است، با این وجود به نظر می رسد که پاندول به یک سو یا سوی دیگر نوسان می کند. راه حل شما برای جنگ داخلی وحشتناکی که میلیون ها آواره دارد ، چیست؟
ولادیمیر پوتین در درپاسخ گفت: هر چه زودتر باشد بهتر است. من می خواهم بر یک نکته تاکید کنم و بگویم که موضع ما مبتنی بر این نگرانی است که سوریه ممکن است در همان وضعیتی فرو برود که لیبی فرو رفته بود. سوریه ممکن است به لیبی تبدیل شود یا اینکه مثل عراق شود چون همانطور که می دانید قبل از سرنگون شدن صدام و مقامات این کشور ، هیچ تروریسمی در عراق وجود نداشت ، نباید این مسئله را فراموش کنیم. افراد ترجیح می دهند در این باره صحبت نکنند اما چه کسی شرایطی را فراهم کرد که منجر به ایجاد تروریسم در این کشورها شد؟ آیا مشخص نیست که پس از تهاجم به عراق ، مقامات این کشور از بین رفتند و صدام اعدام شد و سپس داعش شکل گرفت. آنچه که در لیبی رخ داد یک تجزیه ی کامل است و لیبی اصلا یک کشور نیست. حتی سرویس دیپلماتیک آمریکا نیز در لیبی صدمه دید. ما نمی خواهیم که سناریویی مشابه در سوریه رخ دهد. این مبنای موضع ما در حمایت از رئیس جمهور اسد و دولت او است. ما معتقدیم که این موضع درست است.
به نظر من ، بسیاری از افراد با این موضع موافق خواهند بود. من بارها به عراق اشاره کردم. ما می دانیم که وضعیت عراق چگونه وضعیتی است و چه اتفاقی در این کشور درحال رخ دادن است. آمریکا در حال حمایت از عراق است، آنها ارتش عراق را مسلح می کنند و نظامیان را آموزش می دهند. داعش با معدودی نیرو توانست تسلیحات زیادی را به تصرف خود درآورد. حتی ارتش عراق هم این تسلیحات را ندارد. اکنون داعش بهتر از ارتش عراق مسلح شده است درحالیکه ارتش عراق مورد حمایت آمریکا قرار دارد. هزاران نیروی آمریکایی همچنان در عراق هستند اما نتیجه ی این حضور چیست؟ ما نمی خواهیم که مشابه این رویداد در سوریه رخ دهد. ما مصرانه از همه ی شرکای خود از جمله آمریکا و اروپایی ها می خواهیم که تلاش مضاعفی به خرج دهند و با بنیاد گرایی و داعش مقابله کنند. ما مصرانه بر یافتن راه حل سیاسی تاکید می کنیم که اجازه ی تغییر رژیم سیاسی را می دهد. ما آماده ایم که در این باره با رئیس جمهور اسد نیز گفتگو کنیم.
مجری خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: آیا شما آماده اید که مصرانه از اسد بخواهید که کناره گیری کند؟ تا یک راه حل سیاسی جایگزین بدست آید که سدی دربرابر پیشروی داعش به سمت دمشق باشد؟
رئیس جمهور روسیه در پاسخ گفت: مجری برنامه ی ما واقعا یک آمریکایی است ! (خنده ی مجری)، ما می گوئیم بدون مداخله ی خارجی اما این مجری می گوید آیا من آماده ام که اصرار کنم اسد برود!
پاسخ شما این است که فقط مردم سوریه می توانند مصرانه از رئیس جمهور اسد بخواهند که برود. من گفته ام که ما آماده ایم تا با رئیس جمهور اسد گفتگو کنیم و به همراه نمایندگان مخالفان به اصطلاح سالم، اصلاحات سیاسی کنیم. به نظر من این کار سازنده و قابل اجرا خواهد بود.
در ادامه ی این نشست ولادیمیر پوتین به پرسش هایی درباره ی اقتصاد و روابط اقتصادی روسیه با چین پاسخ داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار