رئیس اداره ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو:

واردات داروهای چمدانی از مشكلات دارويی كشور

رئیس اداره ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو با بيان اينكه داروهای چمدانی مشکلات سیستم دارویی کشور است، گفت: راه جلوگیری از آن فرهنگسازی است که مردم برای تهیه دارو به مکانی به جز داروخانه مراجعه نکنند .

دکتر سید حیدر محمدی رئیس اداره ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه حوزه سلامت بسیار حساس بوده و نمیتوان قصورکرد، گفت : نیروهای انسانی دخیل در این حوزه نیز باید حساسیت بالایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه صنفی به جامعه داروسازی توسط برخی از افراد یکی از مشکلات این عرصه است، افزود : گروه داروسازی یکی از حلقه های جامعه پزشکی است و نمیتوان داروخانه را به عنوان محلی برای کسب و تجارت قلمداد نمود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو تصریح کرد : داروخانه یک موسسه پزشکی است که خدمات دارویی ارائه می کند و دکتر داروساز مسئولیت آن را برعهده دارد که باید حق و حقوقی داشته باشد که در قانون مشخص شده است .

وی با بیان اینکه حضور داروساز، خرید و فروش دارو ، ارائه دارو در موارد اورژانسی، مشاوره به بیمار و.... از جمله مواردی هستند که حضور داروساز الزامی می باشد، یادآور شد: حق فنی که طی ماههای گذشته از سوی دیوان عدالت اداری مبلغی اضافه مطرح شده بود به عنوان حق مشاوره و ویزیت داروساز است که در صورت بروز اشتباهی از داروخانه شامل ارائه داروی غیر مجاز ، ارائه داروی اشتباه مجازات هایی را در پی خواهد داشت .

دکتر محمدی ادامه داد : در صورت حذف حق فنی ، مسئولیت ها و کل مجازات داروخانه و داروساز نیز زیر سوال می رود که خوشبختانه با ابلاغیه وزیر بهداشت این مشکل برطرف شده و در حال حاضر طبق تعرفه سال 93 درحال انجام است.

وی در ادامه داروهای چمدانی را از دیگر مشکلات سیستم دارویی کشور دانست که افراد و مسافران در سفر های متعدد وارد کشور می کنند و گفت : این داروها که در کوله ها ، لنج ها و چمدان ها وارد کشور می شوند زیر 10 درصد و داروی غیر مجاز هستند که راه جلوگیری از آن فرهنگسازی است که مردم برای تهیه دارو به مکانی به جز داروخانه مراجعه نکنند .

رئیس اداره ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو  با تاکید به اینکه عرضه این داروهای غیر مجاز به دلیل نظارتهای قوی بر داروخانه ها در مکانهایی به غیر از داروخانه ها انجام می شود، افزود : هیچ داروسازی سلامت داروخانه خود را با چنین کارهایی به خطر نمی اندازد.

وی در ادامه به مشکل بیمه اشاره نمود و تصریح کرد : مبلغ پرداختی دارو در اکثر کشورهای دنیا بسیار بالاست ولی این مبلغ توسط بیمه ها پرداخت می شود و حتی در مواردی حق فنی داروخانه ها توسط بیمه ها تحت پوشش قرار گرفته و پرداخت می شود که متاسفانه در کشور ما بیمه ها زیر بار پرداخت حق فنی نمی روند .

دکتر محمدی ادامه داد : بسیاری از داروهای کشورمان تحت پوشش بیمه بوده و تعداد کمی از داروها پوشش بیمه ای ندارند که امیدواریم باتلاش بیشتر بیمه ها در این عرصه به آرامش بیشتر دست یابیم.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار