یزد؛

هشدار جدی به مشترکان پر مصرف آب در یزد

مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد با تشريح وضعيت كم آبي استان و افزايش دو برابري سرانه مصرف شهروندان يزدي در تابستان، نسبت به قطع آب مشتركان پر مصرف در آينده نزديك هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ علي اسلامی گفت: با توجه به آمار موجود به طور متوسط ميزان مصرف خانگي هر یزدی در طول سال  تا 155 ليتر است  که این میزان در تابستان  افزون بر 400 هزار مي‏‏ رسد.

اسلامي در اين باره تصريح كرد: اگر ميزان آب مصرفي در اين بخش در ديماه پنج ميليون و 600 هزار مترمكعب بوده است، اين مقدار در ماه‎‎هاي تير و مردادماه تا 12 ميليون مترمكعب نيز مي‎‎رسد به عبارتي با اختصاص قريب 20 درصد هدر رفت آب، روزانه به 320 ليتر براي هر يزدي مي‏‏رسد كه عدد قابل قبولي نيست.

مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد افزود: اگر هر يزدي در طول سال تنها 10 درصد صرفه جويي آب داشته باشد حداقل مي‎‎توان با اين ميزان آب 20 تا 30 واحد كاشي جديد يا چند صنعت فولاد يا حتي چندين صنعت كم آبخواه را در يزد ايجاد و يكي از مشكلات كشور كه مسئله اشتغالزايي است را به نوعي مرتفع كرد.

اسلامي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 65 درصد از آب مصرفي استان از محل آب انتقالي و 35 درصد آن از منابع داخل استان در مناطق چرخاب و گردفرامرز تامين مي‏‏شود و خوشبختانه با جايگزيني 11 حلقه چاه جديد به جاي چاه‎‎هاي داراي آب با كيفيت نامناسب، در سال جاري وضعيت كيفيت آب شرب شهروندان يزدي به نحو قابل توجهي افزايش يافته است.

وي با بيان اين كه در سال گذشته ميزان شوري آب(EC) در شهر يزد 1300 و در برخي نقاط نيز تا 2000 نيز مي‏‏رسيد، اين ميزان را در آب شرب فعلي مردم يزد را در 75 تا 80 درصد از مناطق شهر 500 و در برخي نقاط حداكثر 920 ذكر كرد.  

اين مقام مسئول با بيان اين كه تنها 5 درصد از مردم يزد جزو مشتركان پرمصرف هستند كه گاهاً‌ تا 10 برابر مصرف عادي آب برداشت مي‎‎كنند، از قطع آب مصرفي آنها در آينده نزديك خبر داد.

اسلامي در مورد جيره بندي آب در يزد نيز اظهار كرد: جيره بندي آخرين تير تركش استان خواهد بود و قبل از آن نيز در صورت بروز مشكل با اعتقادي كه به مردم سختكوش و قانع استان داريم از آنها خواهيم خواست كه خود اقدام به جيره بندي آب مصرفي خودشان كنند.

وي با اشاره به وجود 360 هزار مشترك در استان كه 210 هزار مشترك آنها در شهر يزد هستند، استان يزد را با 18.6 درصد پرت آب نخستين استان كشور با كمترين هدررفت آب از سبكه خواند و تصريح كرد: استان يزد داراي بيش از پنج هزار كيلومتر شبكه آب‌رساني در استان كه حدود سه هزار كيلومتر آن در شهر يزد مي‏‏باشد است ولي با اصلاح 500 كيلومتر از شبكه فرسوده استان مي‎‎توان ميزان هدررفت آب استان را تا 15 درصد نيز كاهش داد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.