مدیر داروخانه بیمارستان جامع زنان محب یاس:

مهمترین زمان مصرف فرمولاسیون‌های دارویی بدون آب، شش ماه است

مدیر داروخانه بیمارستان جامع زنان محب یاس گفت: مهمترین زمان مصرف برای فرمولاسیون های مایع و جامد بدون آب، حداكثر شش ماه و برای فرآورده های مایع خوراكی که تمام آنها در پایه آبی ساخته می شوند در دمای بین 2 تا 8 درجه ی سانتیگراد ، 14 روز است.

دکتر آناهیتا دینیاریان مدیر داروخانه بیمارستان جامع زنان محب یاس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه با وجود پیشرفت چشمگیری كه در صنعت داروسازی رخ داده است، هنوز داروهای قدیمی جایگاه خود را حفظ نموده اند، اظهار کرد: علت این امر امکان استفاده از یك ماده ی اولیه با درصدهای مختلف و ساختن چندین فراورده با اندیكاسیون‌های مختلف و با همان ماده موثره است.

وی با اشاره به اینکه در درمان های كوتاه مدت پوستی و فرآورده های خوراكی با حجم بالا این تركیبات كاربرد فراوانی دارند ادامه داد: در مورد تاریخ انقضاء فرآورده های تركیبی نظرات متفاوتی مطرح شده است.

مدیر داروخانه بیمارستان جامع زنان محب یاس یادآور شد : دو نگاه اصلی در مورد تاریخ انقضای داروهای تركیبی وجود دارد كه وجه اشتراك هر دوی آنها بر مبنای حضور یا عدم حضور آب در فرمول تهیه شده است که توجه اصولی به آب به خاطر شرایط فساد محصول و تخریب ماده ی موثره در محیط آبی است.

وی گفت : مهمترین زمان مصرف برای فرمولاسیون های مایع و جامد بدون آب ، وقتی در ساخت فرآورده های دارویی از مواد اولیه ی استاندارد فارماكوپه ای و با روش ساخت مناسب استفاده شود حداكثر شش ماه و برای فرآورده های مایع خوراكی که تمام آنها در پایه آبی ساخته می شوند در دمای بین 2 تا 8 درجه ی سانتیگراد ، 14 روز است.

دکتر دینیاریان در پایان خاطرنشان کرد : برای فرآورده های حاوی آب جهت مصارف موضعی ، حداكثر 30 روز ، تاریخ انقضاء در نظر گرفته می شود که با استفاده از روش های ساخت صحیح می توان این فرآورده ها را تا آخرین روز تاریخ انقضا در صورت ظاهر پایدار فرآورده استفاده نمود و فرمولاسیون آن را در پایدارترین حالت ممكن در اختیار بیمار قرار داد .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار