یک محقق طب سنتی:

مصرف بیش از حد نشاسته به کبد آسیب می‌زند

یک محقق طب سنتی با اشاره به نشاسته فراوان برنج گفت: مصرف بیش از حد نشاسته باعث به هم ریختن کبد و لوزالمعده می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ایراهیم ایران دوست، محقق طب سنتی در نشست هم اندیشی غذای سالم که عصر دیروز در برج میلاد برگزار شد با اشاره به نشاسته فراوان و طبع سرد برنج اظهار کرد: مصرف بیش از حد نشاسته باعث به هم ریختن کبد و لوزالمعده می‌شود.

وی افزود: نخود و گوشت گوسفند موجود در آبگوشت عالی ترین منبع پروتئین است که طبعی معتدل دارد و لیمو امانی موجود در آن میزان کلسترول آن را متعادل می‌کند این غذا به همراه نان و سبزی و نان و کشک در سفره ناهار ایرانیان است و همین امر سبب سلامت آنها می شد علاوه برآن مصرف غذاهای پختنی در زمستان که سرمای هوا بالاست و فرد به کالری بیشتری نیاز دارد به همراه مصرف غذاهای حاضری در تابستان به این امر کمک می‌کند.

این محقق طب سنتی با اشاره به تتغییر الگوی تغذیه مردم و مصرف برنج در سفره غذایی آنها اظهار داشت‌: 15 درصد مردم ایران به دیابت مبتلا هستند و تعدادی از مبتلایان به این بیماری از ابتلای خود به دیابت آگاهی ندارند. اصلاح الگوی تغذیه‌ای می تواند از بروز بیماری‌ها و مرگ زود هنگام جلوگیری کند افراد به منظور تامین قند مورد نیاز بدن خود در ماه رمضان می‌توانند از خرما، کشمش و عسل استفاده کنند مصرف مخلوط یک قاشق عسل، یک لیوان آب جوش‌، نصف آب لیمو ترش و یک قاشق عرق نعناع به همراه خرما در هنگام سحر می‌تواند از گرسنگی و تشنگی آنها در طول ماه رمضان جلوگیری کند

ایران دوست ادامه داد: مصرف هر روز صبح مخلوط یک قاشق عسل، یک لیوان آب جوش‌، نصف آب لیمو ترش و یک قاشق عرق نعناع در روزهای غیر ماه رمضان نیز می‌تواند سیستم دفاعی بدن را بالا ببرد همچنین به دلیل چربی سوز بودن این مخلوط از گرفتگی عروق قلب‌، افزایش کلسترول و چربی خون جلوگیری می کند افرادی که معده آنها اسید بالایی ترشح می‌کند این مخلوط را پس از صرف صبحانه مصرف کنند.

وی تصریح کرد: میل به مصرف گچ، خاک و زغال در خانم‌های باردار به کمبود کلسیم‌، مواد معدنی و کربن در بدن آنها باز می‌گردد تغییر طبع در نسل جدید سبب ابتلای اغلب آنها به کبدچرب شده است و این مسئله را با میل فروان به مصرف غذاهای ترش نشان می‌دهند و درد در نواحی اسخوانها‌، مفصل زانو، پا، رگ سیاتیک و دیسک کمر نیز از علایم دیگر این بیماری در آنها است همچنین این افراد به سردی مداوم دست، ترشح بزاق دهان و تعریق شبانه در نواحی گردن، کف دست و پا نیز مبتلا هستند.

این محقق طب سنتی بیان کرد: در طب سنتی یبوست مادر همه بیماری‌ها است و افراد مبتلا به آن دچار بدخوابی، دیرخوابی و کم خوابی هستند همچنین این افراد خواب‌های آشفته می‌بینند همچنین مصرف غذاهای دارای طبع سرد مانند کاهو‌، خیار، گوجه فرنگی، لیموترش‌، سرکه‌، با یکدیگر در سفره‌های مردم سبب می‌شود مزاج آنها از حالت تعادل خارج شود.

ایران دوست افزود: تجمع سردی زیاد در بدن سبب سفیدی و ریزش مو می‌شود همچنین گرایش نسل جدید به فست فود سبب افزایش عصبانیت، اضطراب و کاهش آستانه تحمل این افراد شده است. مصرف فست فود به همراه سس کچاب سبب اختلال در معده فرد می شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار