برنده جایزه ادبی پروین در بخش ادبیات نمایشی:

در حال پردازش قصه‌ای درباره‌ی شهدای غواص هستم

از آنجا که بسیار علاقه دارم تا از جنگ و شهیدان بنویسم، چند ایده در ذهن دارم که نیاز دارم به پرورش و تبدیل شدن به قصه ای دارد که جذاب و تراژیک باشد.

هاله مشتاقی‌نیا نمایشنامه‌نویس، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در مورد کتاب «اینگرید برگمن با بوی قرمه‌سبزی» که این اواخر برنده جایزه ادبی پروین شد، گفت: نام «اینگرید برگمن با بوی قرمه سبزی» برگرفته از موضوع این نمایشنامه و یکی از صحنه‌های نمایش است، که خودم دوستش دارم. قسمتی که زن برادر صفورا، که زنی خانه دار است و رویای سینما در سر می پرورانده، پوستر‌هایی از «اینگرید برگمن» را برای صفورا می‌آورد و می گوید: «من جرات نداشتم، ولی تو واسه رسیدن به آرزوهات، کوتاه نیا...». 

وی در مورد چگونگی شکل گیری ایده این کتاب اظهار داشت: سال 77 بود که وارد دانشگاه شدم و در آن زمان به سبب رشته تحصیلی همه ما رویای بازیگری و نویسندگی در سر داشتیم، اما امروز به سبب حرفه ام با خانم هایی در ارتباط هستم که، برخی از آن ها از دوستان خوب من هستند، بازیگرانی مطرح با تنهایی عظیم و بانوانی دیگر نه رویای بازیگری در سر داشتند و نه حرفه‌شان این است، از همین رو بود که نگارش فیلمنامه ای را با محوریت سه زن آغاز کردم، فکر می کنم این متن ریشه در سال 77 دارد و سال های بعد از آن.

مشتاقی نیا در خصوص علاقه مندی‌های خود گفت: پرداخت به روابط انسانی از موضوعات مورد علاقه من است، مثل نمایش اخیرم «تقدیر بازان» که  اردیبهشت و خرداد سال جاری به کارگردانی سیما تیرانداز به روی صحنه رفت.

این نویسنده که در اختتامیه جایزه ادبی پروین نسبت به خبر شهدای غواص موضع گیری کرده‌بود،در این باره گفت: از زمانی که خبر دردناک غواصان شهید را با دستان بسته شنیده ام، به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم، از مدت ها قبل دوست داشتم متن در مورد جنگ و تاثیرات آن بنویسم، تحقیقاتی را شروع کرده ام و چند ایده در ذهن دارم که نیاز به پرورش قوی دارد تا تبدیل به قصه‌ای تراژیک شود.

وی در پایان درخصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت: در حال حاضر به پیشنهاد مهرداد فرید، مشغول بازنگری فیلم نامه ای از وی هستم که، تصمیم به ساخت آن دارند. به تازگی هم پنجاه داستان مینیمال از من به کوشش نشر«کتاب امد» و با عنوان «رابطه» متشر شده است. پرداختن به روابط انسانی و مسائل اجتماعی، رویکرد من در این داستان های کوتاه، کوتاه بوده است.

گفتنی است هاله مشتاقی‌نیا فارغ التحصیل تئاتر با گرایش ادبیات دراماتیک است. از او آثار مختلفی چون «آینه جی .دی.سلینجر» و پرداخت درامتیک مجموعه داستان «دلتنگی های نقاش خیابان چهل و هشتم» است. در سال 1382 و نمایشنامه‌هایی چون «مرد مقابل» «ناامنی» «اینگیرید برگمن با بوی قرمه سبزی» منتشر شده است. همچنین نمایشنامه هایی چون «ناتمام» و «تقدیر بازان» هم به قلم او به روی صحنه رفته است. «رابطه»عنوان کتاب اخیر اوست که توسط نشر«کتاب آمد» منتشر و پنجاه داستان مینیمال است. مشتاقی نیا تا کنون کاندیدا و برنده جوایز مختلفی چون ادبیات نمایشی ایران و نمایشنامه‌نویس جشنواره تئاتر فجر بود و در موفقیت اخیر خود برنده جایزه اول ادبی پروین اغتصامی در بخش نمایشنامه نویسی با کتاب «اینگرید برگمن با بوی قرمه سبزی»شد که نشر افراز منتشر کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار