رئیس انجمن جراحان درون بین:

10 تا 15 درصد جراحی‌ها از طریق لاپاراسكوپی انجام می شود

رئیس انجمن جراحان درون بین با بیان اینكه هنوز متاسفانه تمام جراحان ایران به این روش آشنایی ندارند گفت : حدود 10 – 15 درصد جراحی ها از این طریق انجام می شود ولی در آینده ای نزدیک این رقم افزایش خواهد یافت .

دکتر حشمت اله کلباسی رئیس انجمن جراحان درون بین در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه لاپاراسکوپی را در بهمن 1370 در بیمارستان آراد تهران آغاز کردیم و از همان سال شروع به آموزش این روش جراحی نمودیم گفت :  در آن زمان فقط لاپاراسکوپی صفرا و گاهی لاپاراسکوپی تشخیصی و آپاندیس انجام می شد که به مرور در تمام عرصه های جراحی جای خود را باز کرد .

وی افزود: هم اکنون در عرصه های مختلف از جمله ارولوژی ، زنان ، توراکس ، جراحی عمومی و چاقی انواع و اقسام جراحی ها از طریق لاپاراسکوپی انجام می شود . 

رئیس انجمن جراحان درون بین ادامه داد : در عرصه جراحی های لاپاراسکوپی طی هشت سال اخیر از کشورهای دیگر عقب نبوده و هم راستای کشورهای دیگر در حرکت بوده ایم به طوری که تمام جراحی های روده ، معده ، آدرنال ، کبد و ترمیم فتق ،  در گروه زنان عمل آندومتریوز  و هیستروسکومی ، در ارولوژی سنگ های حالب ، کلیه ، پرستاتوکتمی ودر گروههای مختلف جراحان ما با این روش بسیار خوب آشنا شده و این جراحی را به نحو احسن انجام می دهند .

وی با بیان اینکه در اوایل متاسفانه با مشکلات شناسایی این روش مواجه بودیم که الان خوشبختانه برای همه جراحان قابل قبول است تصریح کرد : هنوز متاسفانه تمام جراحان ایران به این روش آشنایی ندارند و حدود 10 – 15 درصد جراحی ها  از این طریق انجام می شود ولی در آینده ای نزدیک این رقم افزایش خواهد یافت .

دکتر کلباسی اظهار کرد : در جراحی کم تهاجمی به جای باز کردن قفسه صدری بیمار ، با تلسکوپ عمل انجام می شود که مدت زمان بهبودی بیمار افزایش یافته و بیمار با درد کمتر مواجه بوده و سریعتر به کار خود باز گشته و از نظر زیبایی نیز با اسکار کمتری مواجه خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه هیچ جراحی بدون عوارض نبوده و این روش هم مانند جراحی باز عوارض دارد و اگر اشخاص در انجام آن خبره نباشند، ممکن است عوارض بیشتری در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد : امیدواریم همانطور که در حال حاضر پیشرفت داریم ، جوانان ما بیشتر در این مسیر بوده و در آینده  این عمل به صورت روتین انجام شود که در دانشگاههای علوم پزشکی ، آموزش لااراسکوپی به صورت  اجباری برای رزیدنت ها ارائه می شود .


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار