فوق تخصص غدد و متابولیسم :

95 درصد زنان كشور دچار كمبود ویتامین D هستند

یك فوق تخصص غددو متابولیسم گفت : 95 درصد زنان در کشورمان دچار کمبود این ویتامین هستند كه کمبود ویتامین D منجر به اختلالاتی چون پوکی و نرمی استخوان، ضعف عضلانی، درد بدن، آمادگی ابتلا به MS و بیماری‌های عفونی و سرطان می‌شود.

دکتر اشرف امین‌الرعایا فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش شیوع کمبود ویتامین D در کشور گفت : بسیاری از جوامع با کمبود ویتامین D مواجه هستند اما در ایران و برخی کشورهای عربی به دلیل پوشش و حفاظت بیشتر در برابر نور آفتاب بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد زنان در کشورمان دچار کمبود این ویتامین هستند تصریح کرد : کمبود ویتامین D منجر به اختلالاتی چون پوکی و نرمی استخوان، ضعف عضلانی، درد بدن، آمادگی ابتلا به MS و بیماری‌های عفونی و سرطان می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بر استفاده از قرص ویتامین D تاکید کرد و افزود: تمام گروه‌های سنی باید ماهیانه یک عدد قرص هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.البته در دریافت این ویتامین نباید افراط شود زیرا جذب بیش از حد ویتامین D نیز سبب ایجاد عوارض دیگری می‌شود. وی با بیان اینکه شهر زنجان با حدود 4 درصد دارای کمترین شیوع دیابت و شهرهای یزد و بوشهر با 30 درصد بالاترین رتبه شیوع دیابت را دارا هستند  افزود : اصفهان با 7 درصد شیوع دیابت تیپ 2 به صورت پیش‌رونده قرار دارد.

دکترامین الرعایا به ضرورت اجباری شدن غربالگری تیروئید پیش از بارداری اشاره کرد و گفت: هرچند آزمایشات تیروئید قبل و حین بارداری توسط برخی پزشکان تجویز می‌شود اما در حال حاضر بر سر دستورالعملی شدن غربالگری سراسری تیروئید در کشور اختلاف نظر وجود دارد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اعلام اینکه کم کاری تیروئید در شهر اصفهان 10 درصد بیش از آمار کشوری و دنیا و پرکاری با یک درصد تقریبا با آمار کشوری برابر است، یادآور شد: ابتلا به اختلالات تیروئیدی در هر ردیف سنی امکان‌پذیر است بنابراین نباید نسبت به علائم آن بی‌تفاوت بود.

وی با بیان اینکه افزایش وزن، کاهش حافظه، یبوست و خشکی پوست از نشانه‌های کم کاری تیروئید و کاهش وزن، بیقراری و تعریق نیز از جمله علامت‌های پرکاری تیروئید است اظهار کرد : مصرف داروهای تیروئید در دوران بارداری الزامی است چرا که کاهش ضریب هوشی نوزاد، زایمان زودرس و سقط از عوارض عدم توجه به غربالگری تیروئید و عدم مصرف داروهای موردنیاز در مادران مبتلا است، مصرف دارو حتما باید با مشورت و تجویز پزشک صورت گیرد. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار