يديعوت آحارونوت:

کنگره آمريکا قادر نيست جلوی امضای توافق هسته‌ای بد را بگيرد

یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد کنگره آمریکا نمی‌تواند جلوی امضای "توافق بد" با ایران را بگیرد مگر این که متن توافق نهایی بدتر از توافق لوزان باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" در مطلبی مدعی شد: " کنگره امریکا نمی تواند جلوی امضای توافق بد را بگیرد، بلکه این خود رئیس جمهور آمریکا است که در صورت امضای توافق بسیار بد با ایران، آن را امضا نخواهد کرد."

 این روزنامه صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بسیاری در اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج( فارس) به این امید بسته اند که کنگره آمریکا توافق هسته ای در حال شکل گیری میان قدرت های دنیا و ایران را محدود کند؛ اما همانطور که می دانیم کنگره از دو بخش مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است.

 آن چیزی که در سنا اثربخش است ضرورتا در مجلس نمایندگان کارایی ندارد و بالعکس. دو مجلس اخیرا و با اکثریت آراء طرحی را تصویب کردند که "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، را موظف می کند به کنگره اجازه دهد پیش نویس توافق نهایی با ایران را بازبینی و تصویب کند؛ این اقدام خوبی بود.

اما در حالی که "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر اسرائیل، با جدیت علیه این توافق فعالیت می کرد، اوباما گامی بزرگ رو به جلو برداشت و مجلس نمایندگان را برای متوقف کردن هر تصمیمی که در کنگره برای مخالفت با حق وتوی رئیس جمهور اتخاذ می شود، آماده کرد. 

حمایت بیش از یک سوم اعضای مجلس نمایندگان از اوباما در قبال مواضعش درباره موضوع ایران، احساس امنیت بیشتری را در برابر تلاش های کنگره برای مقاومت در برابر حق وتو به وی می دهد.

این موضوع باعث شد "جان بینر ،"رئیس مجلس نمایندگان، اعتراف کند تا کنون نتوانسته است آراء مورد نظر برای جلوگیری از حق وتوی رئیس جمهور را به دست آورد. رئیس جمهور در سنا نیز به حمایت سی و چهار عضو از صد عضو آن نیاز دارد.

يديعوت آحارونوت در ادامه نوشت:" اگر توافقی میان قدرت‌های دنیا و ایران امضا شود که تفاوت های بسیاری با توافق موقت لوزان داشته باشد، و در آن شرایط بسیار بدی گنجانده شده باشد، که امنیت آمریکا را به خطر بیاندازد، ممکن نیست کنگره آن را تصویب کند و حتی ممکن است کنگره از حق وتوی رئیس جمهور نیز جلوگیری کند."

این روزنامه افزود:" البته این توافق باید آنقدر بد باشد و شرایط آن با توافق امضا شده لوزان تفاوت های بسیاری داشته باشد تا نمایندگان حامی اوباما از این حمایت دست بکشند."

. اوباما رئیس جمهوری است که در مقایسه با دیگر رؤسای جمهور آمریکا بسیار کمتر از حق وتوی خود استفاده کرده است. هرچند وی تمایل ندارد در رقابت با کنگره بازنده باشد، اما وی هرگز توافق بد را در مقابل دموکرات های کنگره امضا نخواهد کرد. 

اگر کسی امیدوار است که کنگره جلوی امضای توافق هسته ای را خواهد گرفت، به شدت ناامید خواهد شد، مگر این که متن توافق نهایی بسیار بدتر از توافق موقت امضا شده در لوزان باشد و در چنین شرایطی این خود رئیس جمهور آمریکا است که آن را تصویب نخواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار