گزارش؛

تحقیق و تفحص از بنیاد شهید؛ گزارشی که از شرمندگی خون شهدا تاب ندارد

دو سال از تصویب تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در صحن مجلس می‌گذرد و هر از گاهی‌ خبرهای ناخشنودکننده از کمیته‌ای که به همین منظوز تشکیل شد، دل هر دردمندی را می آزارد و هر بار بنا به دلایلی قرائت گزارش آن در صحن به تعویق می افتاد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، با محرز شدن برخی گزارش‌ها پیرامون وقوع تخلفاتی جدی و اختلاس‌ طی دوره مدیریت "مسعود زریبافان" در ابن بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت پیشین، سرانجام دوشنبه 20 خرداد 92 ضرورت انجام تحقیق و تفحص از بنیاد شهید با ۱۲۹ رای موافق از مجموع ۲۰۱ رای در صحن علنی مجلس تصویب شد.

در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص، "امیر خجسته" رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به عنوان یکی از تقاضاکنندگان تفحصی که بیش از 90 نماینده آن را امضاء کرده‌ بودند، مسائلی همچون اختلاس مالی، نارضایتی ایثارگران در شهرستان‌های مختلف، کشف اختلاس 15 میلیارد تومانی و به طور کلی مدیریت نامطلوب در بنیاد شهید را به عنوان مهمترین دلایل تقاضاکنندگان برای انجام تحقیق و تفحص از این بنیاد برشمرد.

گزارشی که از شرمندگی خون شهدا تاب قرائت ندارد

اگرچه زریبافان نیز همان روزها خونسردانه می‌گفت که رقم اختلاس نه 15 میلیارد، که شش میلیارد تومان بوده و کارمند خاطی هم از سازمان اخراج شده است.

کمیته‌ای برای دستگاهی پاک!

در نهایت با تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران، خجسته به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد.

اما زریبافان در واکنش به ‌تصویب طرح تحقیق ‌و تفحص از بنیاد شهید اعلام کرد که «بنده به‌عنوان کسی که هم خودم پاک هستم و هم دستگاه و همکارانم، از هرگونه بررسی استقبال می‌کنم و هراسی از اینگونه بررسی‌ها ندارم».

در ادامه وی شروع به تخریب چهره طراحان اصلی تحقیق و تفحص کرد و این ماجرا تا جایی پیش رفت که بدون اینکه نامی از کسی ببرد، نماینده‌ای را زیر سؤال برد که سابقا رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و به دستور زریبافان عزل شده بود؛ از فسادهای مالی و اختلاس گرفته تا خرج سکه برای نشستن بر کرسی نمایندگی مجلس، همگی سر‌تیتر‌های شلیک بنیاد به سمت طراحان تحقیق و تفحص بود.

پرونده‌ای شرمسار از خون شهدا

سرانجام گزارش تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران 9 اسفند ماه 93 روی میز رییس مجلس رفت تا پس از پایان‌یافتن بودجه در صحن‌علنی مجلس خوانده شود و دلیل طولانی‌شدن قرائت گزارش را فرآیند بازگشت میلیاردها ‌تومان منابع این بنیاد به صندوق اعلام کردند، اما این قرائت صورت نگرفت.

در این‌باره اما "غلامعلی جعفرزاده" عضو هیأت رئیسه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ‌بیان کرد که قرار بود تا اواخر پاییز این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، اما در کمال ناباوری دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود. 

وی همچنین با یادآوری کشف فساد ۱۷۰۰ میلیارد ریالی در بنیاد شهید و انتقال آن به خارج از کشور، گفت که «این موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم، این مطالب جدید فقط بحث عدد و رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د».

سال گذشته همچنین زمانی که دغدغه‌های فراوانی پیرامون حذف برخی مطالب و دستاورهای کمیته بنیاد شهید مطرح شد، امیر خجسته رئیس کمیته تفحص بارها تاکید کرد که پای‌ بند ‌بند گزارش ایستاده است.

اکنون دو سال از تصویب انجام تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران در خانه ملت می‌گذرد اما بر خلاف وعده‌های چند باره قرائت گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی هنوز محقق نشده است.

دادگاهی برای متهمان بنیاد شهید 

بر این اساس باشگاه خبرنگاران، با پیگیری از "امیر خجسته" رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید دلیل طولانی شدن قرائت این گزارش را جویا شد.

وی اعلام کرد: گزارش تحقیق و تفحص بنیاد شهید قبل از آغاز سال 94 به کمیسیون اجتماعی مجلس تحویل داده شده است.

نماینده همدان در ادامه افزود: 4 ماه پیش گزارشی از تحقیق و تفحص بنیاد شهید و امور ایثارگران به کمیسیون اجتماعی تحویل داده شد که هنوز آن‌ها این گزارش را به هیئت رئیسه مجلس ارائه نکرده‌اند.

اما "فرج‌الله عارفی" نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، دلیل طولانی شدن روند بررسی این گزارش را دعوت از کسانی خواند که اسامی‌شان به عنوان متخلفان در گزارش کمیته تحقیق و تفحص نام برده شده است.

گزارشی که از شرمندگی خون شهدا تاب قرائت ندارد

وی هچنین تاکید کرد: این گزارش اکنون در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد و قرار است بعد از تعطیلات مجلس نشست دو طرفه‌ای با حضور متخلفان نام برده شده در این کمیسیون انجام شود تا آن‌ها دفاعیه‌های خود را ارائه کنند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد افزود: بعد از این نشست، زمان ارائه گزارش بنیاد شهید و امور ایثارگران را به هیئت رئیسه مجلس اعلام خواهیم کرد.

زمانی نامعلوم برای قرائت

با‌ این‌ حال دو‌ سال است که خانواده شهدا و ایثارگران از حاشیه‌ها و ماجرای زد‌و‌بندهای مالی گسترده در بنیاد شهید شاکی و ناراحت هستند و نگرانی بیشتر نسبت به اینکه آیا سطح فساد صورت‌گرفته به صورت کامل به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید و تمام متهمان ردیف‌های مختلف در این پرونده به عقوبت اعمال خود می‌رسند؟

اما با توجه به اینکه تاکنون بارها زمان قرائت گزارش بنیاد شهید و امور ایثارگران در صحن مجلس تغییر کرده است آیا سرانجام طلسم قرائت این گزارش بعد از تعطیلات مجلس در صحن شکسته و متن خوانده خواهد شد؟ 

گزارش از سارا خالقی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۰:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۴
فقط می خوام بگم که سازمان بنیاد شهید بجای اینکه من فرزند شهید برم اونجا کار کنم کسایی اونجا کار میکنن که لیاقت این سازمان رو ندارند
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۱۱:۲۲ ۰۷ تير ۱۳۹۴
سلام من فرزند شهید هستم فقط می خواستم هموطنان بدونن من وبرادرم خانه نداریم برادرم بیکاره بنیاد هم به خاطر کمبود بودجه حقوق مادرمون رو قطع کرده
Iran (Islamic Republic of)
ب م
۱۱:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۴
البته تحقيق و تفحص خوب است بشرطي كه بدور از كينه ونفرت و سوء نظر قبلي باشد
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۱:۰۳ ۰۷ تير ۱۳۹۴
جانبازان از کار افتاده حدود 700 هزار تومان دریافتی ماهانه دارن دو ساله که افزایش سنواتی نداشته و هیچی به حقوقشان اضافه نشده
Tanzania, United Republic of
حمیدرضا میرکیانی
۱۰:۱۶ ۰۷ تير ۱۳۹۴
سلام
اگر نتوانیم حقوق شهدا را حفظ کنیم دین خون های ریخته شده برگردن ما تا ابد خواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۷ تير ۱۳۹۴
سلام :
لطفا از سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید نیز تحقیق شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ تير ۱۳۹۴
بازهم اختلاس
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۰ ۰۷ تير ۱۳۹۴
شهدا برای دین رفتند عکس شهیدان را میبینیم اما عکس شهدا رفتار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
صادقیان
۰۹:۰۹ ۰۷ تير ۱۳۹۴
واگذار شما بخدا.من بعنوان فرزندشهید شما را مدیون خون پدرانمان می دانم .
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۰۷:۵۸ ۰۷ تير ۱۳۹۴
فقط میتونم بگم شهدا شرمنده ایم هم شرمنده شما هم شرمنده خانواده هایتان...
Iran (Islamic Republic of)
شاهد
۰۷:۳۵ ۰۷ تير ۱۳۹۴
طلب های خانوادهای بنیاد شهد را پرداخت کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۲:۵۴ ۰۷ تير ۱۳۹۴
بازم دولت قبل...
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیلی
۰۲:۰۳ ۰۷ تير ۱۳۹۴
واقعا همه باید شرمنده شهدا و خانواده آنان باشیم که این چنین خون پاک شهدا دست مایه اختلاس کنندگان میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۷ تير ۱۳۹۴
سلام خانواده شهید هست کارش گیر یک میلیون ست یه مادر شهید چقدر خواهش کنه به خدا تو این دنیا آه مادر شهید و اون دنیا خون شهیدان گریبانش بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۴۸ ۰۷ تير ۱۳۹۴
هردم از این باغ بری میرسد
وای به حال ادمایی که طمع مال دنیا کاری کرده که حتی به شهدا و خوانوادهاشون هم رحم نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۷ تير ۱۳۹۴
احمدی نزاد محبوب است...
Iran (Islamic Republic of)
farzad
۱۱:۱۳ ۰۷ تير ۱۳۹۴
خجالت کشیدن هم چیز خوبیست...
آخرین اخبار